Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 7 lutego 2024 roku.
Cele ogólne:
- kształtowanie koordynacji i sprawności całego ciała
- wypracowywanie prawidłowej postawy ciała oraz ułożenia rąk i nóg
- rozwijanie sprawności ruchowej dłoni
- doskonalenie umiejętności koncentracji uwagi
Cele operacyjne – dziecko:
- śpiewa i odtwarza odpowiednim ruchem piosenkę powitalną
- prawidłowo wykonuje ćwiczenia pokazane przez nauczyciela
- poprawnie przelicza
- bierze czynny udział w zabawie ruchowej
- czuje się częścią grupy
- prawidłowo reaguje na umówiony sygnał
- tworzy pracę plastyczną na podany temat
- wykazuje się pomysłowością oraz twórczym działaniem
- wypowiada się na temat pracy plastycznej
Metody pracy:
- słowna
- oglądowa
- czynna
- zadań stawianych dzieciom do wykonania
- terapia ręki
Formy pracy:
- grupowa
- indywidualna
Środki i pomoce dydaktyczne:
płyta CD z piosenkami „Bumbumkowe poruszanki” – Poruszanki DobEdu, „Śnieżne zabawy” Vademecum przedszkolnych zabaw – zima – Bliżej Przedszkola, „Porusz dłonie, porusz ciało” – Bliżej Przedszkola, gazeta dla każdego dziecka, lina, plastikowy kubek dla każdego dziecka, instrumenty: tamburyn, bębenek, trójkąty, marakasy, kastaniety, białe kartki formatu A4, klej, czarne flamastry
Zajęcia odbywają się wg schematu działań z zakresu Terapii ręki.
Przebieg zajęć:
Ćwiczenia na całe ciało
Taniec na powitanie „Bumbumkowa poruszanka”
Dzieci poruszają się po sali zgodnie z tekstem piosenki:
Idziemy do przodu, idziemy do tyłu
i w dół się pochylamy
i w górę się wspinamy.
Idziemy w jedną stronę,
a w drugą znów wracamy.
Skaczemy dookoła, tak właśnie się ruszamy.
W przód i w tył,
w dół i w górę,
z boku na bok,
raz, dwa, trzy. (2x)
Ref: Niech każdy tańczy: la, la, la … (dzieci tańczą swobodnie, a na przerwę w muzyce „STOP”, zatrzymują się).
„Drugie życie gazety”
W jaki sposób powtórnie możemy wykorzystać gazetę? „Burza mózgów”. Dzieci podają swoje przykłady (wachlarz, oprawa książki, podkładka pod talerz, czapka na głowę itp.).
Zabawy z gazetami
Dzieci tworzą koło, nauczyciel rozdaje dzieciom gazety.
Ćwiczenia rozmachowe
Dzieci stoją w rozkroku:
- kreślenie w powietrzu dużych, płynnych, swobodnych ruchów w kształcie fal i ósemek z rozprostowaną gazetą (najpierw prawą, następnie lewą ręką)
- przekładanie rozprostowanej gazety najpierw wokół kostek, następnie wokół kolan, bioder i głowy – zwracamy dzieciom uwagę, aby starały się ćwiczenia wykonywać dokładnie, nie niszcząc gazety
- przekładanie z prawej ręki rozprostowanej gazety pod lewą nogą do lewej ręki, prawą ręką unosimy i zza pleców próbujemy złapać gazetę, ćwiczenie to wykonujemy analogicznie drugą stroną.
Zabawa ruchowa z wykorzystaniem gazet
Dzieci maszerują po sali w rytm tamburyna i nasłuchują, na którym instrumencie gra nauczyciel:
tamburyn – marsz
bębenek – dzieci rozkładają gazetę na podłodze i stojąc na niej głośno tupią
trójkąt – nakładanie gazety na głowę w formie daszku
marakasy – wachlowanie gazetą przed sobą z rozprostowanymi rękami
kastaniety – dziecko w jednej ręce trzyma gazetę, a palcami drugiej ręki stuka w nią.
Ćwiczenia manualne i manipulacyjne
Robienie kul z gazety, rozprostowanie gazety, rzucanie do celu
Dzieci wykonują polecenia zawarte w wierszu A. Kornackiej z płyty „Porusz dłonie, porusz ciało”:
Weź gazetę
Ugnieć kulę
Podrzuć w górę
Złap ją w ręce
Podrzuć, porzuć
Podrzuć, podrzuć
I rozprostuj, czym prędzej
Polecenia w wierszu wykonują dwukrotnie.
Przerzucanie kulek
Nauczyciel za pomocą liny dzieli salę na połowy, dzieci ustawiają się z gazetami po przeciwległych stronach, każde z nich ponownie formuje z gazety kulkę. Zadaniem dzieci będzie przerzucanie kulek na drugą stronę sali. Po upływie 2 minut dzieci wraz z nauczycielem sprawdzają, przeliczając razem, po której stronie jest więcej kulek.
Ćwiczenie precyzyjne
Dzieci zabierają kulki, siadają w kole i wykonują polecenia zgodne z testem wiersza:
Tę gazetę teraz podrzyj
Na malutkie kawałeczki
I pozbieraj ją starannie
Do kubeczka swego.
Ćwiczenie grafomotoryczne/graficzne
„Zimowe, szare miasto”
Dzieci za pomocą kawałków gazety z poprzedniego ćwiczenia tworzą zimowy obraz zarys miasta – szarych bloków. Aby obrazek był bardziej czytelny, dzieci mogą za pomocą czarnych flamastrów obrysować kontury kształtów oraz domalować szczegóły (okna, drzwi, komin etc.).
Relaks
Omówienie i przedstawienie prac dzieci w kole. Dzieci po skończonej pracy leżą na dywanie i słuchają piosenki „Śnieżne zabawy”.
Podziękowanie za udział w zajęciach.
Scenariusz zajęć z Terapii ręki opracowała: Marzena Kołodziej – Czytelniczka Portalu