pokaz, obserwacje, doświadczenia, burza mózgów, pogadanka, film
praca w grupach, praca indywidualna
przyrządy do doświadczeń: naczynie z wodą, siłomierz, piłeczka pingpongowa, bryły o jednakowej objętości i różnej gęstości, olej, słoik, piasek, gwoździki, butelka, probówka, korek, tekst „Pływanie ciał – doświadczenie”, tekst „Ciała pływające w głębi wody”, tekst „Nurek Kartezjusza – doświadczenie”, tekst „Balony”, tekst „Kula oleju – doświadczenie”, pokaz slajdów
Wprowadzenie do tematu – przeprowadzenie doświadczenia: zawieszenie dowolnego przedmiotu na siłomierzu, odczytanie wartości siły ciężkości, następnie zanurzenie tego ciała w wodzie i ponowne odczytanie wskazania siłomierza. Pytania kierowane do uczniów: Dlaczego zmieniło się wskazanie siłomierza po zanurzeniu ciała w wodzie? Od czego zależy różnica między wskazaniami siłomierza w obu przypadkach? Jak duża jest to różnica? Nauczyciel zachęca do otwartych wypowiedzi. Następnie przedstawia i omawia slajdy związane z prawem Archimedesa.
Przeprowadzenie doświadczenia – zanurzanie piłeczki pingpongowej. Wprowadzenie pojęcia siły wyporu. Uzmysłowienie uczniom istnienia siły wyporu – podczas zanurzania piłeczki odczuwa się jakąś siłę wypychającą piłeczkę ku powierzchni. Wyjaśniamy, z czego wynikają różnice między wskazaniami siłomierza podczas pierwszego doświadczenia. Informujemy o sile wyporu działającej na przedmiot zanurzony w wodzie.
Przeprowadzenie doświadczenia – badania, od czego zależy siła wyporu (praca w grupach). Podsumowanie doświadczeń uczniów; formułowanie wniosków z obserwacji. Nauczyciel czuwa nad poprawnością formułowanych wniosków. Uczniowie powinni samodzielnie wywnioskować, że siła wyporu zależy od objętości zanurzonego ciała i gęstości cieczy, w której ciało jest zanurzone, ale nie zależy od gęstości, czyli od rodzaju materiału, z jakiego zbudowane jest ciało.
Podanie treści prawa Archimedesa i wzoru na siłę wyporu.
Zbudowanie przez uczniów nurków Kartezjusza (praca w parach). Podawanie przykładów wykorzystania prawa Archimedesa w życiu codziennym.
Podsumowanie lekcji.
Opracowanie: Ewelina Lemanek
Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli
Temat: Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji i wykorzystywania informacji w działaniu - zajęcia w ogrodzie.…
1. Rola diagnozy w projektowaniu działań rewalidacyjnych, wychowawczych i kompensacyjnych Diagnoza w pedagogice specjalnej obejmuje…
,,Solidarność musi iść przed walką (…) co to znaczy solidarność? Solidarność to znaczy sposób bytowania…
Przez lata pracy jako nauczyciel i pedagog specjalny nigdy nie przypuszczałam, że będę miała okazję…
Często o wyborze ścieżki kariery decydują umiejętności rozwijane od najwcześniejszych lat. Rolą rodzica jest wytropienie…
Podstawa programowa dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym ma za zadanie…