Strefa rodzica

1001 porad dla rodziców i terapeutów dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera

 

1001 Porad dla rodziców i terapeutów dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera

Nakładem Wydawnictwa Uniwersytetu Jagiellońskiego ukazała się pozycja „1001 porad dla rodziców i terapeutów dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera”. Autorkami książki są: Ellen Notbohm – matka dziecka z autyzmem oraz Veronica Zysk – związana od lat z organizacjami działającymi na rzecz osób autystycznych. Obie panie mają ma swoim koncie wiele publikacji na temat zaburzeń ze spektrum autyzmu.

Książka opatrzona jest przedmową Temple Grandin, która jest wysokofunkcjonującą osobą z autyzmem, profesorem zootechniki i popularyzatorką wiedzy o tym zaburzeniu. Już owa przedmowa dostarcza nam wiedzy na temat funkcjonowania osób z autyzmem oraz podsuwa szereg rozwiązań do pracy z nimi, choćby te związane z łagodzeniem problemów sensorycznych. Temple Grandin wspomina, że wiele pomysłów zebranych w omawianej książce, stosowali z powodzeniem jej rodzice i nauczyciele kilkadziesiąt lat temu.

Autorki książki budują trzy fundamenty w codziennej terapii: integracja sensoryczna, terapia językowo-komunikacyjna oraz bezwarunkowa miłość. Właśnie dysfunkcję integracji sensorycznej uważają za przyczynę wielu zaburzeń w funkcjonowaniu u osób ze spektrum autyzmu. 

Dostarczają przy tym bardzo wiele pomysłów, jak te zaburzenia niwelować. Pomysły są proste do realizacji zarówno w warunkach domowych, jak i w szkole; nie wymagają specjalistycznych pomocy, czy środków. Bo przecież z łatwością podczas spaceru stworzymy bransoletkę sensoryczną, przyklejając na taśmę owiniętą wokół ręki dziecka listki, kamyczki, patyczki. Książka jest przepełniona właśnie takimi prostymi, czasem zadziwiającymi w swej prostocie rozwiązaniami.

Dowiemy się też, jak radzić sobie z trudnościami w codziennym życiu – jak przygotować dziecko do wizyty u fryzjera, pokonać problemy z jedzeniem, czy skłonić do mycia zębów. Ale także, jak zdobywać samodzielność, kształtować umiejętności społeczne, by w przyszłości funkcjonować na możliwie najlepszym poziomie.

Wiele miejsca w książce poświęcone jest problemom z językiem i komunikowaniem się. Znajdziemy tu wskazówki, jak zadawać dziecku pytania, jak rozwijać mowę dialogową i opowieściową. Dowiemy się, jak stworzyć pomoce wizualne, takie jak graficzny harmonogram, czy kalendarz, które ułatwią dzieciom porządkowanie myśli, zapamiętywanie informacji i naukę pozytywnych zachowań.

Ostatni rozdział książki jest skierowany do nauczycieli i terapeutów. Dostarcza pomysłów na rozwiązanie problemów szkolnych dzieci z autyzmem. Przeczytamy tu między innymi, jakie warunki należy stworzyć dziecku do rozwoju, jak dostosować otoczenie, by było przyjazne, bezpieczne i stymulujące do pracy, jak poszukiwać optymalnych metod pracy.

„1001 porad dla rodziców i terapeutów dzieci z autyzmem i zespołem Aspegera” to pozycja nie do zastąpienia w biblioteczce rodzica, czy terapeuty zajmującego się uczniami ze spektrum autyzmu i z  zespołem Aspergera. Jestem przekonana, że będę sięgać po nią często, wykorzystując w praktyce proponowane rozwiązania i  czerpiąc inspiracje do pracy.

 

Edyta Maroszek

Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli

 

Artykuł zawiera linki afiliacyjneNa stronie występują linki afiliacyjne. Po kliknięciu w nie możesz zapoznać się z ich ofertą. Za skorzystanie z oferty firma MrM Soft Marek Maroszek (właściciel portalu), może otrzymać prowizję od reklamodawcy/agencji z którymi współpracuje.
1001 porad dla rodziców i terapeutów dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera was last modified: 26 lipca, 2023 by Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli
Share
Published by
Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli

Recent Posts

Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji – scenariusz zajęć rewalidacyjnych w ogrodzie

Temat: Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji i wykorzystywania informacji w działaniu - zajęcia w ogrodzie.…

4 dni temu

Diagnostyka w pedagogice specjalnej

1. Rola diagnozy w projektowaniu działań rewalidacyjnych, wychowawczych i kompensacyjnych Diagnoza w pedagogice specjalnej obejmuje…

5 dni temu

V Niebieski Bieg Świadomości Autyzmu – relacja

,,Solidarność musi iść przed walką (…) co to znaczy solidarność? Solidarność to znaczy sposób bytowania…

1 tydzień temu

Otwierając Drzwi do Świata – Moje Doświadczenia z Programu Erasmus plus

Przez lata pracy jako nauczyciel i pedagog specjalny nigdy nie przypuszczałam, że będę miała okazję…

2 tygodnie temu

Umysł ścisły u dziecka – jak wspierać pasje?

Często o wyborze ścieżki kariery decydują umiejętności rozwijane od najwcześniejszych lat. Rolą rodzica jest wytropienie…

2 tygodnie temu

Realizacja podstawy programowej dla uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną

Podstawa programowa dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym ma za zadanie…

3 tygodnie temu