Procesy poznawcze rozwijają się u dziecka poprzez ćwiczenie poszczególnych funkcji poznawczych:
Bazą, na której rozwijają się procesy myślowe są zmysły, które odbierają bodźce z otoczenia, dostarczają nam w ten sposób informacji o otaczającej nas rzeczywistości, budują w naszym umyśle obraz świata.
Zmysły: dotyk, słuch, wzrok, węch, smak.
W sytuacji idealnej, poznawanie odbywa się przy aktywnym udziale wszystkich zmysłów. Brak udziału któregoś z nich, może utrudniać, a nawet zaburzać percepowanie świata, otoczenia rzeczywistości.
Ważne, aby udział wszystkich zmysłów był na najwyższym z możliwych poziomów i konieczne jest stałe podnoszenie aktywności percepcyjnej dzieci w celu umożliwienia im jak najpełniejszego rozwoju.
Ćwiczenia słuchowe mają na celu podniesienie poziomu percepcji słuchowej, która odgrywa znaczącą rolę w procesie komunikacji, poznawania języka, rozwijania mowy, a w dalszej perspektywie pozwala na zaspakajanie podstawowych potrzeb życiowych i umożliwia rozwój społeczny jednostki.
Podstawową funkcją poznawczą jest spostrzeganie.
Spostrzeganie dźwięków
Ćwiczenia:
Uwaga – zatrzymywanie uwagi na dźwięku
Ćwiczenia:
Zapamiętywanie
Ćwiczenia:
Myślenie
Ćwiczenia:
Mowa
Ćwiczenia:
Autor: Izabela Cyza – Czytelniczka Portalu
Temat: Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji i wykorzystywania informacji w działaniu - zajęcia w ogrodzie.…
1. Rola diagnozy w projektowaniu działań rewalidacyjnych, wychowawczych i kompensacyjnych Diagnoza w pedagogice specjalnej obejmuje…
,,Solidarność musi iść przed walką (…) co to znaczy solidarność? Solidarność to znaczy sposób bytowania…
Przez lata pracy jako nauczyciel i pedagog specjalny nigdy nie przypuszczałam, że będę miała okazję…
Często o wyborze ścieżki kariery decydują umiejętności rozwijane od najwcześniejszych lat. Rolą rodzica jest wytropienie…
Podstawa programowa dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym ma za zadanie…