Aplikacja Pszczółka (www.pszczolka.online) to nowoczesne narzędzie edukacyjne wspomagające naukę czytania przeznaczone dla uczniów, rodziców, nauczycieli i specjalistów. Aplikacja bazuje na sprawdzonych ćwiczeniach, które powstały we współpracy ze specjalistami z zaburzeń w uczeniu się i używane są w praktycznym leczeniu zaburzeń w zakresie czytania (w tym dysleksji).
Każdy użytkownik otrzymuje indywidualny zestaw zadań dostosowany do jego aktualnych umiejętności. Następnie Pszczółka dostosowuje poziom zadań do postępu ucznia. Aplikacja ułatwia specjalistom pracę, a dzieci – ucząc, bawi! Pszczółka to indywidualny trener, który towarzyszy uczniowi przez całą edukacyjną podróż. W poprzednim artykule opublikowanym na portalu Pedagogika Specjalna można znaleźć więcej podstawowych informacji na temat tego jak działa aplikacja: https://pedagogika-specjalna.edu.pl/terapia-pedagogiczna/aplikacja-do-nauki-czytania-pszczolka/
Poniżej przedstawiamy wywiad z pedagogiem, korzystającym z Pszczółki już półtora roku. Mgr Katarzyna Lampa jest pedagogiem, psychologiem, tyflopedagogiem i terapeutą Instrumental Enrichment (IE).
Stosuję Pszczółkę głównie jako element urozmaicenia, uzupełnienie zajęć, na przykład jako nagrodę za pracę nad innym, trudnym zadaniem. Wykorzystuję ją wyłącznie na zajęciach indywidualnych z uczniami powyżej szóstego roku życia i maksymalnie do 5 klasy. Dla młodszych dzieci stosuję aplikację wybiórczo ze względu na to, że podczas terapii z dziećmi młodszymi zalecana jest jak najmniejsza stymulacja technologiami multimedialnymi. Z tego względu aplikację głównie wykorzystuję ze starszymi uczniami.
Pszczółka uatrakcyjnia moją pracę. Ćwiczenia w aplikacji łączą standardowe materiały, które wykorzystuję podczas zajęć dodając formę multimedialną. W ten sposób zwykłe zadania stają się ciekawsze. Przydatne są zmiany ustawień podczas wykonywanego ćwiczenia. Często zmieniam czcionkę na bezszeryfową, która zalecana jest dla dzieci z trudnościami w czytaniu.
(Podczas wykonywania każdego ćwiczenia można dopasować ustawienia m.in. rodzaj czcionki. Najczęściej wybieraną jest czcionka Szkolne Pismo, która odwzorowuje poprawny, szkolny zapis. Dla uczniów z dysleksją zalecamy wybranie czcionki Dyslexie Font zaprojektowanej tak, aby wspomóc uczniów ze szczególnymi trudnościami w czytaniu).
Według mnie bardzo atrakcyjny jest motywacyjny system nagród. Dzięki niemu dzieci wyczekują z niecierpliwością na rozpoczęcie ćwiczeń z Pszczółką. Po wykonaniu każdego ćwiczenia czytelnik zyskuje określoną ilość plastrów miodu, które później wymienia na naklejki w Pszczółkowym sklepie lub płaci za możliwość grania w gry edukacyjne. Uczy to ekonomii życiowej, ponieważ dzieci nie przeliczają plastrów na punkty, tylko pieniądze. Często na przykład nie kupują naklejki, tylko zbierają na coś więcej. Już u sześciolatków można zaobserwować rozwijanie umiejętności oszczędzania i analizowania wydatków.
(Po wykonaniu każdego ćwiczenia, uczniowie otrzymują określoną ilość plastrów miodu. Mogą je następnie wymienić w ‘sklepie’ za naklejki, którymi uzupełniają wybrane plansze).
Pszczółka jest bardzo intuicyjna. Nie miałam potrzeby korzystania z filmików instruktażowych podanych na stronie Pszczółki. Szczerze myślałam, żę będę miała większe problemy.
Najczęściej korzystam z ćwiczeń z kategorii “Fonologia” gdzie dzieci ćwiczą wysłuchiwanie głosek w wyrazach, analizę i syntezę głoskową. Trochę rzadziej używam ćwiczeń z kategorii “Technika czytania”. W zależności od tego co chcę poćwiczyć, pozwalam dzieciom wybrać zadania z wybranej kategorii. Najchętniej wybierają ćwiczenie 510 “Gdzie to jest?” lub “Znajdź” na obrazku” i ćwiczenie 515 “Czytanie ze zrozumieniem z ćwiczeniem pamięci”.
Sądzę, że tak. Widzę poprawę umiejętności w wykonaniu poszczególnych ćwiczeń w Pszczółce. Przykładowo jeden z moich uczniów, który miał problem z syntezą głosek, po połowie roku zaczął wykonywać to samo ćwiczenie z łatwością.
Tak, po krótkim okresie korzystania z aplikacji, powiedziałam koleżankom z pracy o aplikacji
i zaczęły również wykorzystywać Pszczółkę na swoich zajęciach.
Na pewno tak. Cieszę się z możliwości korzystania z aplikacji za darmo.
Korzystanie z aplikacji w ramach zajęć w poradni jest całkowicie bezpłatne. Zapraszamy wszystkie zainteresowane poradnie do korzystania z Pszczółki, wystarczy zgłosić się na e-mail pomoc@pszczolka.online lub zadzwonić pod numer telefonu +48 22 211 88 33.
Zapraszamy wszystkie szkoły do korzystania z aplikacji Pszczółka. Aplikację można wyświetlić na projektorze, tablicy interaktywnej lub komputerze. Należy zgłosić się do nas na adres e-mail: pomoc@pszczolka.online lub zadzwonić pod numer telefonu +48 22 211 88 33 i podać hasło: Pedagogika Specjalna by zyskać darmową licencję próbną do ćwiczenia czytania, języka angielskiego i hiszpańskiego aż do 20 października w zamian za opinię na temat aplikacji.
Oprogramowanie zostało stworzone z pomocą finansową TACR.
Temat: Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji i wykorzystywania informacji w działaniu - zajęcia w ogrodzie.…
1. Rola diagnozy w projektowaniu działań rewalidacyjnych, wychowawczych i kompensacyjnych Diagnoza w pedagogice specjalnej obejmuje…
,,Solidarność musi iść przed walką (…) co to znaczy solidarność? Solidarność to znaczy sposób bytowania…
Przez lata pracy jako nauczyciel i pedagog specjalny nigdy nie przypuszczałam, że będę miała okazję…
Często o wyborze ścieżki kariery decydują umiejętności rozwijane od najwcześniejszych lat. Rolą rodzica jest wytropienie…
Podstawa programowa dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym ma za zadanie…