Głównymi założeniami projektu jest rozwijanie u uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz u uczniów z niepełnosprawnością sprzężoną, podstawowych umiejętności społecznych i emocjonalnych oraz przygotowanie do samodzielnego (na miarę możliwości) radzenia sobie w sytuacjach trudnych, by wzmocnić odporność na stres, kształtować optymistyczne, pozytywne nastawienie do życia.
Najważniejszym celem programu „Bliżej siebie” jest promocja zdrowia i dobrego samopoczucia młodzieży poprzez rozwijanie umiejętności społecznych i emocjonalnych, kształtowanie postaw optymizmu, wiary w siebie oraz pozytywnego nastawienia.
W ramach projektu „Bliżej siebie” kształtowane będą umiejętności budowania własnej wartości, prawidłowej samooceny poprzez rozwój świadomości własnych uczuć, potrzeb i schematów reagowania na problemy. Ponadto w trakcie realizacji projektu kształtowane będą umiejętności współżycia, współpracy, budowania dobrych relacji z innymi oraz komunikowania się na zasadach otwartości, partnerstwa i wzajemności.
Program „Bliżej siebie” przeznaczony jest dla młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnością sprzężoną oraz autyzmem, uczęszczających do Szkoły Przysposabiającej do Pracy.
Realizacja projektu obejmuje zajęcia w roku szkolnym. W roku szkolnym przewidziano warsztaty mające na celu kształtowanie kompetencji emocjonalnych i społecznych. Spotkania z młodzieżą w formie warsztatów obywać się będą co dwa miesiące.
Uczniowie zostają podzieleni na trzy grupy. Każda z nich podczas warsztatów realizuje przydzielone zadanie według scenariusza warsztatów np. Warsztaty – emocje:
Grupa I – określa i wizualizuje wpływ STRACHU na organizm człowieka
Grupa II – określa i wizualizuje wpływ ZŁOŚCI na organizm człowieka
Grupa III – określa i wizualizuje wpływ RADOŚCI na organizm człowieka
Wszyscy uczniowie prezentują swoje spostrzeżenia w formie plakatu. Plakaty zostają wyeksponowane na terenie szkoły.
Wszystkie grupy dokonują samooceny. Ewaluacja programu odbywać się będzie na podstawie rozmowy z uczestnikami, nauczycielami, wywiadu oraz obserwacji.
Bibliografia:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej
Autor: Agata Sędziak – Czytelniczka Portalu
Temat: Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji i wykorzystywania informacji w działaniu - zajęcia w ogrodzie.…
1. Rola diagnozy w projektowaniu działań rewalidacyjnych, wychowawczych i kompensacyjnych Diagnoza w pedagogice specjalnej obejmuje…
,,Solidarność musi iść przed walką (…) co to znaczy solidarność? Solidarność to znaczy sposób bytowania…
Przez lata pracy jako nauczyciel i pedagog specjalny nigdy nie przypuszczałam, że będę miała okazję…
Często o wyborze ścieżki kariery decydują umiejętności rozwijane od najwcześniejszych lat. Rolą rodzica jest wytropienie…
Podstawa programowa dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym ma za zadanie…