Wiosenne kwiaty
3 h
zespół edukacyjno-terapeutyczny I etap
metoda ośrodków pracy, opowieści ruchowej, pokaz, obserwacja, praktyczne działanie, pogadanka, przekaz żywym słowem nauczyciela
indywidualna jednolita i zróżnicowana, zbiorowa
piłka; tablica obecności + symbole; płyta CD z utworem „Poranek” E. Griega; ilustracje kwiatów: przebiśniegów, krokusów, tulipanów; żywe tulipany (ok. 10 sztuk – żółte i czerwone); dekoracje ścienne; wiersz D. Gellner „Śpioch tulipan”; sylwety do inscenizacji; obrazki kwiatów do segregowania; farby; pędzle
Dzieci z nauczycielem stoją w kręgu. Witają się ilustrując ruchem treść wierszyka:
Są już z nami wszystkie dzieci
No to zaczynamy
Jedna ręka, druga ręka (chwytają za dłonie osoby stojące po prawej i lewej stronie)
Wszystkim się kłaniamy (uczestnicy zajęć kłaniają się)
Kto takie słowa zna,
niechaj zrobi tak jak ja (nauczyciel macha do dzieci, a dzieci machają do siebie i nauczyciela).
(Zabawę można powtórzyć, witając się za każdym razem inaczej, np. „przybicie piątki”, uściśnięcie dłoni itp.).
Nauczyciel i uczniowie siedzą w kręgu. Nauczyciel rozpoczyna zabawę mówiąc: „Kolorową piłkę mam, teraz piłkę… (tu wypowiada imię dziecka, np. Kasi) dam. Toczy po podłodze (lub rzuca) piłkę do dziewczynki. Następnie Kasia w czasie wypowiadania (samodzielnie lub z pomocą nauczyciela) słów wierszyka przekazuje piłkę kolejnemu dziecku, wypowiadając jego imię.
– dzieci umieszczają umowny symbol przy swoim zdjęciu na tablicy obecności zgodnie z aktualnym dniem tygodnia
– powtórzenie kolejnych dni tygodnia – można wykorzystać piosenkę „Dni tygodnia” śpiewaną na melodię „Panie Janie”
– przeliczanie, ile jest obecnych dziewczynek, ilu chłopców, ile razem wszystkich dzieci.
Nawiązanie do pory dnia (rano, poranek). Dzieci ilustrują ruchem muzykę, podczas przerwy w muzyce „witają się” wymienione przez nauczyciela części ciała, np. ręce witają głowę, ręce witają się z kolanami, łokieć wita brzuch, itd.
– co widzimy? (np. słońce, chmury na niebie, wiatr powoduje poruszanie drzew…)
– co czujemy? (ciepło, zimno)
– co słyszymy? (np. bębnienie deszczu uderzającego o parapet, szum wiatru, śpiew ptaków…).
(W zależności od usłyszanych odgłosów można przeprowadzić ćwiczenia logopedyczne i oddechowe, np. wiatr wieje szszsz….; deszcz robi kap, kap…; odgłosy ptaków ku-ku; uhuuu; fiu-fiu; itp.).
Wystukiwanie (wyklaskiwanie lub wytupywanie) rytmu wierszyka, który odpowiada aktualnej pogodzie.
Przykłady rymowanek (do wyboru):
1. Kapie deszczyk, kapie,
Ja kropelki łapię
Wezmę je do domu,
Nie oddam nikomu.
2. Tam za lasem, tam za górką
Wiatr dokuczał małym chmurkom.
Aż się chmurki rozpłakały,
I deszcz padał przez dzień cały.
3. Żółte słoneczko
zza chmurki zerka.
Czy chcesz się z nami
Pobawić w berka?
4. Promienie słoneczka
Uśmiech posyłają
Dzieci tu na ziemi
Ciepłem otulają.
5. Słonko ma bardzo
piękne zwyczaje
Mówi „dzień dobry”,
Gdy rano wstaje.
Dzieci stają dookoła stolika, na którym leżą ilustracje przedstawiające poznane w poprzednich dniach kwiaty: przebiśniegi i krokusy. Pod ilustracjami znajduje się obrazek tulipana.
– Rozmowa nt. ilustracji, co przedstawiają, przypomnienie nazw kwiatów i poznanych na wcześniejszych lekcjach informacji na ich temat.
Nauczyciel przesuwa na bok ilustracje przebiśniegów i krokusów, odsłaniając obrazek tulipana.
– Czy wiecie jak nazywa się ten kwiat? (Powtórzenie słowa „tulipan” za nauczycielem, wymawianie go z podziałem na sylaby i wyklaskiwaniem).
– jak nazywa się to miejsce?
– jaka to pora roku?; jakie znacie inne pory roku?
– jakie kwiaty rosną w ogrodzie?
– jaki kolor mają przebiśniegi?
– ile jest przebiśniegów?
– jaki kolor mają krokusy?
– ile jest krokusów?
– jakie kolory mają tulipany?
– policzcie ile tulipanów rośnie w ogrodzie?
– których kwiatów jest dużo?
– których kwiatów jest mało? itp.
Rozmowa na temat inscenizacji:
– co robił tulipan?
– kto budził tulipana?
– czego potrzebuje roślina, żeby rosnąć?
Tulipanek jest bardzo mały. Ledwo wystaje z ziemi. Pomału rośnie, rośnie… W dzień jego kwiatki rozkwitają, są piękne. Swoje głowy wyciągają do słońca. Gdy powieje wiatr, lekko się kołyszą. Przez cały dzień pięknie kwitną, a gdy przychodzi wieczór, zamykają swoje główki i czekają do poranka…
1. wg wielkości – zadaniem dzieci jest posegregowanie kwiatów (małe-duże) i przyklejenie ich we właściwym miejscu na kartce
(Stopień trudności tego zadania jest zróżnicowany i dostosowany do indywidualnych możliwości każdego ucznia).
2. wg kolorów – układanie w wazonach bukietów z żywych tulipanów: żółtych i czerwonych.
(Zwrócenie uwagi dzieci, że w wazonach musi być woda – dzieci pod nadzorem nauczyciela nalewają wodę do wazonów).
Wazony z tulipanami nauczyciel umieszcza w widocznym dla dzieci miejscu w sali.
– omówienie kolejnych etapów wykonania pracy
– rozmowa i wyjaśnienie, jakie barwy należy zastosować
– wykonanie jednej pracy przez nauczyciela ze zwróceniem uwagi na sposób posługiwania się pędzlem i nakładania farby
– wypełnianie konturu tulipana, narysowanego na dużej powierzchni (format A3) farbą plakatową (przy użyciu grubego pędzla), przez uczniów.
– Jakie kwiaty dziś poznaliśmy?
– O czym rozmawialiśmy?
– Co robiliśmy?
Dzieci z nauczycielem stoją w kręgu. Żegnają się, ilustrując ruchem treść wierszyka:
Już zajęcia się skończyły
Więc się pożegnamy
Jedna ręka, druga ręka (chwytają za dłonie osoby stojące po prawej i lewej stronie)
Wszystkim się kłaniamy (uczestnicy zajęć kłaniają się)
Kto takie słowa zna,
niechaj zrobi tak jak ja (nauczyciel macha do dzieci, a dzieci machają do siebie i nauczyciela)
(Zabawę można powtórzyć, żegnając się za każdym razem inaczej, np. „przybicie piątki”, uściśnięcie dłoni itp.).
Uwagi: tempo pracy, przerwy między kolejnymi etapami zajęć należy dostosować do możliwości i potrzeb uczniów.
Bibliografia:
Netografia:
Scenariusz zajęć opracowała: Joanna Polaszczyk – Czytelniczka Portalu
Temat: Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji i wykorzystywania informacji w działaniu - zajęcia w ogrodzie.…
1. Rola diagnozy w projektowaniu działań rewalidacyjnych, wychowawczych i kompensacyjnych Diagnoza w pedagogice specjalnej obejmuje…
,,Solidarność musi iść przed walką (…) co to znaczy solidarność? Solidarność to znaczy sposób bytowania…
Przez lata pracy jako nauczyciel i pedagog specjalny nigdy nie przypuszczałam, że będę miała okazję…
Często o wyborze ścieżki kariery decydują umiejętności rozwijane od najwcześniejszych lat. Rolą rodzica jest wytropienie…
Podstawa programowa dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym ma za zadanie…