Tytuł: Poznaję moje dłonie – stymulacja polisensoryczna
z wykorzystaniem materiałów o zróżnicowanej powierzchni
Cele:
Nauczyciel puszcza muzykę relaksacyjną („Wiosna”). Następuje indywidualne przywitanie się z każdym z uczniów poprzez wymówienie głośno imienia każdego z nich oraz delikatne pogłaskanie ucznia twarzy w sposób akceptowany przez nie. Następnie zakłada uczniom fartuszki.
A. Nauczyciel zapoznaje ucznia z dotykiem dłoni z jednoczesnym wymawianiem funkcji jaką one pełnią:
A. Nauczyciel zapoznaje ucznia z dotykiem dłoni z jednoczesnym wymawianiem słów wierszyka z zabawy paluszkowej:
Najpierw zaklaskały, później się pogłaskały
Mocno się ściskały, bo się nie widziały
Jak się przywitały, no to pogadały
Gdy się pogłaskały, to się żegnać zaczynały-znowu zaklaskały
Znów się pogłaskały
Mocno się ściskały – a na koniec pomachały…”
B. Nauczyciel podchodzi kolejno do każdego ucznia i prezentuje mu mąkę (wysypaną w misce). Następnie podchodzi kolejno do uczniów i zapoznaje ich z produktem (dotyka odrobiną mąki policzka dziecka, nastawia do powąchania, posypuje nią wierzch jego dłoni a następnie zanurza dłonie dziecka do miski z mąką). Obserwuje reakcję ucznia na stymulację czuciowo-dotykową.
Nauczyciel pokazuje kolejno uczniom drugi produkt naturalny –groch/fasolę (wysypaną na misce). Również zapoznaje uczniów z grochem dotykając nim dłonie ucznia a następnie zachęca je do zapoznania się z produktem poprzez zapach i dotyk. Obserwuje reakcję ucznia na stymulację czuciowo-dotykową.
C. Nauczyciel zapoznaje uczniów z „klockami” dydaktycznymi o gładkiej i miękkiej powierzchni (metal, linoleum, futerko z miękkiego włosia), podchodzi kolejno do uczniów dotyka o pociera nim policzków dziecka, następnie pociera jego ręce i dłonie. Jednocześnie zachęca ucznia do potrzymania przedmiotu w rękach.
Nauczyciel demonstruje kolejno uczniom drugi klocek dydaktyczny o powierzchni chropowatej i szorstkiej (papier ścierny, gąbka). Następnie podchodzi po kolei do uczniów i zapoznaje ich z przedmiotem przesuwając klocki po twarzy, rękach i palcach dziecka. Jednocześnie zachęca ucznia do potrzymania przedmiotu w rękach. Obserwuje reakcję ucznia na stymulację czuciowo-dotykową.
D. Nauczyciel pokazuje kolejno uczniom naturalną roślinę o śliskiej powierzchni (np. szczypior, nać pietruszki),
Nauczyciel demonstruje kolejno uczniom inną roślinę o szorstkich liściach (np. Bazylia, Rozmaryn), podchodzi kolejno do uczniów i zachęca je do powąchania pachnącej rośliny i „pogłaskania” palcami lub całą dłonią rośliny. Obserwuje reakcję ucznia na stymulację węchowo-czuciowo-dotykową.
E. Nauczyciel demonstruje kolejno uczniom materiał sztuczny gładki (styropian), przesuwa nim po twarzy i dłoniach ucznia i zachęca go do potrzymania i manipulowania przedmiotem.
Następnie nauczyciel pokazuje uczniom innym materiał sztuczny szyszkę, dotyka nią twarzy, dłoni i palców dziecka oraz zachęca do potrzymania przedmiotu.
F. Nauczyciel pokazuje uczniom kolejno miskę z wodą, delikatnie zanurza dłonie ucznia w wodzie, ochlapuje twarz dziecka, zachęca je do samodzielnego zanurzenia dłoni w misce.
Następnie podaje uczniom miskę z wodą rozrobioną z mąką (konsystencja zagęszczona) i również zachęca ucznia do zapoznania się z „masą” poprzez dotyk (ewentualnie zapach). Stara się, by dłonie i palce dziecka poczuły gęstość „masy”. Obserwuje reakcję ucznia na stymulację czuciowo-dotykową.
Materiały dydaktyczne:
Kaseta audio z muzyką relaksacyjną, „klocki dydaktyczne”, papierowe chusteczki, krem, ręcznik, fartuszki, tacki, serwetki, miski z mąką, grochem, fasolą, wodą, rośliny
Metody:
Literatura:
Autor: Joanna Jankowska
Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli
Temat: Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji i wykorzystywania informacji w działaniu - zajęcia w ogrodzie.…
1. Rola diagnozy w projektowaniu działań rewalidacyjnych, wychowawczych i kompensacyjnych Diagnoza w pedagogice specjalnej obejmuje…
,,Solidarność musi iść przed walką (…) co to znaczy solidarność? Solidarność to znaczy sposób bytowania…
Przez lata pracy jako nauczyciel i pedagog specjalny nigdy nie przypuszczałam, że będę miała okazję…
Często o wyborze ścieżki kariery decydują umiejętności rozwijane od najwcześniejszych lat. Rolą rodzica jest wytropienie…
Podstawa programowa dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym ma za zadanie…