Oligofrenopedagogika

Scenariusz zajęć rewalidacyjno-wychowawczych – Poznawanie wielozmysłowe owocu truskawki

Temat: Poznawanie wielozmysłowe wiosennego owocu – truskawka

Cele główne: 

  • wielozmysłowe poznawanie truskawki
  • stymulacja percepcji dotykowej – uwrażliwianie dłoni
  • kształtowanie umiejętności zaufania drugiej osobie
  • rozwijanie percepcji wzrokowej i spostrzegawczości
  • rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej

Cele szczegółowe – wychowanek:

  • czuje się bezpiecznie podczas zajęć
  • swobodnie wykonuje postawione przed nim zadania
  • odczuwa radość ze wspólnej zabawy
  • koncentruje uwagę na działaniu
  • naśladuje czynności nauczyciela
  • wsłuchuje się w dźwięki i odgłosy

Metody pracy:

  • stymulacji polisensorycznej
  • naśladowcza
  • działania praktycznego
  • swobodnej aktywności

Formy pracy:

  • grupowa
  • indywidualna

Środki dydaktyczne:

magnetofon, miski, truskawki, tłuczek, pojemniki, farba czerwona, zielona, szablony z ilustracją truskawki, oliwka do masażu

Przebieg zajęć:

Zajęcia wstępne:

  1. Przywitanie dzieci wierszem:

Wszyscy w kole tu siedzimy,

każdy czyjąś rękę trzyma,

i dzień dobry już mówimy.

Tak zabawa się zaczyna.

Zajęcia właściwe:

  1. Oglądanie lub odczuwanie za pomocą dotyku przygotowanych truskawek:
    • branie truskawek do ręki,
    • głaskanie dłońmi oraz pocieranie truskawką po policzku,
    • turlanie truskawki po blacie stołu.
  2. Przygotowanie truskawek (innych niż te wykorzystane w pierwszej części) do jedzenia:
    • mycie truskawek w przygotowanych miseczkach z wodą,
    • gniecenie truskawek za pomocą tłuczka,
    • wąchanie, smakowanie truskawek przez wychowanków,
    • mycie rąk.
  3. Wykonanie pracy plastycznej:
    • namaczanie dłoni w czerwonej farbie
    • rozcieranie farby na ilustracji truskawki,
    • namaczanie palca w farbie zielonej, robienie szypułek truskawek,
    • czynności higieniczne.
  4. Masażyk wykonany przez nauczyciela według instrukcji autora ,,Rzeczka”.
  5. Zakończenie zajęć.

Literatura:

  • Konspekty zajęć dla przedszkoli i szkół cz.1, Kapłon Małgorzata, wyd. Astrum, Wrocław 2019
  • Przytulanki, czyli wierszyki na dziecięce masażyki, Bogdanowicz Marta, wyd. Harmonia, Gdańsk 2009

Autor: Małgorzata Sudakowska – pedagog specjalny – Czytelniczka Portalu

Scenariusz zajęć rewalidacyjno-wychowawczych – Poznawanie wielozmysłowe owocu truskawki was last modified: 22 października, 2022 by Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Share
Published by
Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna

Recent Posts

Depresja dzieci i młodzieży. Uwarunkowania, objawy, działania profilaktyczne i terapeutyczne

Depresja to stan patologicznego zaburzenia nastroju, trwający dłuższy czas, któremu najczęściej towarzyszy dezorganizacja aktywności człowieka,…

22 godziny temu

Scenariusz zajęć rewalidacyjnych – Czym jest konflikt i jak sobie z nim radzić?

Imię i nazwisko prowadzącego zajęcia: Uczestnicy: Uczeń z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (8-12 lat) Data…

1 dzień temu

Związek dłoni z kompleksem ustno-twarzowym – zalecenia terapeutyczne

Już w życiu płodowym zaobserwować można przejawy związku dłoni z obszarem ustno-twarzowym. Około ósmego tygodnia…

5 dni temu

Konspekt zajęć edukacyjno-terapeutycznych w klasie IV – Moje śniadanie. Dbam o higienę po posiłku

Konspekt zajęć dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym, autyzm - klasa IV Temat:…

5 dni temu

Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji – scenariusz zajęć rewalidacyjnych w ogrodzie

Temat: Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji i wykorzystywania informacji w działaniu - zajęcia w ogrodzie.…

2 tygodnie temu

Diagnostyka w pedagogice specjalnej

1. Rola diagnozy w projektowaniu działań rewalidacyjnych, wychowawczych i kompensacyjnych Diagnoza w pedagogice specjalnej obejmuje…

2 tygodnie temu