Uczeń:
– ilustracje przedstawiające marzenia
– etykiety opisujące marzenia
– ilustracje do historyjki „Złota rybka”
– ilustracje do artykułu „Adam Małysz zdradza swoje marzenia i plany”
2. Nauczyciel wita uczniów: Witam wszystkich, którzy marzą o wakacjach. Ci z Was, którzy mają takie marzenie, niech pomachają do mnie na powitanie. Witam wszystkich, którzy marzą, by mieć komputer. Witam wszystkich, którzy marzą o przyjaźni. Witam wszystkich, którzy mają marzenia, o których nikomu nie powiedzieli. Witam wszystkich, którzy jeszcze nie mają marzeń.
3. Uzasadnienie potrzeby uczenia się przewidzianych wiadomości i umiejętności: Na dzisiejszych zajęciach będziemy rozmawiać o marzeniach i o tym, czy warto marzyć. Będziecie mieli również możliwość pomyśleć i opowiedzieć o swoich marzeniach i pragnieniach. Te zajęcia są ważne, bo Wasze marzenia pomogą Wam zaplanować przyszłe, dorosłe życie i to, czym będziecie zajmować się po ukończeniu szkoły.
4. Nauczyciel rozdaje uczniom ilustracje, zadaniem ich jest podanie marzenia, z jakim kojarzy się dana ilustracja, np. samolot – podróże, wycieczki; piłka – gra w piłkę w klubie; dom – marzenie o mieszkaniu, własnym domu itd. Uczniowie przyczepiają kolejne marzenia do tablicy.
5. Nauczyciel prosi uczniów o uważne wysłuchanie krótkiego opowiadania pt. „Złota rybka”. Następnie inicjuje rozmowę kierowaną pytaniami:
Miniwykład: Historyjka o rybaku, chociaż jest tylko bajką, pokazuje, że kto nie ma marzeń, ten niewiele w życiu osiągnie i może z tego powodu być ciągle smutny i niezadowolony. Ważne jest więc, żeby marzyć, żeby umieć nazwać to, czego pragniemy i wiedzieć, że „złota rybka” nie spełnia marzeń, tylko my sami.
6. Nauczyciel rozdaje uczniom do wypełnienia kartę pracy „Trzy rodzaje życzeń”: Każdy z was dostanie trzy rybki. Na pierwszej z nich będą Wasze marzenia, żeby mieć, na drugiej marzenia, żeby umieć, na trzecim marzenia, żeby stać się. Swoje marzenia możecie napisać lub narysować.
7. Nauczyciel relacjonuje uczniom fragment wywiadu przeprowadzonego z Adamem Małyszem po jego powrocie z Igrzysk Olimpijskich w Vancouver w 2010 r. na temat jego marzeń, a następnie podejmuje rozmowę kierowaną pytaniami na ten temat:
Miniwykład: Adam Małysz marzył o tym, żeby mieć domek w Zakopanem, marzył, żeby nauczyć się tańczyć, marzył, żeby nauczyć się porozumiewać po angielsku, marzył, żeby stać się mistrzem. Zauważcie, że spełnił swoje marzenie o byciu mistrzem w skokach narciarskich, bo wytrwale trenował. Nie nauczył się angielskiego, nie nauczył się dobrze tańczyć, bo niewiele zrobił, żeby te marzenia zrealizować. Ważne jest więc to, żeby nie tylko marzyć, ale również, żeby wytrwale działać, być aktywnym!
8. Gra relacyjna – Kalambury: Uczniowie dostają 2 kolorowe karteczki. Ich zadanie polega na wypisaniu dwóch marzeń. Następnie wrzucają karteczki do pudełka. Uczniowie losują kolejno jedną z karteczek i przedstawiają przed klasą to marzenie w postaci gestu.
9. Podsumowanie zajęć – omówienie aktywności uczniów i zdobytych informacji.
10. Zakończenie lekcji, porządkowanie stanowisk pracy.
Pobierz scenariusz za załącznikami
Autor: Sylwia Olech – Czytelniczka Portalu
Autyzm jest zaburzeniem neurorozwojowym, które charakteryzuje się trudnościami w społecznej komunikacji, a jego podłoże sięga…
Uczniowie i nauczyciele Zespołu Szkół Nr 16 w Białymstoku uczestniczą w projekcie Erasmus+ pt. „I'm Private,…
Imię i nazwisko prowadzącego zajęcia: Uczestnicy: dzieci w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym Data zajęć: Miejsce…
Tematyka zajęć: Rozwijanie wrażliwości i kreatywności artystycznej zgodnie z potrzebami i możliwościami uczestników zajęć. Placówka:…
Depresja to stan patologicznego zaburzenia nastroju, trwający dłuższy czas, któremu najczęściej towarzyszy dezorganizacja aktywności człowieka,…
Imię i nazwisko prowadzącego zajęcia: Uczestnicy: Uczeń z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (8-12 lat) Data…