1. Zapoznanie dzieci z pojęciem „autyzm”, charakterystycznymi cechami jakie występują u osób z tym zaburzeniem.
2. Rozbudzenie tolerancji wobec rówieśników, którzy inaczej rozwijają się i dostrzegają świat.
grupowa
dzwonki, kołatka, marakasy, telefon, szeleszczący papier, latarka, mały pluszowy miś, tekturowe pudełko, gazety, niebieskie balony, niebieskie papierowe motylki, film animowany „Akademia specjalistów”, płyta z dowolna muzyką taneczną, magnetofon
1. Nauczyciel wprowadza dzieci w temat zajęć; informuje o dniu 2 kwietnia i ważnych obchodach, jakie w ten dzień przypadają.
2. Dzieci siedzą na dywanie. Nauczyciel rozdaje wybranym dzieciom instrumenty muzyczne (dzwonek, kołatkę, marakasy), szeleszczący papier, włączoną latarkę, a sam po chwili włącza muzykę w telefonie. Na sygnał nauczyciela dzieci posiadające rozdane przedmioty zaczynają na nich „grać”. Dziecko, które trzyma latarkę, ma za zadanie świecić energicznym ruchem po sali.
Następnie nauczyciel pyta ochotników, jak czuli się w takiej sytuacji, czy było to dla nich przyjemne, czy mogliby w takich warunkach przebywać przez większość czasu w ciągu dnia. Nauczyciel podsumowuje cel powyższego ćwiczenia oraz przedstawia dzieciom, jak w takiej sytuacji czuje się osoba z autyzmem.
3. Miś w pudełku.
Nauczyciel stawia na stoliku tekturowe pudełko. Prosi jedno dziecko na ochotnika, aby otworzyło pudełko i rozpakowało zawartość. Nauczyciel pokazuje wszystkim, iż w środku był mały miś. Porównuje zapakowanego misia do osoby z autyzmem. Osoba cierpiąca na autyzm jest też w pewnym stopniu ”zapakowana”, żyje w swoim świecie. Naszym zadaniem jest wspierać takie osoby, szanować ich spojrzenie i funkcjonowanie w świecie. Nauczyciel pyta dzieci o propozycje wparcia dla ich autystycznych kolegów.
4. Projekcja filmu ”Akademia specjalistów” (film dostępny na Youtube). Krótka rozmowa na temat filmu.
5. Wspólna zabawa – duet balonowy. Dzieci dobierają się w pary. Nauczyciel rozdaje każdej parze niebieski balon. Zadaniem uczestników jest taniec z umieszczonym balonem miedzy poszczególnymi dziećmi w parze. Zwycięzcą jest ta para, która najdłużej utrzyma balon w tańcu.
6. Zakończenie i podsumowanie zajęć. Rozdanie dzieciom niebieskich motylków.
Autor: Katarzyna Wrońska
Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli
Temat: Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji i wykorzystywania informacji w działaniu - zajęcia w ogrodzie.…
1. Rola diagnozy w projektowaniu działań rewalidacyjnych, wychowawczych i kompensacyjnych Diagnoza w pedagogice specjalnej obejmuje…
,,Solidarność musi iść przed walką (…) co to znaczy solidarność? Solidarność to znaczy sposób bytowania…
Przez lata pracy jako nauczyciel i pedagog specjalny nigdy nie przypuszczałam, że będę miała okazję…
Często o wyborze ścieżki kariery decydują umiejętności rozwijane od najwcześniejszych lat. Rolą rodzica jest wytropienie…
Podstawa programowa dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym ma za zadanie…