Uczniowie wraz z nauczycielem stoją w kręgu. Po słowach powitania nauczyciel prosi, aby każdy zastanowił się, jak się w tej chwili czuje i wyraził to przy pomocy kciuka – kciuk uniesiony do góry oznacza dobre samopoczucie, kciuk skierowany ku dołowi mówi o złym samopoczuciu, skierowany poziomo oznacza stan pośredni. Potem uczniowie mają możliwość powiedzenia o przyczynach swojego stanu emocjonalnego.
Nauczyciel pokazuje uczniom ilustracje twarzy przedstawiające osobę zadowoloną i smutną. Następnie pyta: Jak się czują pokazane na zdjęciach osoby? Co mogło im się przydarzyć?
Dzieci zauważają różnicę w wyrazie pokazanych twarzy, określają uczucia im towarzyszące (np. smutek, żal, nieszczęście, radość, szczęście, zadowolenie). Zastanawiają się co mogło spowodować te nastroje. Nauczyciel krótko komentuje wypowiedzi dzieci, w razie potrzeby zadaje pytania pomocnicze.
Uczniowie dobrani w pary losują karteczkę, na której napisane jest jedno uczucie (np. złość, strach, radość, smutek). Zadaniem każdej pary jest zaprezentowanie w scence danego uczucia bez użycia słów. Pozostałe dzieci odgadują, jakie uczucie zostało przedstawione.
Dzieci indywidualnie losują kartoniki z narysowanymi twarzami wyrażającymi uczucia: radość, złość, smutek, strach. Nauczyciel pokazuje kolejno kartoniki z uczuciami. Dzieci, które mają wskazany przez nauczyciela kartonik zamieniają się miejscami. Na sygnał „uczucia” wszystkie dzieci zamieniają się miejscami.
Na zakończenie zajęć dzieci rysują siebie w wybranej sytuacji, gdy przeżywały określone uczucia (praca „Moje uczucia”). Jeśli nie będą pewne co narysować, nauczyciel naprowadza je odwołując się do ich doświadczeń, np. Kiedy byłeś ostatnio szczęśliwy? Możesz mi to narysować?
Po zakończeniu rysowania można wykonać wystawę prac i wspólnie odgadywać przedstawione uczucia.
Bibliografia:
Opracowanie:
mgr Edyta Maroszek
Temat: Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji i wykorzystywania informacji w działaniu - zajęcia w ogrodzie.…
1. Rola diagnozy w projektowaniu działań rewalidacyjnych, wychowawczych i kompensacyjnych Diagnoza w pedagogice specjalnej obejmuje…
,,Solidarność musi iść przed walką (…) co to znaczy solidarność? Solidarność to znaczy sposób bytowania…
Przez lata pracy jako nauczyciel i pedagog specjalny nigdy nie przypuszczałam, że będę miała okazję…
Często o wyborze ścieżki kariery decydują umiejętności rozwijane od najwcześniejszych lat. Rolą rodzica jest wytropienie…
Podstawa programowa dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym ma za zadanie…