Zajęcia wychowawcze w formie indywidualnej i grupowej dla 6 dzieci (6-letnich) z przedszkola ogólnodostępnego z oddziału integracyjnego wraz z rodzicami (12 osób).
1 godzina (60 min.)
koc, poduszki, piłki, magnetofon, płyta z muzyką relaksacyjną
„MOJE-TWOJE”
Dziecko siada naprzeciwko rodzica. Wspólnie wykonują kolejno następujące czynności:
„LUSTRO”
Osoba dorosła siedzi w rozkroku naprzeciwko dziecka, natomiast dziecko siedzi pomiędzy nogami partnera. Zarówno dorosły, jak i dziecko, robią na przemian różne miny, naśladując siebie nawzajem oraz wykonując polecenia, takie jak: „zrób groźną minę”, „zrób wielkie oczy”, „dotknij nos językiem”, „zrób smutną minę” i tym podobne.
„ŚWIADOMOŚĆ KOLAN”
Stojąc, rodzic i dziecko, wykonują następujące czynności: podciąganie kolan do góry, podskakiwanie na ugiętych kolanach, podskakiwanie ze złączonymi kolanami, chodzenie z wysoko uniesionymi kolanami.
„CZOŁGANIE SIĘ”
Leżąc na brzuchu, rodzic i dziecko, czołgają się po pokoju, omijając przy tym różne przeszkody, takie jak: poduszki, piłki, koce i inne.
„ROLOWANIE NA PODŁODZE”
Rodzic klęczy na podłodze przy leżącym na niej dziecku i próbuje delikatnie przetoczyć je na brzuch. Powoli przewraca dziecko, zatrzymując je na boku i przez chwilę kołysząc, a następnie dalej kontynuuje przewracanie. Po chwili partnerzy zamieniają się rolami i dziecko stara się obrócić partnera w taki sam sposób.
„HIPOTERAPIA”
Dorosły klęczy na podłodze, dziecko z kolei leży brzuchem na jego plecach, trzymając się mocno partnera za pomocą rąk i nóg. Rodzic, razem z dzieckiem na plecach, kołysze się na boki, porusza się w przód i w tył oraz chodzi na czworaka po pokoju.
„MASAŻ PLECÓW PARTNERA”
Dziecko siedzi plecami do dorosłego, dorosły rysuje na plecach dziecka „ciasto” w rytm wierszyka:
„Mama piecze ciasto pyszne,
w samym środku będą wiśnie,
ananasy i brzoskwinie,
w ustach ciasto się rozpłynie”.
„SPYCHACZ”
Dorosły siedzi w rozkroku na podłodze, dziecko siedzi w rozkroku na podłodze, odwrócone plecami do dorosłego. Dorosły przesuwa (przepycha) dziecko do przodu po podłodze, odpychając się nogami i rękoma od podłoża. Potem następuje zamiana ról: dziecko, odpychając się od podłogi, próbuje przesunąć partnera. Dorosły ustępuje wówczas, gdy poczuje, że dziecko użyło do tego ćwiczenia całej swojej siły.
„KŁODA”
Dorosły siedzi na podłodze z wyprostowanymi nogami, kolanami przytrzymuje dziecko leżące w poprzek między jego nogami. Dziecko próbuje uwolnić się z uchwytu dorosłego. Potem następuje zamiana ról.
„ROWEREK”
Dorosły leży na plecach na podłodze z nogami uniesionymi w górę i ugiętymi w kolanach, dziecko leży tak jak partner, stopy opiera o stopy dorosłego. Dorosły razem z dzieckiem wykonują nogami tzw. rowerek (ruchy koliste na zewnątrz i do wewnątrz).
„KOŁDERKA”
Prowadzący rozkłada koc na podłodze, dziecko i rodzic kładą się pod kocem w taki sposób, by wystawały spod niego tylko głowy. Dzieci próbują całe zmieścić się pod kocem, nie odkrywając jednocześnie osoby dorosłej. Jest to czas na relaks i muzykę uspokajającą.
Pożegnanie grupy „Iskierką”: wszystkie dzieci wraz z rodzicami i nauczycielem siadają na podłodze. Nauczyciel stara się objąć wszystkich uczestników: kołysząc się nuci piosenkę. Po zakończeniu zajęć dzieci z rodzicami na palcach opuszczają salę.
Netografia:
https://pedagogwdomu.pl/cwiczenia-metoda-ruchu-rozwijajacego-w-sherborne/, dostęp: październik 2021 r.
Autor: Agnieszka Żmijan – Czytelniczka Portalu
Temat: Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji i wykorzystywania informacji w działaniu - zajęcia w ogrodzie.…
1. Rola diagnozy w projektowaniu działań rewalidacyjnych, wychowawczych i kompensacyjnych Diagnoza w pedagogice specjalnej obejmuje…
,,Solidarność musi iść przed walką (…) co to znaczy solidarność? Solidarność to znaczy sposób bytowania…
Przez lata pracy jako nauczyciel i pedagog specjalny nigdy nie przypuszczałam, że będę miała okazję…
Często o wyborze ścieżki kariery decydują umiejętności rozwijane od najwcześniejszych lat. Rolą rodzica jest wytropienie…
Podstawa programowa dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym ma za zadanie…