Terapia pedagogiczna

Scenariusz zajęć relaksacyjnych

„Być ptakiem” – relaksacja

Grupa: ok. 10 dzieci w wieku lat 6-7

Czas zajęć: godzina lekcyjna

Materiały: „czarodziejska różdżka”, muzyka relaksacyjna, materace lub dywan

Cele ogólne:

  • Ochrona układu nerwowego – wprowadzenie w stan odpoczynku, odprężenia
  • rozwijanie wyobraźni
  • wzmacnianie koncentracji uwagi

Cele szczegółowe
Dziecko:

  • uczy się, jak się uspokoić i zachować ciszę
  • rozwija wyobraźnię
  • skupia uwagę
  • jest odprężone

Metody: zabawa, metoda słowna, wizualizacja

 

Przebieg spotkania

 

  1. Powitanie przez dotyk

Dzieci siedzą na podłodze. „Witamy swoje nogi” – dzieci przesuwają się po podłodze na pośladkach i dotykają swoimi stopami stóp jak największej liczby kolegów, mówiąc przy tym „dzień dobry, cześć”. Dzieci mogą witać się dłońmi, czołami, barkami, plecami, kolanami, łokciami.

 

  1. Zaczarowany ptak

Wychowawczyni staje przed grupą dzieci i przez czarodziejskie zaklęcie zamienia je w śpiące ptaki. Następnie odczarowuje jedno z dzieci i prosi, żeby zapamiętało miejsca zajmowane aktualnie przez innych. Dziecko wychodzi za drzwi, a nauczycielka „czarodziejską różdżką” dotyka innego dziecka. Przez dotknięcie staje się ono zaczarowanym ptakiem i zmienia swe miejsce. Dziecko stojące za drzwiami wraca do klasy i mówi, który ptak zmienił miejsce.

 

  1. Zwierzęta

Dzieci w pantomimiczny sposób przedstawiają siebie jako dowolne zwierzę. Wszyscy pozostali odgadują nazwę zwierzęcia.

 

  1. Wprowadzenie w fazę ciszy

Prowadząca opowiada powiązaną z zabawą historię.

„Gdy kot zniknął, ptaki-dzieci fruną wraz z ptakicm-mamą do domu. Unoszą się nad lasami i łąkami, nad domami i drogami. Z wysokości  mogą odkryć małe światło, w którego pobliżu znajduje się miękkie gniazdo. Obok drzew i krzewów ptasia rodzina leci do wygodnego, bezpiecznego gniazda. Wreszcie gdy przybyli, każdy ptak wyszukuje w gnieździe przyjemne miejsce. Wszystkie ptaki są bardzo zmęczone długą podróżą i kładą się”.

 

  1. Możesz fruwać jak ptak (opowieść relaksacyjna)

Jest piękny dzień. Niebo jest prawie bezchmurne, a świecące słońce przyjemnie cię ogrzewa. Patrzysz do góry i widzisz małego, kolorowego ptaka. Wiesz, że jest to sikorka, która cicho i samotnie fruwa po niebie. Chciałbyś chętnie unieść się wraz z nią i w myślach wyruszasz w podróż. Rozkładasz swoje ramiona, stajesz na wietrze i machasz rękami w górę i w dół. Powoli ziemia usuwa ci się spod nóg i wznosisz się wysoko w niebo. Jesteś całkiem spokojny. Tu, wysoko jest pięknie. Czujesz wiatr wokół ciała. Robisz wdech i wydech, wdech i wydech. Oddychasz bardzo regularnie i samodzielnie.

Patrzysz na ziemię. Pod tobą jest łąka usiana kwiatami. Kwiaty wyglądają na bardzo małe i mała jest też ławka pod jabłonią. Na jabłoni możesz zauważyć domek dla ptaków. Widzisz strumień, który płynie przez łąkę. Woda unosi kawałek kory, który wraz z prądem kołysze się w górę i na dół. Mały kot obserwuje uważnie przepływającą korę. Widzisz to wszystko dokładnie. Spokojnie wykonujesz kręgi na niebie. Robisz wdechy i wydechy, wdechy i wydechy, oddychasz bardzo regularnie i samodzielnie.

Szybujesz wysoko nad górami. Promieniują one spokojem i bezpieczeństwem. Wokół świergotają małe ptaki. Nie obawiasz się. Obserwujesz dokładnie krajobraz, bo może zechcesz go namalować. Potem wznosisz się wyżej, aż na szczyty gór. Odpoczywasz na jednym z wierzchołków i odczuwasz w sobie ciszę. Czujesz, jak z ciszy wzrasta w tobie nowa siła. Wiesz, że to dobrze. Krążysz jeszcze po niebie i odczuwasz w sobie siłę. Wiesz teraz, że musisz być w ciszy, jeśli potrzebujesz siły.

Zaczerpnąłeś więc znowu dość siły i powoli szybujesz z powrotem ku ziemi. Z pewnością wylądowałeś na twardym gruncie, stajesz na wietrze i rozkładasz ramiona. Idziesz powoli wzdłuż łąk i pól, aż znowu doszedłeś do swojego domu. Wchodzisz i otwierasz oczy. Kładziesz się powoli na boku. Zaciskasz pięści, przeciągasz się. Teraz jesteś znowu świeży i rześki.

Pytamy dzieci, jak czuły się podczas relaksu. Wypowiadają się tylko osoby chętne.

Autor: Portal Pedagogika Specjalna

Scenariusz zajęć relaksacyjnych został opracowany na podstawie:
Dzieci potrzebują ciszy. Zabawy relaksacyjne na wiosnę, lato, jesień i zimę, Andrea Erkert, Wyd. Jedność,Kielce 1999.

 

Scenariusz zajęć relaksacyjnych was last modified: 26 października, 2022 by Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli
Share
Published by
Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli

Recent Posts

Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji – scenariusz zajęć rewalidacyjnych w ogrodzie

Temat: Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji i wykorzystywania informacji w działaniu - zajęcia w ogrodzie.…

3 dni temu

Diagnostyka w pedagogice specjalnej

1. Rola diagnozy w projektowaniu działań rewalidacyjnych, wychowawczych i kompensacyjnych Diagnoza w pedagogice specjalnej obejmuje…

4 dni temu

V Niebieski Bieg Świadomości Autyzmu – relacja

,,Solidarność musi iść przed walką (…) co to znaczy solidarność? Solidarność to znaczy sposób bytowania…

7 dni temu

Otwierając Drzwi do Świata – Moje Doświadczenia z Programu Erasmus plus

Przez lata pracy jako nauczyciel i pedagog specjalny nigdy nie przypuszczałam, że będę miała okazję…

2 tygodnie temu

Umysł ścisły u dziecka – jak wspierać pasje?

Często o wyborze ścieżki kariery decydują umiejętności rozwijane od najwcześniejszych lat. Rolą rodzica jest wytropienie…

2 tygodnie temu

Realizacja podstawy programowej dla uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną

Podstawa programowa dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym ma za zadanie…

2 tygodnie temu