Oligofrenopedagogika

Podtrzymywanie rodzinnych tradycji bożonarodzeniowych – scenariusz zajęć rewalidacyjnych

Temat: Radość dawania – zajęcia pogłębiające więzi emocjonalne z najbliższymi poprzez podtrzymywanie rodzinnych tradycji bożonarodzeniowych

Scenariusz zajęć rewalidacyjnych dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim – II etap edukacyjny

Cele rewalidacyjne:

  • rozwijanie postaw prospołecznych, ukazywanie wartości rodzinnych tradycji i zwyczajów
  • utrwalenie wiadomości na temat Świąt Bożego Narodzenia
  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat na podstawie ilustracji, treści opowiadania oraz doświadczeń ucznia
  • uwrażliwienie w zakresie odbioru bodźców sensorycznych (słuch, zapach, wzrok)
  • rozwijanie pamięci i percepcji słuchowej
  • ćwiczenia manualne usprawniające ruchy rąk
  • wyrabianie poczucia estetyki oraz doprowadzania rozpoczętej pracy do końca
  • słuchanie i wspólne śpiewanie świątecznych piosenek oraz kolęd

Czas trwania zajęć:

2×60 minut

Forma pracy:

indywidualna

Metody pracy:

burza mózgów (układanie życzeń), rozmowa, zagadki (zapachowe, słuchowe), praktycznego działania, praca z komputerem

Przebieg zajęć:

  • Rozmowa z uczniem na temat Świąt Bożego Narodzenia oraz ich pochodzenia i historii.
  • Oglądanie ilustracji przedstawiających tradycje świąteczne – zachęcanie ucznia do wypowiadania się na ich temat, porównanie przedstawionych zwyczajów z tymi, które są znane uczniowi.
  • Wskazywanie wśród obrazków przedstawiających różne potrawy tych, które znajdą się na wigilijnym stole – omówienie ich symboliki (zachęcanie ucznia do odwoływania się do własnych doświadczeń poprzez wypowiedzi na temat, która z potraw najbardziej mu smakuje, które pomaga przygotowywać itp.).
  • Zagadki zapachowe (zapachy kojarzone z Bożym Narodzeniem: cynamon, pierniki, świerk, pomarańcze, goździki).
  • Zabawa ruchowa „Gdzie jest dzwoneczek?” – lokalizowanie źródła dźwięku, wskazywanie kierunku z zamkniętymi oczami.
  • Praca z tekstem opowiadania H. Ożogowskiej „Upominki świąteczne”:
    • słuchanie opowiadania czytanego przez nauczyciela,
    • samodzielne czytanie tekstu przez ucznia,
    • rozmowa na temat wymowy opowiadania oraz zwyczaju obdarowywania się i robienia upominków najbliższym z okazji Świąt Bożego Narodzenia (Czy miło jest dostawać prezenty? Co wtedy czujemy? Co czujemy, gdy innym robimy niespodziankę? Czym możemy obdarowywać się wzajemnie? – zwrócenie uwagi na wartość miłych słów, gestów pomocy).
  • Wykonanie dzwoneczka z glinianej doniczki, ozdobienie go z wykorzystaniem dostępnych materiałów (wstążki, tasiemki, brokat, cekiny, sznurek, koraliki, farby itp.).
  • Zapakowanie upominku we własnoręcznie wykonane pudełko ozdobione motywami świątecznymi.
  • Wspólne słuchanie i śpiewanie kolęd oraz piosenek świątecznych.
  • Układanie życzeń świątecznych, zapisanie ich w postaci tzw. chmury wyrazowej (wordart.com). Wycięcie kształtu choinki z życzeniami, dołączenie jej do wykonanego upominku.
  • Podziękowanie za udział w zajęciach. Porządkowanie miejsca pracy.

Autor: Joanna Polaszczyk – Czytelniczka Portalu

Podtrzymywanie rodzinnych tradycji bożonarodzeniowych – scenariusz zajęć rewalidacyjnych was last modified: 3 grudnia, 2022 by Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Share
Published by
Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna

Recent Posts

Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji – scenariusz zajęć rewalidacyjnych w ogrodzie.

Temat: Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji i wykorzystywania informacji w działaniu - zajęcia w ogrodzie.…

2 dni temu

Diagnostyka w pedagogice specjalnej

1. Rola diagnozy w projektowaniu działań rewalidacyjnych, wychowawczych i kompensacyjnych Diagnoza w pedagogice specjalnej obejmuje…

3 dni temu

V Niebieski Bieg Świadomości Autyzmu – relacja

,,Solidarność musi iść przed walką (…) co to znaczy solidarność? Solidarność to znaczy sposób bytowania…

6 dni temu

Otwierając Drzwi do Świata – Moje Doświadczenia z Programu Erasmus plus

Przez lata pracy jako nauczyciel i pedagog specjalny nigdy nie przypuszczałam, że będę miała okazję…

2 tygodnie temu

Umysł ścisły u dziecka – jak wspierać pasje?

Często o wyborze ścieżki kariery decydują umiejętności rozwijane od najwcześniejszych lat. Rolą rodzica jest wytropienie…

2 tygodnie temu

Realizacja podstawy programowej dla uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną

Podstawa programowa dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym ma za zadanie…

2 tygodnie temu