Rewalidacja

Program zajęć rewalidacyjnych dla ucznia z umiarkowaną niepełnosprawnością intelektualną

Uczeń: XXX

Klasa: II

Osoba realizująca program – XXX

Forma realizacji – zajęcia indywidualne

Wymiar godzin – dwie godziny tygodniowo

Czas realizacji – rok szkolny 2018/2019 r.

Program opracowany na podstawie:

  • zaleceń i diagnozy Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w … zawartych w orzeczeniu nr … o potrzebie kształcenia specjalnego;
  • wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia;
  • rozmów z rodzicami.
1. Diagnoza: niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym

Zaznaczył się istotny spadek w zakresie ogólnych zdolności poznawczych chłopca. Aktualna ogólna sprawność ucznia kształtuje się na poziomie niepełnosprawności intelektualnej w stopniu umiarkowanym. Uczeń przejawia poważne trudności w zakresie rozumowania płynnego. Prezentowany poziom wiedzy ogólnej świadczy o poważnych trudnościach w tym obszarze. Chłopiec posiada bardzo wąski zakres słownictwa, ma trudności z definiowaniem pojęć, dostrzeganiem absurdów w materiale obrazowym. Występują poważne trudności w zakresie szacowania i rozwiązywania zadań. Na niskim poziomie kształtują się zdolności orientacji przestrzennej oraz rozumienia pojęć w tym obszarze. Chłopiec rozpoznaje niektóre litery alfabetu, ale nie potrafi samodzielnie ich odtworzyć. Ma trudności w dokonywaniu analizy i syntezy słuchowej, z wyodrębnieniem głosek. Nie rozumie tekstu czytanego. Sprawność grafomotoryczna jest obniżona. Pismo niekształtne, nie mieści się w liniaturze. Mowa zdaniowa zaburzona pod względem artykulacyjnym. Nie zawsze właściwie rozumie i interpretuje obowiązujące normy i zachowania społeczno-moralne. Ma problemy w kontrolowaniu potrzeb fizjologicznych.

2. Zalecenia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w zakresie rewalidacji indywidualnej

Objąć zajęciami rewalidacyjnymi z oligofrenopedagogiem w czasie których: prowadzić systematyczne ćwiczenia usprawniające funkcjonowanie najsłabiej ukształtowanych procesów poznawczych i umiejętności tj. pamięci słuchowej i wzrokowej, wyobraźni przestrzennej, funkcji wzrokowo przestrzennych, myślenia przyczynowo-skutkowego, słowno-pojęciowego, arytmetycznego.

3. Cele zajęć rewalidacyjnych:
  • wspomaganie wszechstronnego rozwoju umysłowego i społecznego na miarę indywidualnych możliwości ucznia;
  • wyrównywanie i kompensowanie dysharmonii rozwojowych, korygowanie zaburzonych funkcji;
  • wspomaganie zdobywania umiejętności czytania, pisania, liczenia na miarę możliwości dziecka.
4. Organizacja zajęć:
  • zapewnienie życzliwej atmosfery i poczucia bezpieczeństwa;
  • stosowanie przerw podczas zajęć;
  • przechodzenie od zadań łatwiejszych do trudniejszych;
  • dostosowanie tempa pracy do możliwości dziecka;
  • organizacja zajęć w sposób ciekawy dla dziecka przez dobór zróżnicowanych metod i technik;
  • dodatkowe objaśnianie poleceń, tłumaczenie poleceń.
5. Metody wykorzystywane podczas realizacji programu:
  • elementy metody Dobrego Startu wg M. Bogdanowicz;
  • elementy metody G. Domana oraz metody sylabowej J. Cieszyńskiej;
  • elementy Ruchu Rozwijającego W. Sherborne;
  • elementy metody Rudolfa Labana z elementami pedagogiki zabawy;
  • elementy aktywnego słuchania muzyki B. Strauss;
  • metoda ćwiczeń grafomotorycznych H. Tymichowej
  • elementy metody Kinezjologii Edukacyjnej P. Dennisona;
  • elementy biblioterapii, dramy, arteterapii;
  • metody aktywizujące, metody oparte na obserwacji, słowie i praktycznym działaniu;
  • techniki relaksacyjne;
  • metoda wzmocnień pozytywnych;
  • inne wg potrzeb.
6. Środki dydaktyczne wykorzystywane w pracy z uczniem:
  • materiał obrazkowy;
  • materiał abstrakcyjny (geometryczny i literowy – bez czytania);
  • materiał literowy;
  • materiał wyrazowy;
  • edukacyjne gry planszowe;
  • pacynki, kukiełki;
  • liczmany;
  • instrumenty muzyczne; nagrania piosenek, różnych dźwięków;
  • różnorodne materiały do prac plastycznych;
  • edukacyjne programy i gry komputerowe;
  • odpowiednia literatura;
  • „magiczny dywan”;
  • inne -w zależności od potrzeb.
7. Tematyka zajęć rewalidacyjnych

Tematy związane z: porami roku, aktualnymi świętami i uroczystościami, zainteresowaniami ucznia. Osoba prowadząca dostosowuje temat zajęć do potrzeb.

Pobierz cały dokument

 

Autor: Aneta Maniak – Czytelniczka Portalu

 

Program zajęć rewalidacyjnych dla ucznia z umiarkowaną niepełnosprawnością intelektualną was last modified: 24 października, 2022 by Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Share
Published by
Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna

Recent Posts

Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji – scenariusz zajęć rewalidacyjnych w ogrodzie

Temat: Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji i wykorzystywania informacji w działaniu - zajęcia w ogrodzie.…

6 dni temu

Diagnostyka w pedagogice specjalnej

1. Rola diagnozy w projektowaniu działań rewalidacyjnych, wychowawczych i kompensacyjnych Diagnoza w pedagogice specjalnej obejmuje…

1 tydzień temu

V Niebieski Bieg Świadomości Autyzmu – relacja

,,Solidarność musi iść przed walką (…) co to znaczy solidarność? Solidarność to znaczy sposób bytowania…

1 tydzień temu

Otwierając Drzwi do Świata – Moje Doświadczenia z Programu Erasmus plus

Przez lata pracy jako nauczyciel i pedagog specjalny nigdy nie przypuszczałam, że będę miała okazję…

2 tygodnie temu

Umysł ścisły u dziecka – jak wspierać pasje?

Często o wyborze ścieżki kariery decydują umiejętności rozwijane od najwcześniejszych lat. Rolą rodzica jest wytropienie…

3 tygodnie temu

Realizacja podstawy programowej dla uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną

Podstawa programowa dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym ma za zadanie…

3 tygodnie temu