wychowankowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim ze współwystępującymi zaburzeniami (3 osoby)
Środki dydaktyczne:
lampka zapachowa, olejek cytrynowy
materiał przyrodniczy (ziemia, cytryna, rośliny)
odtwarzacz
laptop, głośnik
PCS „wiosna”
fotografie uczestników zajęć
komunikator
chusta, tkanina zielona
bębenki
wiersz „Wiosenne porządki” Jana Brzechwy
utwór „Wiosna” Antonio Vivaldiego
piosenka „Daj rękę wiosenko”
„Przytulanki czyli wierszyki na dziecięce masażyki” Marty Bogdanowicz
nagranie „Rymowanki – przytulanki” w wykonaniu Jerzego Stuhra,
utwór „Wiosna” Skaldowie
muzyka relaksacyjna
bajki, słuchowiska
Cele zajęć
Cel ogólny:
stymulacja percepcji słuchowej
rozwijanie zainteresowania zmianami w otaczającym świecie
Cele szczegółowe – wychowanek:
wykazuje aktywność poznawczą samorzutną i kierowaną
odbiera proponowane bodźce wiosenne reagując na stworzony klimat zajęć
bogaci słownictwo rozumiane związane z porą roku, osłuchuje się ze słowem wiosna
dostrzega PCS–y towarzyszące słowom
jest sprawczy, wysyła komunikaty
uczestniczy w odtwarzaniu komunikatów z komunikatora
wyraża odczucia związane z bodźcami słuchowymi
lokalizuje dźwięki
współdziała w wydobywaniu dźwięków
czuje się członkiem grupy
czuje się bezpieczny
Metody pracy:
zabawa słowna połączona z dotykiem i ruchem oraz muzyką
metoda naśladowcza
elementy muzykoterapii, chromoterapii, aromaterapii
pokaz
biblioterapia
praktycznego działania
stymulacji polisensoryczanej
elementy metody Affolter
relaksacja
modyfikacja zachowań z użyciem wzmocnień stymulujących
Formy pracy:
zbiorowa
indywidualna
Rola nauczyciela:
wspiera, aktywizuje, pomaga, zachęca i motywuje do działania
Rola wychowanka:
na miarę swoich możliwości aktywnie uczestniczy w zajęciach
Przebieg zajęć
I. Zajęcia wstępne:
Organizacja przestrzeni, pozycjonowanie uczestników.
Zapalenie lampki zapachowej z olejkiem cytrynowym.
Powitanie każdego wychowanka – wypowiadanie jego imienia, obdarzenie go uwagą.
Przedstawianie się komunikatorem, zaznaczanie listy obecności (zdjęcia), głośne wypowiadanie imion, przedłużanie i podkreślanie głoski wiosny „o”.
II. Zajęcia właściwe:
1. Wprowadzenie w tematykę wiosenną, osłuchanie z terminologią w oparciu o doświadczanie:
Słyszenie słowa „wiosna” i prezentacja PCS-u.
Wysłuchanie krótkiego opowiadania o wiośnie wspartego wielozmysłowym odczuwaniem materiału przyrodniczego jak cytryna, ziemia, rośliny.
Słyszenie o potrzebie odpowiedniego ubierania się do aktualnej pogody podczas nakładania odzieży wierzchniej.
Wysłuchanie wiersza „Wiosenne porządki” Jana Brzechwy z podkreśleniem słów: wiosna, wietrzyk, słońce, kwiecie, bocian.
2. Stymulacja dźwiękami wiosny:
Wysłuchanie aktywizującego utworu „Wiosna” Antonio Vivaldiego.
Ćwiczenia z bębenkiem:
– usłyszenie dźwięku,
– lokalizowanie źródła dźwięku,
– wydobywanie dźwięków cichych i głośnych (uderzanie lub pocieranie bębenka),
– wspólne wydobywanie dźwięku,
– rytmizowanie przy piosence „Daj rękę wiosenko”,
– wystukiwanie rytmu na dostępnych częściach ciała.
3. Zabawy słowno-muzyczno-ruchowe:
Zabawy przy słowach rymowanek wsparte dotykiem w oparciu o „Rymowanki czyli wierszyki na dziecięce masażyki” Marty Bogdanowicz oraz nagrania „Rymowanki – przytulanki” w wykonaniu Jerzego Stuhra.
Zabawy muzyczno-ruchowe z wykorzystaniem zielonej chusty przy utworze „Wiosna” Skaldowie.
4. Relaks:
Odpoczynek przy muzyce relaksacyjnej z odgłosami przyrody, ewentualne słuchanie ulubionych nagrań bajek z efektami dźwiękowymi.