Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 23 maja 2022 roku.

Temat: Poznawanie wielozmysłowe wiosennego owocu – truskawka
Cele główne:
- wielozmysłowe poznawanie truskawki
- stymulacja percepcji dotykowej – uwrażliwianie dłoni
- kształtowanie umiejętności zaufania drugiej osobie
- rozwijanie percepcji wzrokowej i spostrzegawczości
- rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej
Cele szczegółowe – wychowanek:
- czuje się bezpiecznie podczas zajęć
- swobodnie wykonuje postawione przed nim zadania
- odczuwa radość ze wspólnej zabawy
- koncentruje uwagę na działaniu
- naśladuje czynności nauczyciela
- wsłuchuje się w dźwięki i odgłosy
Metody pracy:
- stymulacji polisensorycznej
- naśladowcza
- działania praktycznego
- swobodnej aktywności
Formy pracy:
- grupowa
- indywidualna
Środki dydaktyczne:
magnetofon, miski, truskawki, tłuczek, pojemniki, farba czerwona, zielona, szablony z ilustracją truskawki, oliwka do masażu
Przebieg zajęć:
Zajęcia wstępne:
- Przywitanie dzieci wierszem:
Wszyscy w kole tu siedzimy,
każdy czyjąś rękę trzyma,
i dzień dobry już mówimy.
Tak zabawa się zaczyna.
Zajęcia właściwe:
- Oglądanie lub odczuwanie za pomocą dotyku przygotowanych truskawek:
- branie truskawek do ręki,
- głaskanie dłońmi oraz pocieranie truskawką po policzku,
- turlanie truskawki po blacie stołu.
- Przygotowanie truskawek (innych niż te wykorzystane w pierwszej części) do jedzenia:
- mycie truskawek w przygotowanych miseczkach z wodą,
- gniecenie truskawek za pomocą tłuczka,
- wąchanie, smakowanie truskawek przez wychowanków,
- mycie rąk.
- Wykonanie pracy plastycznej:
- namaczanie dłoni w czerwonej farbie,
- rozcieranie farby na ilustracji truskawki,
- namaczanie palca w farbie zielonej, robienie szypułek truskawek,
- czynności higieniczne.
- Masażyk wykonany przez nauczyciela według instrukcji autora ,,Rzeczka”.
- Zakończenie zajęć.
Literatura:
- Konspekty zajęć dla przedszkoli i szkół cz.1, Kapłon Małgorzata, wyd. Astrum, Wrocław 2019
- Przytulanki, czyli wierszyki na dziecięce masażyki, Bogdanowicz Marta, wyd. Harmonia, Gdańsk 2009
Autor: Małgorzata Sudakowska – pedagog specjalny – Czytelniczka Portalu