PROJEKT „DZIEŃ JĘZYKA OJCZYSTEGO”
(dzień biało-czerwony)
Motto:
„A nade wszystko szanuj mowę swą ojczystą.
Nie znać języka swego – hańbą oczywistą”.
Projekt zakłada popularyzację wiedzy na temat języka ojczystego i tradycji podczas apelu, wystaw, konkursów, zajęć i scenek rodzajowych. Jego celem jest promowanie języka ojczystego, przy jednoczesnym podkreślaniu znaczenia różnorodności językowej i kulturowej oraz kształcenie umiejętności porozumiewania się.
Projekt jest realizowany w ciągu kilku dni. Podczas jego realizacji odbędzie się ogólnoszkolna impreza pod hasłem „Dzień biało-czerwony” (tego dnia obowiązuje strój w barwach flagi narodowej, odbywa się apel ogólnoszkolny promujący język ojczysty i podsumowujący akcję oraz przedstawienie związane z tematyką projektu).
Projekt związany jest z edukacją czytelniczą i patriotyczną. W projekcie bierze udział cała społeczność uczniowska i zaangażowani nauczyciele. Jest on przygotowany przez uczniów kółka teatralnego „Młode Talenty” pod kierunkiem nauczycielki języka polskiego.
Autor projektu: Małgorzata Badzińska
Miejsce: Szkoła Podstawowa im. Polskich Olimpijczyków w Turze
Zaproszeni do projektu goście: Dyrektor i Wicedyrektor Szkoły, Grono Pedagogiczne, uczniowie kl. 1-6.
Realizatorzy wdrażający projekt: nauczyciel języka polskiego M. Badzińska
Oddziały objęte projektem: klasy I-VI
Finansowanie:
Termin realizacji: 25.04.2016r. – 04.05.2016r.
Cele projektu
Dzięki stwarzaniu uczniom sposobności do zaangażowania emocjonalnego i zabawy projekt stanowi okazję do poszerzania wiedzy, przyjaznego współzawodnictwa, nabywania umiejętności wyboru właściwej strategii pracy w grupie i wykazania się pomysłowością. Podczas pracy nad nim realizowane są następujące cele:
cel ogólny projektu w kontekście podstawy programowej, programu wychowawczego i profilaktyki:
Jednym z najważniejszych zadań szkoły podstawowej jest kształcenie umiejętności posługiwania się językiem polskim, w tym dbałość o wzbogacanie zasobu słownictwa uczniów. Wypełnianie tego zadania należy do obowiązków każdego nauczyciela.
W rozwoju społecznym bardzo ważne jest kształtowanie postawy obywatelskiej, postawy poszanowania tradycji i kultury własnego narodu, a także postawy poszanowania dla innych kultur i tradycji. Szkoła podejmuje odpowiednie kroki w celu zapobiegania wszelkiej dyskryminacji.
Cele szczegółowe:
Opis projektu
Opracowanie projektu uwzględnia także tematykę lekcji języka polskiego, np.:
Metody
Pomoce dydaktyczne:
Ogólne ramy projektu/terminy wykonania/odpowiedzialni
Projekt zastanie ogłoszony w klasach I-VI 22.04.2016r., po uzgodnieniu z dyrektorem szkoły. Opiekun projektu przedstawi klasom jego zasady i cele podczas apelu szkolnego oraz poda do wiadomości na gazetkach szkolnych, klasowych i tablicy ogłoszeń dla n-li i rodziców. Prezentacja wyników pracy nad projektem odbędzie się 04.05.2016 r.
Odpowiedzialni:
Podsumowanie projektu:
Przeprowadzone działania związane z realizacją projektu w naszej szkole to m.in.:
Inne działania:
Ocena
Tegoroczne obchody Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego w naszej szkole koncentrowały się wokół kwestii powiązań i zależności między odmianami języka lokalnymi i ogólnopolską, jak też wokół umiejętności komunikowania się. Projekt miał przypominać o roli i miejscu języka ojczystego w życiu Polaków i przyczyniać się do podnoszenia świadomości językowej, do ugruntowania poczucia, że polszczyzna jest tworzona przez każdego i że każdy z nas jest za nią odpowiedzialny. Podobnie jak w poprzednich latach realizacja podobnych projektów i tegoroczna spotkała się z dużym zainteresowaniem uczniów. Projekt rozwijał kompetencje językowe i komunikacyjne. Uczniowie dowiedzieli się jak poprawnie i efektywnie się porozumiewać z innymi, poznawali historię polszczyzny i jej odmiany. Projekt posłużył też do rozwijania kompetencji społecznych i obywatelskich, dostarczył okazji do przemyśleń o przyszłości współczesnej polszczyzny i innych języków, inspirował do badania aktywności uczniów w przemianach języka i zaprojektowania Słownika gwary uczniowskiej. Jednak chyba najważniejsze jest to, ze uczniowie jednocześnie rozwijali umiejętność uczenia się: wyznaczali sobie cele, planowali pracę tak, by je osiągnąć, ustalali kryteria oceny dobrze wykonanego zadania, współdziałali w grupach zgodnie z ustalonym podziałem zadań, wykorzystywali do tego Internet i różne narzędzia cyfrowe, prezentowali efekty swojej pracy dużej grupie odbiorców, dokonywali samooceny i oceny koleżeńskiej przeprowadzonych działań. Wierzę, że rozwinięcie tych umiejętności pomoże im w dalszej edukacji i w życiu. Wnioskiem na kolejne lata jest wdrażanie podobnych projektów związanych z promocją języka ojczystego.
Autor: Małgorzata Badzińska
Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli
Temat: Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji i wykorzystywania informacji w działaniu - zajęcia w ogrodzie.…
1. Rola diagnozy w projektowaniu działań rewalidacyjnych, wychowawczych i kompensacyjnych Diagnoza w pedagogice specjalnej obejmuje…
,,Solidarność musi iść przed walką (…) co to znaczy solidarność? Solidarność to znaczy sposób bytowania…
Przez lata pracy jako nauczyciel i pedagog specjalny nigdy nie przypuszczałam, że będę miała okazję…
Często o wyborze ścieżki kariery decydują umiejętności rozwijane od najwcześniejszych lat. Rolą rodzica jest wytropienie…
Podstawa programowa dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym ma za zadanie…