Oligofrenopedagogika

Poznajemy jesienne owoce za pomocą zmysłów – konspekt zajęć dla uczniów z umiarkowaną niepełnosprawnością intelektualną

Konspekt zajęć dla uczniów z umiarkowaną niepełnosprawnością intelektualną z elementami oceniania kształtującego

Temat: Poznajemy jesienne owoce za pomocą zmysłów.

Przedmiot: zajęcia rozwijające kreatywność

Klasa: II szkoły podstawowej

Data:

Czas trwania: 1 godzina lekcyjna

Prowadzący:

Cele ogólne:

  • poznawanie i przestrzeganie zasad zdrowego trybu życia,
  • rozpoznawanie i nazywanie owoców,
  • rozwijanie zmysłów wzroku, dotyku i smaku,
  • rozwijanie kompetencji kluczowych (porozumiewania się, uczenia się, społecznych, cyfrowych).

Cele szczegółowe:

Uczeń:

  • rozpoznaje jesienne owoce,
  • nazywa jesienne owoce,
  • segreguje jesienne owoce pod względem jakościowym,
  • opisuje jesienne owoce (kolor, kształt, smak),
  • łączy w pary takie same owoce,
  • słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela,
  • wypowiada się i udziela odpowiedzi na pytania,
  • doskonali umiejętności językowe, wzbogaca słownictwo,
  • nawiązuje prawidłowe relacje z kolegami i koleżankami w klasie podczas porozumiewania się, współpracy, uczenia się,
  • przestrzega zasad obowiązujących podczas zajęć,
  • myje ręce zgodnie z instrukcją.

Cele wychowawcze:

  • reagowanie na polecenia werbalne, na polecenia poparte gestem lub z wykorzystaniem obrazka,
  • używanie zwrotów grzecznościowych,
  • rozwijanie umiejętności współpracy i wzajemnego szacunku,
  • rozwijanie umiejętności dbania o stanowisko pracy w czystości.

Cel sformułowany w języku ucznia:

Kryteria sukcesu (Nacobezu):

Formy pracy:

indywidualna, grupowa

Metody pracy:

słowna, pokaz, pogadanka, elementy dobrego uczenia się, elementy OWRU (ocenianie wspierające rozwój ucznia), elementy metody Marii Montessori, praktycznego działania, stymulacji polisensorycznej

Środki dydaktyczne:

owoce, obrazki z owocami, laptop, magiczne pudełko, ilustracje przedstawiające zmysł dotyku, smaku i wzroku, drewniane tace, kosz wiklinowy, patyczki, klepsydra, klamerki, metodniki, piłeczki

Przebieg zajęć:

Część wstępna

  1. Przypomnienie zasad pracy na zajęciach (słuchamy uważnie, dbamy o ciszę, jesteśmy kulturalni, dbamy o porządek, pomagamy sobie).
  2. Zapoznanie uczniów z celem sformułowanym w języku ucznia oraz kryteriami sukcesu (Nacobezu) – aplikacja voki.com, sprawdzenie stopnia zrozumienia celów i kryteriów (metodnik).
  3. Aspekt zdrowotny owoców – dlaczego powinniśmy jeść owoce? – pogadanka.

Część właściwa

  1. Wprowadzenie do tematu zajęć – oglądanie jesiennych owoców.
  2. Pokazanie uczniom ilustracji z owocami. Nazywanie ich w izolacji. Zastosowanie elementów lekcji trójstopniowej z metody Marii Montessori.
  3. Praca z metodnikiem – wybieranie prawidłowej odpowiedzi.
  4. Kosz pełen owoców. Losowanie ucznia (patyczki). Wylosowany uczeń podchodzi do kosza z owocami, wyciąga przynajmniej 4 różne owoce i nazywa je.
  5. Magiczne pudełko z owocami. Jeden uczeń wkłada wybrany przez siebie owoc do pudełka, a drugi uczeń wkłada ręce do pudełka, dotyka owoc i podaje jego nazwę (praca w parach, ocena koleżeńska).
  6. Co to za owoc? – losowanie uczniów (patyczki) do degustacji 3 owoców. Uczeń podaje nazwę próbowanego owoca.
  7. Tworzymy zbiory owoców – uczniowie segregują owoce na drewniane tace (praca grupowa).
  8. To jest.. – prezentacja wybranego owoca przez nauczyciela (podanie koloru, kształtu, smaku).
  9. Uczniowie podchodzą do tacek  z owocami. Wybierają jeden owoc, obserwują go, dotykają, próbują (klepsydra). Losowanie patyczkami ucznia, który opisze swój owoc (podanie koloru, kształtu i smaku).
  10.  Zadanie interaktywne „Połącz w pary owoce”. Wykonanie ćwiczenia w wordwall.

Część końcowa

  1. Przypomnienie Nacobezu.
  2. Samoocena uczniów (klamerki).

Uczniowie wybierają z koszyczka klamerkę ze swoim imieniem i przyczepiają ją do kartki z buźkami (zielona buźka uśmiechnięta – wiem to już, żółta buźka z minką – muszę jeszcze pomyśleć, czerwona kartka ze smutną buźką – jeszcze tego nie wiem).

3. Uzyskanie informacji zwrotnej (patyczki):

  • O czym mówiliśmy na dzisiejszych zajęciach?
  • Jakie jesienne owoce poznaliśmy?
  • Za pomocą czego poznawaliśmy jesienne owoce?

4. Refleksja uczniów (piłeczki z buźkami).

Dziecko wybiera piłeczkę z emotikonem/buźka i mówi, co podobało mu się w zajęciach, czego się nauczyło dzisiaj na zajęciach.

Grafiki użyte w tekście pochodzą ze stron:

www.piktogramy.com.pl

www.tapeciarnia.pl


Autorka: Magdalena Fijak – Czytelniczka Portalu

Poznajemy jesienne owoce za pomocą zmysłów – konspekt zajęć dla uczniów z umiarkowaną niepełnosprawnością intelektualną was last modified: 17 stycznia, 2024 by Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Share
Published by
Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna

Recent Posts

Aromaterapia i jej zastosowanie w edukacji i terapii

Wiosna wydaje się być doskonałym czasem, aby odetchnąć pełną piersią. Przyroda budzi się do życia,…

22 godziny temu

Współpraca szkoły z rodzicem ucznia w spektrum autyzmu

Autyzm jest zaburzeniem neurorozwojowym, które charakteryzuje się trudnościami w społecznej komunikacji, a jego podłoże sięga…

4 dni temu

Projekt Erasmus+ pt. „I’m Private, I Can Fight for Climate Change via Social Media”

Uczniowie i nauczyciele Zespołu Szkół Nr 16 w Białymstoku uczestniczą w projekcie Erasmus+ pt. „I'm Private,…

4 dni temu

Scenariusz zajęć prowadzonych metodą Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne

Imię i nazwisko prowadzącego zajęcia: Uczestnicy: dzieci w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym Data zajęć: Miejsce…

5 dni temu

Rozwijanie wrażliwości i kreatywności artystycznej – konspekt zajęć w oddziale rewalidacyjno-wychowawczym

Tematyka zajęć: Rozwijanie wrażliwości i kreatywności artystycznej zgodnie z potrzebami i możliwościami uczestników zajęć. Placówka:…

6 dni temu

Depresja dzieci i młodzieży. Uwarunkowania, objawy, działania profilaktyczne i terapeutyczne

Depresja to stan patologicznego zaburzenia nastroju, trwający dłuższy czas, któremu najczęściej towarzyszy dezorganizacja aktywności człowieka,…

7 dni temu