Program opracowano na drugi etap edukacyjny na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego nr xxx wydanego przez Specjalistyczną Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną xxx w dn. xxx oraz w oparciu o wielospecjalistyczną ocenę funkcjonowania uczennicy.
Diagnoza
Niepełnoprawność intelektualna w stopniu lekkim
Cele ogólne programu
- Wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju uczennicy na miarę jej indywidualnych możliwości.
- Wyrównywanie i kompensowanie dysharmonii rozwojowych, korygowanie zaburzonych funkcji.
- Wzmacnianie wiary we własne siły i rozwijanie motywacji do pracy.
Cele szczegółowe
- Usprawnianie analizy i syntezy wzrokowej
- Rozwijanie spostrzegawczości
- Usprawnianie motoryki małej, w tym grafomotoryki
- Doskonalenie umiejętności logicznego myślenia
- Doskonalenie koncentracji uwagi
- Rozwijanie percepcji słuchowej
- Doskonalenie technik szkolnych (mówienie, czytanie, pisanie, liczenie)
- Podnoszenie kompetencji społecznych
Metody pracy
- 18 Struktur Wyrazowych Kujawy i Kurzyny
- Elementy Metody Anny Smoleńskiej
- Program Rozwijający Percepcję Wzrokową D. Horne i M. Frostig
- Elementy Kinezjologii Edukacyjnej Dennisona
- Metody aktywizujące i ćwiczebne
- Gry dydaktyczne
- Programy komputerowe
Monitorowanie osiągnięć ucznia
- Bieżąca obserwacja
- Rozmowy z innymi nauczycielami i rodzicami
- Podsumowanie pisemne na koniec roku szkolnego ze wskazówkami do dalszych pracy
Rodzaje ćwiczeń
Ćwiczenia percepcji wzrokowej
- Ćwiczenia na materiale obrazkowym, geometrycznym, graficznym i literowym
- Ćwiczenia w orientacji przestrzennej i kierunkowej
- Praca z tekstem (np. wyszukiwanie i zaznaczanie wyrazów i zdań w tekście)
- Układanki, loteryjki, puzzle, memory
- Gry dydaktyczne
- Programy komputerowe
- Zabawy doskonalące pamięć wzrokową: „co tu się zmieniło?”, „czego brakuje?”
Ćwiczenia motoryki małej
- Ćwiczenia graficzne i kaligraficzne podnoszące graficzny poziom pisma
- Rysowanie po śladzie
- Wykonywanie prac plastycznych z zastosowaniem różnych technik
- Wykonanie wycinanek z elementami papieroplastyki ( wykorzystanie „origami”)
- Ćwiczenia manualne, np. nawlekanie koralików, przeciąganie sznurówek przez otworki
- Obrysowywanie szablonów
Ćwiczenia rozwijające umiejętność logicznego myślenia
- Układanie historyjek obrazkowych z uwzględnieniem związków przyczynowo – skutkowych
- Gry dydaktyczne rozwijające logiczne myślenie
- Rozwiązywanie łamigłówek i zagadek
- Rozwiązywanie rebusów
- Ćwiczenia typu prawda – fałsz
- Wyszukiwanie i poprawianie błędów logicznych w tekście
Ćwiczenia doskonalące koncentrację uwagi
- Memory, układanki, puzzle, tangramy itp.
- Wypełnianie mandali różnorodnymi materiałami plastycznymi
- Odnajdywanie różnic pomiędzy obrazkami różniącymi się drobnymi szczegółami
- Łączenie punktów, obrysowywanie szablonów, rysowanie po śladzie
- Dyktanda graficzne wg instrukcji nauczyciela
- Ćwiczenia w uważnym słuchaniu np. słuchowiska, wizualizacje
Ćwiczenia percepcji słuchowej
- Ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej
- Doskonalenie umiejętności różnicowania głosek
- Uważne słuchanie treści opowiadań, słuchowisk
- Nauka wierszy i rymowanek
- Zabawy z rymami
- Rebusy fonetyczne
Ćwiczenie technik szkolnych
- Wzbogacanie słownictwa czynnego i biernego
- Ćwiczenia w układaniu zdań i budowaniu wypowiedzi
- Doskonalenie techniki czytania oraz czytania ze zrozumieniem
- Ćwiczenia w pisaniu ze słuchu i z pamięci
- Utrwalanie zasad ortograficznych i gramatycznych
- Utrwalanie umiejętności matematycznych (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie liczb, zadania tekstowe, ćwiczenia kalendarzowe, zegarowe, pieniężne)
Ćwiczenia kompetencji społecznych
- Usprawnianie umiejętności komunikacyjnych
- Kształtowanie właściwych zachowań w różnych sytuacjach społecznych
- Ćwiczenie zachowań asertywnych
- Ćwiczenia w rozpoznawaniu i nazywaniu stanów emocjonalnych u siebie oraz u innych ludzi
- Podnoszenie poczucia własnej wartości uczennicy
- Kształtowanie zaradności życiowej
Edyta Maroszek
Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli