Oligofrenopedagogika

Scenariusz zajęć rozwijających komunikowanie się dla osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym

Osoby uczestniczące:

osoby z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym w klasach 6-8 szkoły podstawowej

Czas trwania:

45 minut

Cel ogólny:

  • rozwijanie i kształtowanie sposobów komunikowania się

Cele szczegółowe:

  • budowanie wspólnego pola uwagi
  • wydłużanie czasu koncentracji na wspólnie wykonywanym zadaniu
  • motywowanie do podejmowania wspólnych aktywności
  • wdrażanie do pracy naprzemiennej
  • rozwijanie słownictwa biernego

Metody:        

  • słowna (objaśnienie)
  • praktycznego działania
  • komunikacja totalna

Formy pracy:

  • indywidualna
  • grupowa

Pomoce dydaktyczne:

  • kolorowe woreczki gimnastyczne
  • szablony kredek w czterech kolorach z obrazkami
  • obrazki w czterech kolorach
  • latarka
  • czyste szablony kredek
  • kredki ołówkowe, plastelina

Przebieg zajęć:

I. Zajęcia wstępne

  1. Powitanie uczniów poprzez wymienienie imienia ucznia oraz przyklejenie do tablicy symbolu PCS z informacją obecny/nieobecny.
  2. Przedstawienie tematu i celu zajęć.

II. Praca poznawcza

  1. Ćwiczenia naprzemienne z wykorzystaniem woreczków gimnastycznych – nauczyciel podaje uczniowi woreczek, a następnie uczeń ten woreczek podaje do nauczyciela i tak kolejno z każdym uczniem. Następnie uczniowie wymieniają woreczki między sobą – ważne, by osoba, która otrzymała woreczek, oddała go osobie, od której go dostała. Ćwiczenia można wykonywać w rytm wybranej muzyki.
  2. Ćwiczenia w budowaniu wspólnego pola uwagi – oglądanie ukrytych obrazków przy użyciu latarki – nauczyciel rozkłada na stole wycięte szablony kredek w czterech kolorach (czerwony, zielony, żółty i niebieski) z przyklejonymi od spodu obrazkami oraz osobno obrazki/symbole PCS z ilustracjami spod kredek – uczeń, świecąc latarką na szablon kredki, odgaduje obrazek przyklejony do niej, wskazując jego odpowiednik na symbolu PCS.
  3. Usprawnianie manualne – zamalowywanie/wylepianie plasteliną konturów kredki. Uczeń zamalowuje kredkami czarno-biały kontur kredki. Może także wylepić go plasteliną.

III. Zajęcia końcowe

  1. Wystawa prac uczniów – przypięcie prac do wyznaczonej do tego tablicy w klasie.
  2. Powtórzenie ćwiczeń naprzemiennych z woreczkami.
  3. Uprzątnięcie sali lekcyjnej – uczniowie wraz z nauczycielem segregują użyte na zajęciach pomoce i chowają je do odpowiedniej półki.
  4. Zakończenie zajęć – pożegnanie uczniów, wymienienie imienia każdego z nich.

Autor: Karolina Tajak-Skałba – Czytelniczka Portalu

Scenariusz zajęć rozwijających komunikowanie się dla osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym was last modified: 22 października, 2022 by Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Share
Published by
Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna

Recent Posts

Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji – scenariusz zajęć rewalidacyjnych w ogrodzie

Temat: Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji i wykorzystywania informacji w działaniu - zajęcia w ogrodzie.…

5 dni temu

Diagnostyka w pedagogice specjalnej

1. Rola diagnozy w projektowaniu działań rewalidacyjnych, wychowawczych i kompensacyjnych Diagnoza w pedagogice specjalnej obejmuje…

6 dni temu

V Niebieski Bieg Świadomości Autyzmu – relacja

,,Solidarność musi iść przed walką (…) co to znaczy solidarność? Solidarność to znaczy sposób bytowania…

1 tydzień temu

Otwierając Drzwi do Świata – Moje Doświadczenia z Programu Erasmus plus

Przez lata pracy jako nauczyciel i pedagog specjalny nigdy nie przypuszczałam, że będę miała okazję…

2 tygodnie temu

Umysł ścisły u dziecka – jak wspierać pasje?

Często o wyborze ścieżki kariery decydują umiejętności rozwijane od najwcześniejszych lat. Rolą rodzica jest wytropienie…

2 tygodnie temu

Realizacja podstawy programowej dla uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną

Podstawa programowa dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym ma za zadanie…

3 tygodnie temu