W POGONI ZA OSKAREM CZYLI „NIEZWYKLI WŚRÓD NIEZWYKŁYCH u Korczaka”
PROJEKT INNOWACYJNY
CZAS REALIZACJI PROJEKTU: 15.05.2019 – 10.06.2019
OPRACOWANIE: MAŁGORZATA ZARĘBA, KATARZYNA BRODOWSKA
SPECJALNY OŚRODEK SZKOLNO-WYCHOWAWCZY IM. JANUSZA KORCZKA W RADOMIU
„Pomóżmy dzieciom, by każde z nich stało się tym, kim stać się może – nie ma godniejszego celu, niż danie każdemu dziecku lepszej przyszłości”.
J. Korczak
Wprowadzanie innowacyjnych działań w zakresie kreowania właściwych wzorów funkcjonowania, zarówno edukacyjnego, jak i emocjonalno-społecznego, to działania wspomagające w znacznym stopniu proces kształcenia młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
Nasi uczniowie, aby osiągnąć sukces, muszą zaangażować się całkowicie, aby dokonać rzeczy wielkich, choć dla innych wydawać by się mogły małe. Motywacja do nauki szkolnej stanowi jeden z istotnych czynników warunkujących jakość uczenia się. W przypadku uczniów naszego Ośrodka, z uwagi na ich możliwości intelektualne, rozwojowe i edukacyjne, proces uczenia się jest zaburzony i charakteryzuje się niską efektywnością. Nauczyciele pracujący z uczniami ciągle poszukują nowych metod, które wpłynęłyby na jakość kształcenia młodzieży niepełnosprawnej oraz w pełni zabezpieczyłyby ich indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne.
To od nas, pedagogów specjalnych zależy, w jaki sposób i za pomocą jakich narzędzi uczniowie mogą osiągać nawet najbardziej śmiałe cele. Jednym z nich jest uzyskanie przez uczniów pozytywnych informacji o własnych możliwościach oraz potencjale, które przyczyniają się do spostrzegania siebie, jako osoby sprawczej, mogącej osiągać sukcesy.
Otrzymanie „prawdziwej” statuetki „Oskara”, dyplomu oraz wyróżnień w poszczególnych kategoriach, a także dzięki sponsorom i Radzie Rodziców ufundowanych nagród rzeczowych takich jak: rowery, laptopy, tablety, aparaty fotograficzne, „kuferki fryzjerskie”, będzie miało wpływ nie tylko na wspieranie rozwoju uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale równocześnie zwiększy efektywność pracy placówki w zakresie podejmowanych oddziaływań wychowawczych i profilaktycznych.
1. Projekt innowacyjny „W pogoni za Oskarem, czyli Niezwykli wśród Niezwykłych u Korczaka” skierowany jest do wszystkich wychowanków Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego im. Janusza Korczaka w Radomiu – uczniów Branżowej Szkoły oraz Publicznej Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy.
2. Głównym celem projektu jest wyłonienie wśród wychowanków Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego uczniów, którzy dzięki swojej pracy i zaangażowaniu, pomimo posiadanych niepełnosprawności, osiągają znaczące wyniki w różnych dziedzinach nauki czy zasłynęli talentem w sztukach plastycznych, muzyce czy teatrze oraz aktywnie uczestniczą w życiu społecznym placówki.
3. Cele szczegółowe:
4. Założeniem projektu jest dostarczenie pozytywnych wzorów do naśladowania dla wszystkich wychowanków Ośrodka.
5. Otrzymana przez laureata nagroda, czyli statuetka Oskara „Niezwykły wśród Niezwykłych u Korczaka” jest formą wyróżnienia, docenienia i podziękowania za pracowitość i umiejętność jak najlepszego wykorzystania swojej wiedzy teoretycznej i praktycznej.
6. Kategorie dotyczące przyznania statuetki Oskara „Niezwykły wśród Niezwykłych u Korczaka”:
a) Osiągnięcia edukacyjne:
b) Osiągnięcia artystyczne:
c) Sport i turystyka.
d) Działalność na rzecz społeczności szkolnej i lokalnej – wolontariat.
e) Dama i Gentelman Roku.
7. Zgłoszeń kandydatów do statuetki wraz z uzasadnieniem mogą dokonywać:
a) W kategorii „Osiągnięcia edukacyjne”- nauczyciele uczący obu typów szkół, wychowawcy klas, psycholog/ pedagog;
b) W kategorii „Osiągnięcia artystyczne” – Rada Rodziców, nauczyciele kół zainteresowań związanych z działalnością artystyczną,
c) W kategorii „Sport i turystyka” – nauczyciele wychowania fizycznego oraz opiekunowie kół zainteresowań związanych z turystyką,
d) W kategorii „Działalność na rzecz społeczności szkolnej i lokalnej – wolontariat” – nauczyciele grup wychowawczych, samorząd uczniowski,
e) W kategorii „Dama i Gentelman Roku” – samorząd uczniowski, wychowawcy klas, wychowawcy grup wychowawczych.
8. Wyboru kandydatów zgłoszonych do statuetki Oskara „Niezwykły wśród Niezwykłych u Korczaka” dokonuje Kapituła, w skład, której wchodzą:
9. Ogłoszenie wyników – zwycięzców w danych kategoriach – oraz wręczenie statuetek Oskara „Niezwykły wśród Niezwykłych u Korczaka” oraz wyróżnień w danym roku szkolnym, nastąpi podczas uroczystego zakończenia roku szkolnego.
10. Termin zgłaszania kandydatów do statuetki Oskara – od 15 maja do 10 czerwca danego roku szkolnego.
11. Termin zebrania i rozstrzygnięcia zgłoszonych kandydatów przez Kapitułę – do 15 czerwca danego roku szkolnego.
12. Wybór zgłoszonych kandydatów następuje w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów.
13. Laureaci zostaną wyłonieni w oparciu o kryteria określone dla każdej kategorii (zał. Nr 1).
14. Partnerami projektu w danej dziedzinie są osoby i instytucje współpracujące z Ośrodkiem.
aktywizujące, słowne, oglądowe, zadań stawianych do wykonania, grupowa, indywidualna, z całą grupą.
projektor multimedialny, komputer, telewizor, prezentacja multimedialna, materiały filmowe, tablica informacyjna, nagrody dla zwycięzców, podziękowania dla sponsorów wspierających projekt.
Autorki: Małgorzata Zaręba i Katarzyna Brodowska – Czytelniczki Portalu
Temat: Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji i wykorzystywania informacji w działaniu - zajęcia w ogrodzie.…
1. Rola diagnozy w projektowaniu działań rewalidacyjnych, wychowawczych i kompensacyjnych Diagnoza w pedagogice specjalnej obejmuje…
,,Solidarność musi iść przed walką (…) co to znaczy solidarność? Solidarność to znaczy sposób bytowania…
Przez lata pracy jako nauczyciel i pedagog specjalny nigdy nie przypuszczałam, że będę miała okazję…
Często o wyborze ścieżki kariery decydują umiejętności rozwijane od najwcześniejszych lat. Rolą rodzica jest wytropienie…
Podstawa programowa dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym ma za zadanie…