Terapia pedagogiczna

Rozpoznajemy i wyrażamy uczucia – Scenariusz zajęć psychoedukacyjnych

Temat: Rozpoznajemy i wyrażamy uczucia.

Cele:
  • uczenie rozpoznawania i wyrażania uczuć
  • kształtowanie umiejętności niewerbalnego wyrażania uczuć

Pomoce: Ilustracje twarzy osób smutnych oraz wesołych wycięte z czasopism, kartoniki do losowania z nazwami uczuć, kartoniki do losowania z twarzami wyrażającymi uczucia, papier, kredki.

Przebieg zajęć- Scenariusz zajęć psychoedukacyjnych
  1. Zabawa na powitanie „Kciuk w górę, kciuk w dół”.

Uczniowie wraz z nauczycielem stoją w kręgu. Po słowach powitania nauczyciel prosi, aby każdy zastanowił się, jak się w tej chwili czuje i wyraził to przy pomocy kciuka – kciuk uniesiony do góry oznacza dobre samopoczucie, kciuk skierowany ku dołowi mówi o złym samopoczuciu, skierowany poziomo oznacza stan pośredni. Potem uczniowie mają możliwość powiedzenia o przyczynach swojego stanu emocjonalnego.

  1. Rozmowa o uczuciach w kręgu.

Nauczyciel pokazuje uczniom ilustracje twarzy przedstawiające osobę zadowoloną i smutną. Następnie pyta: Jak się czują pokazane na zdjęciach osoby? Co mogło im się przydarzyć?

Dzieci zauważają różnicę w wyrazie pokazanych twarzy, określają uczucia im towarzyszące (np. smutek, żal, nieszczęście, radość, szczęście, zadowolenie). Zastanawiają się co mogło spowodować te nastroje. Nauczyciel krótko komentuje wypowiedzi dzieci, w razie potrzeby zadaje pytania pomocnicze.

  1. Panorama uczuć

Uczniowie dobrani w pary losują karteczkę, na której napisane jest jedno uczucie (np. złość, strach, radość, smutek). Zadaniem każdej pary jest zaprezentowanie w scence danego uczucia bez użycia słów. Pozostałe dzieci odgadują, jakie uczucie zostało przedstawione.

  1. Zabawa ruchowa

Dzieci indywidualnie losują kartoniki z narysowanymi twarzami wyrażającymi uczucia: radość, złość, smutek, strach. Nauczyciel pokazuje kolejno kartoniki z uczuciami. Dzieci, które mają wskazany przez nauczyciela kartonik zamieniają się miejscami. Na sygnał „uczucia” wszystkie dzieci zamieniają się miejscami.

  1. Rysujemy swoje uczucia

Na zakończenie zajęć dzieci rysują siebie w wybranej sytuacji, gdy przeżywały określone uczucia (praca „Moje uczucia”). Jeśli nie będą pewne co narysować, nauczyciel naprowadza je odwołując się do ich doświadczeń, np. Kiedy byłeś ostatnio szczęśliwy? Możesz mi to narysować?

Po zakończeniu rysowania można wykonać wystawę prac i wspólnie odgadywać przedstawione uczucia.

 

Bibliografia:

  1. Dobrzyńska A., Jurga M., Gry i zabawy na lekcji. Propozycje do wykorzystanie w kl. I-III, Oficyna Wydawnicza G&P, Poznań, 2001.
  1. Dzionek E., Gmosińska M., Kształtowanie twórczych postaw dzieci pięcio-sześcioletnich, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, 2004.
  1. Wolniewicz-Grzelak B., Nowakowska A. (red), Trzy koła. Propozycje dla wychowawców klas, Fundacja Wychowawców i Młodzieży „Prom”, Warszawa, 2002.

 

Opracowanie:
mgr Edyta Maroszek

Rozpoznajemy i wyrażamy uczucia – Scenariusz zajęć psychoedukacyjnych was last modified: 26 października, 2022 by Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli
Share
Published by
Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli

Recent Posts

Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji – scenariusz zajęć rewalidacyjnych w ogrodzie

Temat: Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji i wykorzystywania informacji w działaniu - zajęcia w ogrodzie.…

3 dni temu

Diagnostyka w pedagogice specjalnej

1. Rola diagnozy w projektowaniu działań rewalidacyjnych, wychowawczych i kompensacyjnych Diagnoza w pedagogice specjalnej obejmuje…

4 dni temu

V Niebieski Bieg Świadomości Autyzmu – relacja

,,Solidarność musi iść przed walką (…) co to znaczy solidarność? Solidarność to znaczy sposób bytowania…

7 dni temu

Otwierając Drzwi do Świata – Moje Doświadczenia z Programu Erasmus plus

Przez lata pracy jako nauczyciel i pedagog specjalny nigdy nie przypuszczałam, że będę miała okazję…

2 tygodnie temu

Umysł ścisły u dziecka – jak wspierać pasje?

Często o wyborze ścieżki kariery decydują umiejętności rozwijane od najwcześniejszych lat. Rolą rodzica jest wytropienie…

2 tygodnie temu

Realizacja podstawy programowej dla uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną

Podstawa programowa dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym ma za zadanie…

2 tygodnie temu