Czas wolny jest zagadnieniem, które jest podejmowane przez specjalistów wielu dyscyplin naukowych. Jedna z wielu definicji „czasu wolnego” określa, że jest to czas do dyspozycji osoby po wykonaniu przez nią zadań obowiązkowych takich jak: pracy zawodowej, nauki obowiązkowej w szkole i w domu oraz niezbędnych zadań domowych. Ponadto czynności w tym czasie warunkują potrzeby psychospołeczne i naturalne upodobania danej jednostki. W życiu każdego z nas czas wolny spełnia bardzo wiele ważnych funkcji, min.: służy wypoczynkowi, zdrowiu psychicznemu i fizycznemu, rozwojowi intelektualnemu, społecznemu.
Obszarem zainteresowań wielu nauczycieli jest sposób spędzania czasu wolnego przez naszych uczniów. Niewątpliwie czas wolny jest elementem niezbędnym w życiu wszystkich ludzi i ma on pomóc człowiekowi w jego dojrzewaniu. Dlatego też, istotne jest w jaki sposób nasi wychowankowie wypoczywają, co jest obszarem ich zainteresowań po wypełnieniu obowiązków szkolnych i domowych. W związku z powyższym ważne jest, aby rodzice i nauczyciele łączyli swoje serca i siły w procesie wychowawczo-dydaktycznym i aby ich działania uzupełniały się dla dobra dziecka. Tylko wtedy istnieje szansa uformowania dobrego, mądrego i wrażliwego, młodego człowieka.
Ośrodek i rodzina to dwa środowiska, które w szczególny sposób oddziałują na dziecko. Skuteczność tego oddziaływania uwarunkowana jest wzajemnym i ścisłym współdziałaniem. W naszych oddziaływaniach edukacyjno-wychowawczych dążymy do kształtowania umiejętności samodzielnego organizowania czasu wolnego przez naszych wychowanków, oczywiście przy uwzględnianiu ich możliwości i potrzeb. W tym celu poznajemy predyspozycje naszych uczniów, dostrzegamy ich mocne strony i pomagamy rozwijać ich zainteresowania, które mogą być pożyteczną i miłą formą czasu wolnego. Najważniejszą rolę w naszych oddziaływaniach mają rodzice uczniów. To współpraca ze środowiskiem rodzinnym może przyczynić się do efektywności naszej pracy.
Program ,,Wszyscy razem” zakłada zorganizowanie cyklu zajęć dla dzieci z grupy V,VI i ich rodziców. Tematyka spotkań będzie ukierunkowana na rozwój umiejętności alternatywnego i konstruktywnego planowania czasu wolnego. Poprzez realizację programu, chciałabym uświadomić rodzicom, że powinni więcej czasu każdego dnia przeznaczyć na bliskie kontakty z dzieckiem oraz pokazać, w jaki sposób ten czas wolny wykorzystać wspólnie z dzieckiem, aby nie był „straconym”.
,,Wszyscy razem” to program zakładający współpracę nauczycieli, dzieci i rodziców w realizacji różnych działań związanych z poznawaniem alternatywnych form spędzania czasu wolnego, a co za tym idzie rozwijaniu pasji i zainteresowań. Program zawiera cele, treści, metody i formy pracy, które są zgodne z podstawą programową i w spójny sposób uzupełniają ją.
Program „Wszyscy razem” przeznaczony jest dla uczniów z grupy V, VI i ich rodziców. Wychowankowie realizują obowiązek szkolny w klasach szkoły podstawowej. Naszych wychowanków cechuje znaczna niepełnosprawność intelektualna wraz z towarzyszącymi zaburzeniami m.in. w zakresie narządu ruchu, słuchu, wzroku. W ramach programu zostaną przeprowadzone zajęcia edukacyjne „Mój czas wolny – formy spędzania czasu wolnego” mające na celu uświadomienie uczniom, w jaki sposób można spędzać czas wolny.
Ponadto uczniowie i ich rodzice będą mogli uczestniczyć w różnych, ciekawych warsztatach, które odbywać się będą w ciągu roku szkolnego 2018/2019 od października do czerwca. Tematyka spotkań będzie ukierunkowana na rozwój umiejętności alternatywnego i konstruktywnego planowania czasu wolnego – warsztaty plastyczne, aktorskie, muzyczne, kulinarne, badawcze:
Program realizowany będzie w trakcie zajęć w ciągu dnia pobytu dziecka w ośrodku. Niniejszy program współpracy z rodzicami moich wychowanków będę realizować zgodnie z dołączonym harmonogramem. Będzie on ulegał bieżącej ewaluacji i w razie potrzeby będzie podlegał zmianie.
W programie będę wykorzystywała następujące formy współpracy z rodzicami uczniów: zajęcia otwarte, zajęcia pokazowe, zajęcia plastyczne, aktorskie, muzyczne, kulinarne, badawcze, wycieczki plenerowe, wyjścia do kina, teatru lalek, biblioteki, zebrania grupowe, kontakty indywidualne, rozmowy telefoniczne, edukacja pedagogiczna rodziców.
Praca z dzieckiem w ośrodku ukierunkowana jest na rozwijanie jego zdolności indywidualnych oraz zainteresowań poprzez:
Powyższe cele ogólne i szczegółowe dostosuję do rozwoju intelektualnego i emocjonalno-społecznego ucznia i realizować je będę w ramach zajęć wzbogacających sytuacje edukacyjne na terenie ośrodka i poza nim.
Chcąc osiągnąć zamierzone cele będę pamiętać, aby:
W realizacji programu przyjęłam koncepcję łączenia metod „Sojusz metod”, w których dominować będą:
Aby praca z uczniem przynosiła oczekiwane efekty, niezwykle ważne jest przyjęcie odpowiednich form pracy. Program ten przewiduje:
Organizując warunki skutecznego kształtowania umiejętności aktywnego i ciekawego spędzania czasu wolnego u uczniów z niepełnosprawnością sprzężoną przy współpracy ich rodziców zakładam, że wychowanek będzie:
Poza tym nastąpi:
Realizacja programu powinna przynieść następujące efekty w stosunku do rodzica:
Oddziaływania w ramach realizacji założeń programu będą dokumentowane w następujący sposób: zapis w dokumentacji prowadzonej przez nauczyciela, zdjęcia, kronika ośrodkowa, strona internetowa. Ewaluacja programu dokonywana będzie systematycznie na podstawie obserwacji ucznia i jego aktywności w trakcie czasu wolnego w placówce i w domu, podczas rozmów z rodzicami.
Opracowała: Katarzyna Szocik–Kowalska
Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli
Temat: Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji i wykorzystywania informacji w działaniu - zajęcia w ogrodzie.…
1. Rola diagnozy w projektowaniu działań rewalidacyjnych, wychowawczych i kompensacyjnych Diagnoza w pedagogice specjalnej obejmuje…
,,Solidarność musi iść przed walką (…) co to znaczy solidarność? Solidarność to znaczy sposób bytowania…
Przez lata pracy jako nauczyciel i pedagog specjalny nigdy nie przypuszczałam, że będę miała okazję…
Często o wyborze ścieżki kariery decydują umiejętności rozwijane od najwcześniejszych lat. Rolą rodzica jest wytropienie…
Podstawa programowa dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym ma za zadanie…