1. Zabawa na przywitanie – Herb
Prowadzący prosi ucznia, aby narysował herb, który dzieli na cztery części i w każdej w nich wpisuje/rysuje:
– to, co w sobie lubi,
– to, co uważa, że robi dobrze,
– ulubione zwierzę,
– ulubione zajęcie.
2. Oto ja
Prowadzący proponuje uczniowi odrysowanie jego sylwetki na arkuszu szarego papieru. Uczeń wypełnia kontur elementami z gazetek reklamowych, które odzwierciedlają jego zainteresowania i upodobania – może to być ulubione jedzenie, sposób spędzania wolnego czasu, ubierania się.
3. Co wiem o innych?
Prowadzący prezentuje uczniowi figurki Lego (lub inne podobne zabawki). Uczeń próbuje na podstawie ich wyglądu określić, czym zajmują się lub interesują przedstawieni za pomocą figurek bohaterowie.
4. Ćwiczę w zabawie interakcje z innymi
Prowadzący aranżuje ćwiczeniową sytuację z wykorzystaniem figurek Lego, odzwierciedlające różne sytuacje z życia codziennego. Wspólnie z uczniem układa przykładową rozmowę, którą może się odbyć w takiej sytuacji. W zależności od chęci i potrzeb ucznia, takie wprawki w rozmowie można zapisać.
Przykłady sytuacji do odtworzenia:
– stołówka szkolna, np. Przepraszam, czy to krzesło jest wolne? Twoje danie wygląda smakowicie. Z jakich składników jest przyrządzone? Moje ulubione składniki to …
– gra/zabawa podczas przerwy szkolnej: Czy mogę do was dołączyć?/Ostatnio widziałem taką grę w ….
– rozmowa z kolegą, np. podczas oczekiwania na rozpoczęcie lekcji lub zadania: Podoba mi się Twoja bluza/zeszyt. Gdzie ją kupiłeś?
5. Szanuję zdanie drugiej osoby
Podczas ćwiczeń zadbajmy o zwrócenie uwagi na fakt, że nie zawsze druga osoba ma ochotę na interakcję – przygotujmy scenkę, w której prośba ucznia o dołączenie do zabawy spotyka się z odmową, zademonstrujmy oznaki zniecierpliwienia, np. zerkanie na zegarek, krótkie, zdawkowe odpowiedzi, unikanie rozwijania tematu. Uprzedźmy podpopiecznego, że takie sytuacje mają prawo się pojawiać i przećwiczmy sposoby reagowania na nie.
6. Zabawa na zakończenie – co nam daje rozmowa i współdziałanie z innymi?
Na koniec wspólnie z uczniem zastanówmy się, jakie korzyści daje nam niezobowiązująca rozmowa z innymi i dlaczego warto podjąć ten wysiłek. Dla większej czytelności można je wypisać, np. w formie punktów, tabeli czy grafu:
– inni ludzie mogą być dla nas źródłem ciekawych informacji,
– łatwiej i chętniej nam pomogą, gdy będziemy wzajemnie o sobie coś wiedzieć,
– przebywanie z innymi może być źródłem rozrywki.
Literatura:
S. Timmins, Skuteczne historyjki społeczne dla młodszych dzieci z autyzmem, wyd. Harmonia, Gdańsk 2018
G. Dryden, C. Rose, Zabawy fundamentalne 2. Zabawy rozwijające inteligencję emocjonalną od 2 do 6 roku. Kocham, lubię, szanuję, wyd. Transfer Learning 2006
Autor: Urszula Wesół – pedagog specjalny
Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli
Imię i nazwisko prowadzącego zajęcia: Uczestnicy: dzieci w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym Data zajęć: Miejsce…
Tematyka zajęć: Rozwijanie wrażliwości i kreatywności artystycznej zgodnie z potrzebami i możliwościami uczestników zajęć. Placówka:…
Depresja to stan patologicznego zaburzenia nastroju, trwający dłuższy czas, któremu najczęściej towarzyszy dezorganizacja aktywności człowieka,…
Imię i nazwisko prowadzącego zajęcia: Uczestnicy: Uczeń z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (8-12 lat) Data…
Już w życiu płodowym zaobserwować można przejawy związku dłoni z obszarem ustno-twarzowym. Około ósmego tygodnia…
Konspekt zajęć dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym, autyzm - klasa IV Temat:…