1. „Co jest ukryte?”
Dzieci kolejno dotykają przedmiot schowany pod materiałem, starają się przy pomocy zmysłu dotyku odgadnąć, co to jest (jajko).
2. Słuchanie wiersza J. Brzechwy „Jajko”:
Było sobie raz jajko mądrzejsze od kury.
Kura wyłazi ze skóry,
Prosi, błaga, namawia: „Bądź głupsze!”
Lecz co można poradzić, kiedy ktoś się uprze?
Kura martwi się bardzo i nad jajkiem gdacze,
A ono powiada, że jest kacze.
Kura prosi serdecznie i szczerze:
„Nie trzęś się, bo będziesz nieświeże.”
A ono właśnie się trzęsie
I mówi, że jest gęsie.
Kura do niego zwraca się z nauką,
Że jajka łatwo się tłuką,
A ono powiada, że to bajka,
Bo w wapnie trzyma się jajka.
Kura czule namawia: „Chodź, to cię wysiedzę.”
A ono ucieka za miedzę,
Kładzie się na grządkę pustą
I oświadcza, że będzie kapustą.
Kura powiada: „Nie chodź na ulicę,
Bo zrobią z ciebie jajecznicę.”
A jajko na to najbezczelniej:
„Na ulicy nie ma patelni.”
Kura mówi: „Ostrożnie! To gorąca woda!”
A jajko na to: „Zimna woda! Szkoda!”
Wskoczyło do ukropu z miną bardzo hardą
I ugotowało się na twardo.
3. Rozmowa na temat wiersza.
4. „Transport jajek” zabawa z piłką.
Dzieci siedzą w rzędach. Pierwsze dziecko ma piłkę i podaje ją górą koledze do tyłu. Dzieci kolejno podają sobie piłkę do tyłu. Gdy piłka dojdzie do ostatniego dziecka, biegnie ono na początek, siada i zabawa zaczyna się od początku.
5. „Jak zbudowane jest jajko?”
Oglądanie i porównywanie właściwości jajka surowego i ugotowanego.
1. „Wysoko-nisko” – zabawa doskonaląca reakcję dzieci na zmiany wysokości dźwięku.
Dzieci słuchają nagrania melodii. Gdy jest ona grana w rejestrach wysokich, klaszczą nad głową, gdy dźwięki są niskie, uderzają dłońmi o dywan.
2. Słuchanie utworu M. Musorgskiego „Taniec kurcząt w skorupach”.
Próby określenia, jaka była muzyka: wesoła/smutna, szybka/wolna, do jakiego zwierzęcia wg dzieci mogłaby pasować.
3. Improwizacja ruchowa dzieci. Dowolny taniec do słyszanej muzyki.
4. „Wesołe kurczątka” – zabawa przy muzyce „Taniec kurcząt w skorupach”.
Dzieci zamieniają się w kurczaczki, które przy muzyce wykluwają się z jajek i wyruszają na łąkę, na której widzą jastrzębia, przed którym muszą uciekać z powrotem do kurnika. Próbują schować się ponownie w swoich skorupkach, by uniknąć spotkania z jastrzębiem.
5. „Rysuj jak kura pazurem” – zabawa integrująca muzykę z plastyką.
Dzieci rysują na kartce kreski w rytm muzyki. Przerwa w muzyce jest sygnałem do zmiany koloru kredki.
1. Utworzenie koła wiązanego, z wykorzystaniem zabawy ze śpiewem:
„Robimy kółeczko okrągłe jajeczko,
klaszczemy, tupiemy, stoimy już.
Robimy kółeczko okrągłe jajeczko,
klaszczemy, tupiemy, siedzimy już”
źródło piosenki: https://panimonia.pl/2016/09/12/wyciszanki-uspokajanki-i-wierszyki-koncentrujace-uwage/
2. „Jak z jajka powstaje kura?” – film edukacyjny Fundacji Uniwersytet Dzieci.
Rozmowa na temat obejrzanego materiału.
3. „Kura i kurczęta” – zabawa ruchowa.
Dzieci są podzielone na kilka zespołów. Prowadzący w każdym zespole to kwoka, za którą w rytm muzyki maszerują, jedno za drugim, kurczątka. Kwoka prowadzi kurczątka w taki sposób, aby się nie zgubiły, a kurczątka pilnują się dzieci, które idą przed nimi. Przerwa w muzyce jest sygnałem do zatrzymania się i zmiany prowadzącego, który idzie na koniec swojego zespołu. Zaczyna prowadzić kolejne dziecko.
4. „Cykl rozwojowy kury” – historyjka obrazkowa.
Ustalenie właściwej kolejności zdarzeń, próby opowiadania historyjki.
5. „Idź do stolika jak…”
Dzieci przechodzą do stolika poruszając się jak kury, kurczaki lub koguty.
6. „Od jajka do kury” – praca plastyczna utrwalająca kolejne etapy cyklu życia kury.
Pokaz sposobu wykonania pracy przez nauczyciela. Samodzielna praca dzieci. Przyklejanie gotowych elementów na dużym schemacie jajka, dorysowywanie brakujących części, strzałek.
Pomysł na pracę plastyczną pochodzi ze strony: https://iheartcraftythings.com/life-cycle-of-chicken.html
7. Omówienie gotowych prac. Prezentacja w kąciku dla rodziców.
Autor: Katarzyna Srebrnik – Czytelniczka Portalu
Temat: Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji i wykorzystywania informacji w działaniu - zajęcia w ogrodzie.…
1. Rola diagnozy w projektowaniu działań rewalidacyjnych, wychowawczych i kompensacyjnych Diagnoza w pedagogice specjalnej obejmuje…
,,Solidarność musi iść przed walką (…) co to znaczy solidarność? Solidarność to znaczy sposób bytowania…
Przez lata pracy jako nauczyciel i pedagog specjalny nigdy nie przypuszczałam, że będę miała okazję…
Często o wyborze ścieżki kariery decydują umiejętności rozwijane od najwcześniejszych lat. Rolą rodzica jest wytropienie…
Podstawa programowa dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym ma za zadanie…