Temat: Czym się odżywiamy?
Scenariusz lekcji przyrody w zespole klasowym IV-V szkoły podstawowej
Cel główny lekcji: Jakie składniki odżywcze występują w pokarmach?
Cele operacyjne lekcji (w kategorii ucznia)
Po lekcji uczeń:
Metody i techniki pracy: metaplan, analiza piramidy zdrowego żywienia, dyskusja, prezentacja metaplanu.
Formy pracy: grupowa, indywidualna.
Środki dydaktyczne: plansza z piramidą zdrowego żywienia, podręczniki, arkusze papieru, kolorowe mazaki.
Czas realizacji: 45 minut
Czynności nauczyciela | Czynności ucznia |
– Przygotowuje uczniów do
nowego tematu, stawiając pytania. – Informuje, że na dzisiejszej lekcji będziemy szukać składników pokarmowych w różnych produktach. – Dowiemy się, co należy jeść, aby odżywiać się zdrowo. |
– Przypomina z ostatniej lekcji,
składniki pokarmowe znajdujące się w potrawach. – Dzieli składniki pokarmowe na budulcowe, energetyczne i regulujące. |
Czynności nauczyciela:
Co lubimy jeść?
Pyta czy to co chętnie jemy jest zdrowe?
Jakie mogą być skutki spożywania nadmiernej ilości cukrów, tłuszczów, konserwantów, braku w diecie witamin?
Dlaczego to jemy?
Zwraca uwagę uczniów na reklamę, która często nie mówi prawdy o reklamowanym produkcie.
Co powinniśmy jeść?
Odwołuje się do planszy z piramidą zdrowego żywienia.
Pyta, które produkty są źródłem białek, tłuszczów, cukrów i soli mineralnych?
Czynności uczniów:
co lubimy jeść ?
dlaczego to lubimy jeść?
co powinniśmy jeść?
To, co jemy codziennie, często nie jest zdrowe, gdyż zawiera dużą ilość tłuszczów, cukrów, nie zawiera witamin. Spożywanie zbyt dużej ilości cukrów i tłuszczów prowadzi do wielu chorób np. próchnicy, otyłości, chorób wieńcowych. Brak witamin prowadzi do utraty odporności organizmu. Piramida informuje nas, które produkty i jak często, powinniśmy jeść, aby dostarczyć niezbędnych dla naszego organizmu składników pokarmowych.
Źródłem białka jest: mleko i jego przetwory, ryby, mięso.
Źródłem cukrów są: pieczywo, kasze, owoce.
Źródłem tłuszczów: masło, olej, orzechy.
Źródłem soli mineralnych: warzywa i owoce, grzyby, ciemne pieczywo.
Czynności nauczyciela:
W zeszycie ułóż całodzienne menu, starając się, aby znalazły się w nim wszystkie potrzebne organizmowi składniki pokarmowe.
Czynności ucznia:
Prawidłowe odżywianie się jest ważne ponieważ ma wpływ na nasz stan zdrowia, samopoczucie, chęć do pracy i nauki.
Uczniowie wysnuwają wnioski i zapisują w dolnej części plakatu.
Scenariusz lekcji przyrody „Czym się odżywiamy?” opracowała: Katarzyna Heller
Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli
Imię i nazwisko prowadzącego zajęcia: Uczestnicy: dzieci w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym Data zajęć: Miejsce…
Tematyka zajęć: Rozwijanie wrażliwości i kreatywności artystycznej zgodnie z potrzebami i możliwościami uczestników zajęć. Placówka:…
Depresja to stan patologicznego zaburzenia nastroju, trwający dłuższy czas, któremu najczęściej towarzyszy dezorganizacja aktywności człowieka,…
Imię i nazwisko prowadzącego zajęcia: Uczestnicy: Uczeń z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (8-12 lat) Data…
Już w życiu płodowym zaobserwować można przejawy związku dłoni z obszarem ustno-twarzowym. Około ósmego tygodnia…
Konspekt zajęć dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym, autyzm - klasa IV Temat:…