usprawnianie motoryki małej i dużej
słowne, oglądowe, czynne
zajęcia przeprowadzone indywidualnie lub w małej grupie
ilustracje: guzików, muszelek, kamyków, kolorowy papier, kawałki gazet, materiał sypki: mąka, bułka tarta, kasza lub piasek, ciastolina, masa solna lub plastelina, pestki, guziki lub patyki, sznurek, karta pracy – ćwiczenie grafomotoryczne
1. „Ślimak”
Ślimak, ślimak, wystaw rogi, (Dziecko siedzi zwrócone do nas plecami lub leży na brzuchu. Rysujemy palcem na plecach dziecka spiralę.)
dam ci sera na pierogi.
Jak nie sera, to kapusty, (Wewnętrzną stroną dłoni zataczamy coraz większe koła na całych plecach.)
od kapusty będziesz tłusty.
2. Oglądanie ilustracji zwierząt zamieszkujących łąkę. Wspólne z dzieckiem nazywanie, dzielenie na sylaby z jednoczesnym wyklaskiwaniem
3. Słuchanie wiersza „Ślimak” Wandy Chotomskiej
– Ślimak, ślimak, pokaż rogi,
w twoim domku brak podłogi.
Chodź ze mną.
Myszka ma podłogę w norze,
razem z nią zamieszkać możesz.
– Ojej, jak tu ciemno!
– Ślimak, ślimak, pokaż rogi,
domek taki masz ubogi.
Zamek ci z piasku postawię.
– Wolę chodzić po trawie!
– Ślimak, ślimak, pokaż rogi.
bóbr cię prosi w swoje progi.
Bóbr mieszkanie ma dobre.
– Nie będę mieszkał z bobrem!
– Ślimak, ślimak, rogi pokaż,
na gałęzi skrzeczy sroka.
Chcesz mieszkać w gnieździe ze sroką?
– A na co mi tak wysoko?
– Ślimak, ślimak pokaż rożki,
chodź na grzędę do kokoszki.
– Mam mieszkać w kurniku na grzędzie?
Dziękuję, nic z tego nie będzie.
– Ślimak, ślimak pokaż rożek,
może mieszkać chcesz w oborze?
– Nie chcę, jestem za mały.
Krowy by mnie zdeptały.
– Ślimak, ślimak, pokaż rogi,
idzie bocian długonogi.
Chcesz mieszkać razem z bocianem?
– Dziękuję, wolę nie.
Jeszcze mnie zje…
U bociana mieszkać nie chcę,
krowa mnie w oborze zdepce
i na grzędzie spał nie będę,
bo tam kury siedzą rzędem.
Nie zamieszkam tam gdzie sroka,
chociaż to niebrzydki lokal.
Nie chcę mieszkać razem z bobrem,
choć ma bóbr mieszkanie dobre.
Nie chcę zamku, chociaż spory
i nie dla mnie mysie nory.
Wolę chodzić po tym świecie
nosząc własny dom na grzbiecie.
I co na to powiecie?
4. Rozmowa z dzieckiem na temat wiersza. Omówienie jego treści; O kim jest? Jakie inne zwierzęta pojawiają się w wierszu? Gdzie i jak mieszkają?
5. Zabawa ruchowa „Zabawa na łące”
Uczestnicy zabawy poruszają się jak wymienione zwierzęta: ślimak, pszczoła, biedronka, motyl, bocian, dżdżownica, itd.
6. „Ślimak” Ćwiczenie motoryki małej i dużej:
7. Ćwiczenie grafomotoryczne „Ślimaki” – łączenie kropek
8. Rysowany wierszyk „Ślimak” https://www.youtube.com/watch?v=vEiJP0v3xF4
Autor: Małgorzata Kowaliszyn – Czytelniczka Portalu
Temat: Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji i wykorzystywania informacji w działaniu - zajęcia w ogrodzie.…
1. Rola diagnozy w projektowaniu działań rewalidacyjnych, wychowawczych i kompensacyjnych Diagnoza w pedagogice specjalnej obejmuje…
,,Solidarność musi iść przed walką (…) co to znaczy solidarność? Solidarność to znaczy sposób bytowania…
Przez lata pracy jako nauczyciel i pedagog specjalny nigdy nie przypuszczałam, że będę miała okazję…
Często o wyborze ścieżki kariery decydują umiejętności rozwijane od najwcześniejszych lat. Rolą rodzica jest wytropienie…
Podstawa programowa dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym ma za zadanie…