Oligofrenopedagogika

Jestem muzykantem – konspekt zajęć dla wychowanków z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim

Temat zajęć: Jestem muzykantem – zabawy z instrumentami.

Grupa:

wychowankowie z głęboką niepełnosprawnością intelektualną.

Cele ogólne:

  • rozwijanie percepcji słuchowej i dotykowej,
  • rozwijanie i usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej, ruchowo-słuchowej,
  • rozwijanie orientacji w schemacie ciała,
  • rozwijanie elementarnych kompetencji komunikacyjnych.

Cele szczegółowe – wychowanek:

  • współpracuje podczas wykonywania ćwiczeń,
  • gra na instrumentach,
  • dotyka/wskazuje części ciała (ucho, ręka),
  • słucha piosenki,
  • reaguje na dźwięki głośne i ciche,
  • wybiera instrument spośród dwóch prezentowanych mu,
  • używa gestu „jeszcze” lub określonym ruchem ciała upomina się o kontynuację aktywności.

Metody:

  • słowne,
  • oglądowe,
  • praktycznego działania,
  • elementy metody Affolter,
  • elementy komunikacji alternatywnej i wspomagającej – gesty Makaton.

Forma:

  • indywidualna,
  • grupowa.

Środki dydaktyczne:

  • instrumenty muzyczne: grzechotki, gitara, bęben, trójkąt, flet, talerze, dzwonki, mikrofon, odtwarzacz muzyki, płyta.

Przebieg zajęć:

1. Powitanie wychowanków na zajęciach.

Nauczyciel podchodzi do każdego wychowanka, wypowiada jego imię, a następnie prosi, aby podopieczny, na miarę swoich możliwości, odezwał się do mikrofonu, witając się poprzez jakiś dźwięk (słowo, dmuchnięcie, sylaby).

2. Przedstawienie tematu zajęć.

Nauczyciel informuje wychowanków o temacie zajęć, jakim są instrumenty.

3. Moje uszy, moje ręce.

Nauczyciel zwraca uwagę, że podczas zajęć wychowankowie będą słuchać i będą pracować ich ręce. Podchodzi do każdego wychowanka i wskazuje te części ciała. Wychowanek próbuje dotknąć swoich uszu.

Gimnastyka rąk – nauczyciel prosi wychowanków, aby każdy próbował samodzielnie pokazać, co jego ręce potrafią (klaskanie, ręce dotykają ust, ręce dotykają głowy). Następnie wychowankowie, samodzielnie bądź z pomocą nauczyciela, poruszają rękami, robiąc gimnastykę.

4. Orkiestra gra.

Nauczyciel gra na poszczególnych instrumentach, następnie daje każdemu wychowankowi, aby wywołał określone dźwięki. Podczas gry zadaje wychowankom pytanie, czy chcą jeszcze grać, oczekując upomnienia się o kontynuację aktywności gestem lub określonym zachowaniem stanowiącym jego intencję komunikacyjną.

5. Głośno czy cicho?

Nauczyciel gra na instrumentach wywołując dźwięki głośne i ciche. Następnie wychowanek, samodzielnie lub z pomocą nauczyciela, wybiera jeden z prezentowanych mu instrumentów i gra cicho i głośno.

6. Jestem muzykantem.

Nauczyciel odtwarza piosenkę Jestem muzykantem, podaje wychowankom instrumenty i na miarę możliwości, podopieczni grają do muzyki.

7. Zakończenie zajęć.

Nauczyciel dziękuje wychowankom za aktywny udział w zajęciach.

Źródło piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=or-xxFjWMy0

Autor: Anna Jaksa – Czytelnik Portalu

Jestem muzykantem – konspekt zajęć dla wychowanków z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim was last modified: 22 października, 2022 by Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Share
Published by
Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna

Recent Posts

Rozwijanie wrażliwości i kreatywności artystycznej – konspekt zajęć w oddziale rewalidacyjno-wychowawczym

Tematyka zajęć: Rozwijanie wrażliwości i kreatywności artystycznej zgodnie z potrzebami i możliwościami uczestników zajęć. Placówka:…

13 godzin temu

Depresja dzieci i młodzieży. Uwarunkowania, objawy, działania profilaktyczne i terapeutyczne

Depresja to stan patologicznego zaburzenia nastroju, trwający dłuższy czas, któremu najczęściej towarzyszy dezorganizacja aktywności człowieka,…

2 dni temu

Scenariusz zajęć rewalidacyjnych – Czym jest konflikt i jak sobie z nim radzić?

Imię i nazwisko prowadzącego zajęcia: Uczestnicy: Uczeń z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (8-12 lat) Data…

2 dni temu

Związek dłoni z kompleksem ustno-twarzowym – zalecenia terapeutyczne

Już w życiu płodowym zaobserwować można przejawy związku dłoni z obszarem ustno-twarzowym. Około ósmego tygodnia…

5 dni temu

Konspekt zajęć edukacyjno-terapeutycznych w klasie IV – Moje śniadanie. Dbam o higienę po posiłku

Konspekt zajęć dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym, autyzm - klasa IV Temat:…

5 dni temu

Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji – scenariusz zajęć rewalidacyjnych w ogrodzie

Temat: Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji i wykorzystywania informacji w działaniu - zajęcia w ogrodzie.…

2 tygodnie temu