Autyzm

Autyzm i zespół Aspergera – zestawienie objawów

 

Autyzm Zespół Aspergera
Komunikacja
  • opóźnienie lub całkowity brak mowy,  kompensacja tej czynności  gestami
  • echolalia (powtarzanie dźwięków, wyrazów lub zdań wypowiedzianych przez kogoś)
  • brak opóźnienia w rozwoju mowy
  • dzieci mówią dużo, mają bogate słownictwo (często określani mianem „małych profesorów” )
  • w wieku kilku lat można zauważyć trudności w prowadzeniu dialogu (interesuje je to, co same mówią, nie zwracają uwagi na to, co ma do powiedzenia rozmówca)
  • brak umiejętności komunikacji pozawerbalnej (gesty, mimika)
  • narzucanie tematu rozmowy
Rozwój umysłowy
  • opóźniony
  • inteligencja dzieci obejmuje całą skalę pomiaru (niepełnosprawność intelektualna w różnym stopniu)
  • w normie lub ponadprzeciętny
Funkcjonowanie społeczne
  • niski lub bardzo niski poziom kompetencji społecznych
  • unikanie kontaktu z innymi
  • niedostrzeganie osób
  • dzieci próbują nawiązać interakcje z innymi, ale często robią to nieadekwatnie do sytuacji
  • nie rozumieją reguł społecznych
Emocje
  • brak empatii
  • brak rozumienia emocji i okazywania ich
  • chwiejność emocjonalna
  • chwiejność (labilność ) emocjonalna
  • niedojrzała empatia

 

Zachowania
  • dzieci domagają się niezmienności otoczenia
  • stereotypie np. ruchowe (trzepotanie rękoma, kołysanie ciałem itp.)

 

  • zamiłowanie do rutyny i rytuałów
  • domagają się niezmienności otoczenia
  • ograniczone zainteresowania (wręcz obsesyjne podchodzenie do swoich zainteresowań)
  • niezgrabność ruchowa (zaburzenia równowagi, sztywne poruszanie się, obniżone zdolności manualne)
Rozpoznanie
  • diagnoza do 3 roku życia
  • zdiagnozowanie następuje późno, najczęściej w związku z narastającymi problemami wychowawczymi

 

Opracowanie własne: mgr Agata Dejnarowicz

Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli

 

Autyzm i zespół Aspergera – zestawienie objawów was last modified: 25 października, 2022 by Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Share
Published by
Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna

Recent Posts

Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji – scenariusz zajęć rewalidacyjnych w ogrodzie

Temat: Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji i wykorzystywania informacji w działaniu - zajęcia w ogrodzie.…

3 dni temu

Diagnostyka w pedagogice specjalnej

1. Rola diagnozy w projektowaniu działań rewalidacyjnych, wychowawczych i kompensacyjnych Diagnoza w pedagogice specjalnej obejmuje…

4 dni temu

V Niebieski Bieg Świadomości Autyzmu – relacja

,,Solidarność musi iść przed walką (…) co to znaczy solidarność? Solidarność to znaczy sposób bytowania…

7 dni temu

Otwierając Drzwi do Świata – Moje Doświadczenia z Programu Erasmus plus

Przez lata pracy jako nauczyciel i pedagog specjalny nigdy nie przypuszczałam, że będę miała okazję…

2 tygodnie temu

Umysł ścisły u dziecka – jak wspierać pasje?

Często o wyborze ścieżki kariery decydują umiejętności rozwijane od najwcześniejszych lat. Rolą rodzica jest wytropienie…

2 tygodnie temu

Realizacja podstawy programowej dla uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną

Podstawa programowa dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym ma za zadanie…

2 tygodnie temu