Wczesne wspomaganie

Scenariusz zajęć z wczesnego wspomagania rozwoju – rozwijanie uwagi dowolnej i pamięci

Temat zajęć: Rozwijanie uwagi dowolnej i pamięci jako podstawy uczenia się.  

 

Rodzaj zajęć:

zajęcia z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka

Czas trwania zajęć:

60 minut

Forma zajęć:

zajęcia indywidualne

Metody:

metoda behawioralna (wykorzystanie tabliczki motywacyjnej), metoda ćwiczeniowa, zabawa dydaktyczna, gra, elementy metody SI

Pomoce:

tabliczka punktowa, przyrządy do zbudowania toru przeszkód, fotografie przedstawiające różne rodzaje sklepów, zdjęcia produktów spożywczych, listy zakupów (w formie obrazkowej) o różnym stopniu trudności (do zapamiętania 2,3 4 elementy),  koszyk, karty do gry „memory” (pary analogicznych obrazków – np. mleko w szklance/butelka mleka, czerwone/zielone jabłko itp.), tekst opowiadania „Pierniczki Piotrusia” z pytaniami, wybrane przez dziecko zabawki (np. samochodziki, bańki mydlane)  jako forma nagrody

Cel ogólny:

  • rozwijanie uwagi dowolnej i pamięci jako procesów poznawczych stanowiących podstawę uczenia się

Cele operacyjne w zakresie zachowania

Dziecko:

  • nawiązuje pozytywny kontakt z terapeutą
  • uczestniczy w interakcji naprzemiennej (dialog, zabawa, gra)
  • wykonuje polecenia terapeuty
  • utrzymuje wspólne pole uwagi
  • rywalizuje i stara się osiągnąć dobre wyniki w grze
  • jest zainteresowane i zaangażowane w różne formy ćwiczeń
  • jest skoncentrowane, wykonuje zadania do końca
  • potrafi odroczyć oczekiwaną gratyfikację

Cele operacyjne w zakresie wiedzy i umiejętności

Dziecko:

  • rozpoznaje i nazywa różne rodzaje sklepów (zasób słownikowy, wiedza ogólna)
  • uważnie słucha czytanego tekstu (uwaga słuchowa)
  • potrafi odpowiedzieć na kilka pytań dotyczących treści opowiadania (pamięć słuchowa)
  • zapamiętuje kilka elementów na podstawie skojarzeń wzrokowo – słuchowych i potrafi odtworzyć je po wykonaniu innej czynności zakłócającej (pamięć wzrokowa i słuchowa, pojemność pamięci, odporność na dystraktory, selektywność uwagi)
  • odnajduje ukryte pary analogicznych obrazków w grze „memory” (koncentracja uwagi, pamięć wzrokowa)

Przebieg zajęć

 1. Przywitanie z dzieckiem. Ustalenie sposobu nagradzania za pracę oraz przewidzianej nagrody.

2. „Pierniczki Piotrusia” – słuchanie czytanego opowiadania, odpowiadanie na pytania dotyczące tekstu.

3. Gdzie możemy robić zakupy? – rozmowa z dzieckiem na temat różnych miejsc, w których możemy robić zakupy. Rozpoznawanie na fotografiach i nazywanie różnych rodzajów sklepów.

4. „Idziemy na zakupy” – pokonywanie toru przeszkód jako drogi do sklepu, zapamiętywanie listy zakupów w formie obrazkowej i dobieranie przedmiotów zgodnie z listą (2-4 elementową).

5. Gra „memory” – zapamiętywanie i odnajdywanie ukrytych par analogicznych obrazków (np. sok w butelce/dzbanek z sokiem; bułka grahamka/bułka kajzerka itp.).

6. Zabawa dowolna jako forma nagrody za pracę na zajęciach (zabawa wybranymi wcześniej przez dziecko zabawkami).

7. Zakończenie zajęć – czynności porządkowe, rozmowa z rodzicem.

Pobierz scenariusz z załacznikami

 

Autor: Anita Bartczak – Czytelniczka Portalu

 

Scenariusz zajęć z wczesnego wspomagania rozwoju – rozwijanie uwagi dowolnej i pamięci was last modified: 24 października, 2022 by Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Share
Published by
Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna

Recent Posts

Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji – scenariusz zajęć rewalidacyjnych w ogrodzie

Temat: Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji i wykorzystywania informacji w działaniu - zajęcia w ogrodzie.…

3 dni temu

Diagnostyka w pedagogice specjalnej

1. Rola diagnozy w projektowaniu działań rewalidacyjnych, wychowawczych i kompensacyjnych Diagnoza w pedagogice specjalnej obejmuje…

4 dni temu

V Niebieski Bieg Świadomości Autyzmu – relacja

,,Solidarność musi iść przed walką (…) co to znaczy solidarność? Solidarność to znaczy sposób bytowania…

6 dni temu

Otwierając Drzwi do Świata – Moje Doświadczenia z Programu Erasmus plus

Przez lata pracy jako nauczyciel i pedagog specjalny nigdy nie przypuszczałam, że będę miała okazję…

2 tygodnie temu

Umysł ścisły u dziecka – jak wspierać pasje?

Często o wyborze ścieżki kariery decydują umiejętności rozwijane od najwcześniejszych lat. Rolą rodzica jest wytropienie…

2 tygodnie temu

Realizacja podstawy programowej dla uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną

Podstawa programowa dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym ma za zadanie…

2 tygodnie temu