Muzyka uczy, bawi, rozwija, wychowuje, wspomaga rozwój emocjonalny, wpływa na ogólny stan zdrowia, relaksuje. Kiedy tworzymy muzykę, możemy uzewnętrznić to, co czujemy, co jest w nas. Dzięki temu możemy dzielić się tym, co pozytywne, ale także wyrzucić z siebie negatywne emocje i lęki. Ponadto wzmacniamy poczucie własnej wartości poprzez wiadomość, że udało nam się coś stworzyć. Nabieramy większej pewności siebie oraz stajemy się bardziej otwarci. Niezwykle ważny w prawidłowym rozwoju jest także ruch. Zatem połączenie takich aktywności jak: muzyka, śpiew, taniec, rytm, to strzał w dziesiątkę. Łączą się ze sobą i przenikają następujące procesy: motoryczne, poznawcze, emocjonalne. Co przyczynia się do harmonijnego rozwoju osobowości dziecka. Ruch jest wyrazem wewnętrznej energii, uspokaja, daje poczucie relaksu, odprężenia, zaspokaja potrzebę działania. Niezwykle ważny jest także rytm, który wpływa na koncentrację uwagi, usprawnia pamięć, doskonali płynność i harmonijność ruchów. Ułatwia rozwijanie i wzbogacanie inwencji twórczej.
słowne, poglądowe, czynne
słuchanie muzyki, ruch przy muzyce, gra na instrumentach, taniec, śpiew, wypowiedzi ustne
gitara, instrumenty perkusyjne, płyta CD, magnetofon, gazety, kolorowe krople deszczu, tablica, lustro
1. Powitanie „Impulsy w ruchu” – taniec dowolny podczas muzyki, gdy nastąpi przerwa w muzyce, dzieci witają się częścią ciała wymienioną przez nauczycielkę.
2. Przygotowanie do śpiewania:
A. Ćwiczenia artykulacyjne:
B. Ćwiczenia emisyjne (rozśpiewka):
3. Śpiewanie piosenki „Gdy jesień kolory rozdaje”:
Gdy jesień kolory rozdaje nadszedł czas. DGAD
Na grzyby, na grzyby grzybami pachnie las. DGAD
/Muchomorek czerwony kapelusz w plamki ma, heDA
wiatr na liściach gałązkach o jesieni gra./2x heDA7D
4. Śpiew i gra na instrumentach perkusyjnych.
5. Rozmowa na temat pogody jesiennej. Powitanie Kropelek Deszczu. Przypinanie kolorowych kropelek na tablicy pod chmurą, określanie ich kolorów, przeliczanie.
Rozmowa na temat tego, kiedy w przyrodzie słyszymy deszczowy koncert.
6. Zabawa muzyczno-ruchowa „Spacer w deszczu” (Uwertura z opery „Wilhelm Tell”).
Instrumenty muzyczne rozłożone są w sali, kiedy dzieci słyszą muzykę, spacerują między nimi. Na przerwę w muzyce dzieci grają na instrumencie głośno lub cicho według umówionego hasła: „Kapuśniaczek” – cicho; „Ulewa” – głośno.
7. „Deszczowy taniec” (Grieg „W grocie Króla Gór”) – zabawy przy muzyce z wykorzystaniem gazet (szum wiatru); reagowanie ruchem na zmiany tempa i dynamikę muzyki.
8. Ćwiczenia relaksacyjne:
Scenariusz zajęć muzyczno-ruchowych opracowała: Agnieszka Pytel – Czytelniczka Portalu
Tematyka zajęć: Rozwijanie wrażliwości i kreatywności artystycznej zgodnie z potrzebami i możliwościami uczestników zajęć. Placówka:…
Depresja to stan patologicznego zaburzenia nastroju, trwający dłuższy czas, któremu najczęściej towarzyszy dezorganizacja aktywności człowieka,…
Imię i nazwisko prowadzącego zajęcia: Uczestnicy: Uczeń z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (8-12 lat) Data…
Już w życiu płodowym zaobserwować można przejawy związku dłoni z obszarem ustno-twarzowym. Około ósmego tygodnia…
Konspekt zajęć dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym, autyzm - klasa IV Temat:…
Temat: Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji i wykorzystywania informacji w działaniu - zajęcia w ogrodzie.…