Program opracowany został z powodu występujących licznych trudnych zachowań wychowanków, utrudniających pracę zespołową w świetlicy szkolnej Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Mławie.
Celem pracy z uczniami jest:
Zachowanie trudne jest zachowaniem o takim natężeniu, częstotliwości lub czasie trwania, że fizyczne bezpieczeństwo tej osoby lub innych osób jest poważnie zagrożone. Takie zachowania stanowią dla mnie jako nauczyciela świetlicy duże zagrożenie.
Należy przyjąć, że każde zachowanie, które określamy mianem trudnego (niepożądanego, nietypowego) ma swoją przyczynę i spełnia określone cele.
Do najczęściej występujących powodów należą:
Trudne zachowania mają na celu zdobycie uwagi, uniknięcie czegoś, zdobycie czegoś, samoregulację, zabawę. Pierwsze trzy cele związane są z kontaktem i z komunikacją z drugą osobą.
Opracowany program jest przeznaczony do realizacji w świetlicy szkolnej Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym.
Realizacja programu jest przewidziana w drugim semestrze roku szkolnego 2020/2021. Zajęcia realizowane będą w zakresie dwóch godzin tygodniowo.
Tematyka zajęć została dostostosowana do możliwości uczniów. Zajęcia te staną się niezwykle ważne, ponieważ pomogą osiągnąć i utrwalić u uczniów zdrowe kontakty z innymi osobami, uczniowie będą mieli możliwość rozwinąć się społecznie, emocjonalnie i intelektualnie.
Poprzez samodzielną pracę nad emocjami uczniowie wejdą w zdrowe relacje z dorosłymi oraz rówieśnikami. Dzieci będą potrafiły zorganizować sobie zabawę opisując, co je uszczęśliwia, a co przeraża, co lubią, czego nie lubią, co sprawiło przyjemność, a co trudność.
Dlatego program umożliwi wgląd w swoje stany emocjonalne, zmotywuje do zmian tych złych, a utrwali poprawne i zdrowe nawyki potrzebne do codziennego funkcjonowania. Emocje i określenie ich pomaga rozwojowi każdego człowieka. Efektem jest radosny dialog, który rozwija się w przyjaznej atmosferze.
Cel główny:
Cele szczegółowe:
Osią wszystkich działań edukacyjnych jest wpieranie rozwoju funkcjonowania osobistego i społecznego ucznia. Temu celowi służą wszelkie, ściśle ze sobą powiązane rodzaje zajęć.
Funkcjonowanie osobiste i społeczne:
Autor: Ewa Wrzesińska – Czytelniczka Portalu
Temat lekcji: Rozwijanie uwagi i pamięci słuchowej oraz wzrokowej - „Zimowy świat”. Ćwiczenia logicznego myślenia. Klasa:…
Scenariusz zajęć rewalidacyjnych, I etap edukacyjny, 60 minut Temat: W świecie kolorów. Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.…
Wiosna wydaje się być doskonałym czasem, aby odetchnąć pełną piersią. Przyroda budzi się do życia,…
Autyzm jest zaburzeniem neurorozwojowym, które charakteryzuje się trudnościami w społecznej komunikacji, a jego podłoże sięga…
Uczniowie i nauczyciele Zespołu Szkół Nr 16 w Białymstoku uczestniczą w projekcie Erasmus+ pt. „I'm Private,…
Imię i nazwisko prowadzącego zajęcia: Uczestnicy: dzieci w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym Data zajęć: Miejsce…