Scenariusz zajęć muzyczno-ruchowych dla dzieci w wieku przedszkolnym (5-6 latki)

Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 13 maja 2022 roku.

Muzyka uczy, bawi, rozwija, wychowuje, wspomaga rozwój emocjonalny, wpływa na ogólny stan zdrowia, relaksuje. Kiedy tworzymy muzykę, możemy uzewnętrznić to, co czujemy, co jest w nas. Dzięki temu możemy dzielić się tym, co pozytywne, ale także wyrzucić z siebie negatywne emocje i lęki. Ponadto wzmacniamy poczucie własnej wartości poprzez wiadomość, że udało nam się coś stworzyć. Nabieramy większej pewności siebie oraz stajemy się bardziej otwarci. Niezwykle ważny w prawidłowym rozwoju jest także ruch. Zatem połączenie takich aktywności jak: muzyka, śpiew, taniec, rytm, to strzał w dziesiątkę. Łączą się ze sobą i przenikają następujące procesy: motoryczne, poznawcze, emocjonalne. Co przyczynia się do harmonijnego rozwoju osobowości dziecka. Ruch jest wyrazem wewnętrznej energii, uspokaja, daje poczucie relaksu, odprężenia, zaspokaja potrzebę działania. Niezwykle ważny jest także rytm, który wpływa na koncentrację uwagi, usprawnia pamięć, doskonali płynność i harmonijność ruchów. Ułatwia rozwijanie i wzbogacanie inwencji twórczej.

Temat zajęć: „Jesienna aura”

Cele ogólne:

  • rozbudzanie zainteresowań muzycznych, wrażliwości muzycznej
  • rozwijanie aktywności muzyczno-ruchowej
  • rozwijanie wyobraźni ruchowej, eksperymentowanie ruchem
  • stwarzanie radosnej atmosfery
  • rozwijanie zdolności wokalnych
  • rozwijanie twórczości

Cele operacyjne (dziecko):

  • gra na instrumentach perkusyjnych
  • reaguje ruchem na zmianę dynamiki, tempa muzyki
  • śpiewa przy akompaniamencie gitary
  • wypowiada się na określony temat

Metody:

słowne, poglądowe, czynne

Formy:

słuchanie muzyki, ruch przy muzyce, gra na instrumentach, taniec, śpiew, wypowiedzi ustne

Pomoce:

gitara, instrumenty perkusyjne, płyta CD, magnetofon, gazety, kolorowe krople deszczu, tablica, lustro

Przebieg zajęć:

1. Powitanie „Impulsy w ruchu” – taniec dowolny podczas muzyki, gdy nastąpi przerwa w muzyce, dzieci witają się częścią ciała wymienioną przez nauczycielkę.

2. Przygotowanie do śpiewania:

A. Ćwiczenia artykulacyjne:

  • ćwiczenia buzi i języka:
    • balonik (nadymanie policzków, usta ściągnięte)
    • konik (parskanie)
    • całuski (usta układamy w dzióbek i cmokamy, posyłając do siebie buziaki)
    • kląskanie
    • liczenie językiem zębów, przy zamkniętej buzi
  • ćwiczenia oddechowe:
    • dmuchanie na papierowy listek tak, aby nie spadł na ziemię
    • duży i powolny wdech nosem, powolny wydech ustami
    • dmuchanie na kolorowe, papierowe listki zawieszone na nitkach (długo i delikatnie, aby listki jak najdłużej utrzymywały się w powietrzu; szybko i urywanie, bardzo mocno)
  • ćwiczenia fonacyjne:
    • wymawianie długo samogłosek
    • powtarzanie tej samej samogłoski płynnie i rytmicznie
    • odgłosy pojazdów (odpalanie starego samochodu tru-tru-tru, trąbienie samochodu ti-ti-ti, pi-pi-pi, pociąg cz-cz-cz).

B. Ćwiczenia emisyjne (rozśpiewka):

  • śpiewanie sylaby NA coraz wyżej oraz coraz niżej.

3. Śpiewanie piosenki „Gdy jesień kolory rozdaje”:

                        Gdy jesień kolory rozdaje nadszedł czas.                 DGAD

                        Na grzyby, na grzyby grzybami pachnie las.            DGAD

                        /Muchomorek czerwony kapelusz w plamki ma,     heDA

                        wiatr na liściach gałązkach o jesieni gra./2x             heDA7D

4. Śpiew i gra na instrumentach perkusyjnych.

5. Rozmowa na temat pogody jesiennej. Powitanie Kropelek Deszczu. Przypinanie kolorowych kropelek na tablicy pod chmurą, określanie ich kolorów, przeliczanie.

Rozmowa na temat tego, kiedy w przyrodzie słyszymy deszczowy koncert.

6. Zabawa muzyczno-ruchowa „Spacer w deszczu” (Uwertura z opery „Wilhelm Tell”).

Instrumenty muzyczne rozłożone są w sali, kiedy dzieci słyszą muzykę, spacerują między nimi. Na przerwę w muzyce dzieci grają na instrumencie głośno lub cicho według umówionego hasła: „Kapuśniaczek” – cicho; „Ulewa” – głośno.

7. „Deszczowy taniec” (Grieg „W grocie Króla Gór”) – zabawy przy muzyce z wykorzystaniem gazet (szum wiatru); reagowanie ruchem na zmiany tempa i dynamikę muzyki.

8. Ćwiczenia relaksacyjne:

  • siadamy na dywanie, w dowolnym miejscu, zamykamy oczy, kładziemy dłoń na piersi, aby poczuć jak mocno bije serduszko
    • staramy się uspokoić oddech – powoli wdychamy powietrze nosem i wydychamy ustami (robimy trzy powtórzenia)
  • wdychając powietrze nosem, wznosimy ręce do góry, wypuszczając powietrze, opuszczamy ręce wzdłuż ciała i kładziemy z boku tułowia na podłodze
  • słuchamy muzyki Claude Achille Debussy „Światło księżyca”.

Scenariusz zajęć muzyczno-ruchowych opracowała: Agnieszka Pytel – Czytelniczka Portalu

Bookmark the permalink.

Zbliżające się szkolenia online w naszej akredytowanej placówce doskonalenia nauczycieli:

Dodaj komentarz