Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 8 czerwca 2020 roku.
Temat zajęć: Wiosenne brzmienia.
Czas trwania zajęć:
dwie godziny
Miejsce zajęć:
sala zajęć zespołu rewalidacyjno-wychowawczego
Uczestnicy zajęć:
wychowankowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim ze współwystępującymi zaburzeniami (3 osoby)
Środki dydaktyczne:
- lampka zapachowa, olejek cytrynowy
- materiał przyrodniczy (ziemia, cytryna, rośliny)
- odtwarzacz
- laptop, głośnik
- PCS „wiosna”
- fotografie uczestników zajęć
- komunikator
- chusta, tkanina zielona
- bębenki
- wiersz „Wiosenne porządki” Jana Brzechwy
- utwór „Wiosna” Antonio Vivaldiego
- piosenka „Daj rękę wiosenko”
- „Przytulanki czyli wierszyki na dziecięce masażyki” Marty Bogdanowicz
- nagranie „Rymowanki – przytulanki” w wykonaniu Jerzego Stuhra,
- utwór „Wiosna” Skaldowie
- muzyka relaksacyjna
- bajki, słuchowiska
Cele zajęć
Cel ogólny:
- stymulacja percepcji słuchowej
- rozwijanie zainteresowania zmianami w otaczającym świecie
Cele szczegółowe – wychowanek:
- wykazuje aktywność poznawczą samorzutną i kierowaną
- odbiera proponowane bodźce wiosenne reagując na stworzony klimat zajęć
- bogaci słownictwo rozumiane związane z porą roku, osłuchuje się ze słowem wiosna
- dostrzega PCS–y towarzyszące słowom
- jest sprawczy, wysyła komunikaty
- uczestniczy w odtwarzaniu komunikatów z komunikatora
- wyraża odczucia związane z bodźcami słuchowymi
- lokalizuje dźwięki
- współdziała w wydobywaniu dźwięków
- czuje się członkiem grupy
- czuje się bezpieczny
Metody pracy:
- zabawa słowna połączona z dotykiem i ruchem oraz muzyką
- metoda naśladowcza
- elementy muzykoterapii, chromoterapii, aromaterapii
- pokaz
- biblioterapia
- praktycznego działania
- stymulacji polisensoryczanej
- elementy metody Affolter
- relaksacja
- modyfikacja zachowań z użyciem wzmocnień stymulujących
Formy pracy:
- zbiorowa
- indywidualna
Rola nauczyciela:
wspiera, aktywizuje, pomaga, zachęca i motywuje do działania
Rola wychowanka:
na miarę swoich możliwości aktywnie uczestniczy w zajęciach
Przebieg zajęć
I. Zajęcia wstępne:
- Organizacja przestrzeni, pozycjonowanie uczestników.
- Zapalenie lampki zapachowej z olejkiem cytrynowym.
- Powitanie każdego wychowanka – wypowiadanie jego imienia, obdarzenie go uwagą.
- Przedstawianie się komunikatorem, zaznaczanie listy obecności (zdjęcia), głośne wypowiadanie imion, przedłużanie i podkreślanie głoski wiosny „o”.
II. Zajęcia właściwe:
1. Wprowadzenie w tematykę wiosenną, osłuchanie z terminologią w oparciu o doświadczanie:
- Słyszenie słowa „wiosna” i prezentacja PCS-u.
- Wysłuchanie krótkiego opowiadania o wiośnie wspartego wielozmysłowym odczuwaniem materiału przyrodniczego jak cytryna, ziemia, rośliny.
- Słyszenie o potrzebie odpowiedniego ubierania się do aktualnej pogody podczas nakładania odzieży wierzchniej.
- Wysłuchanie wiersza „Wiosenne porządki” Jana Brzechwy z podkreśleniem słów: wiosna, wietrzyk, słońce, kwiecie, bocian.
2. Stymulacja dźwiękami wiosny:
- Wysłuchanie aktywizującego utworu „Wiosna” Antonio Vivaldiego.
- Ćwiczenia z bębenkiem:
– usłyszenie dźwięku,
– lokalizowanie źródła dźwięku,
– wydobywanie dźwięków cichych i głośnych (uderzanie lub pocieranie bębenka),
– wspólne wydobywanie dźwięku,
– rytmizowanie przy piosence „Daj rękę wiosenko”,
– wystukiwanie rytmu na dostępnych częściach ciała.
3. Zabawy słowno-muzyczno-ruchowe:
- Zabawy przy słowach rymowanek wsparte dotykiem w oparciu o „Rymowanki czyli wierszyki na dziecięce masażyki” Marty Bogdanowicz oraz nagrania „Rymowanki – przytulanki” w wykonaniu Jerzego Stuhra.
- Zabawy muzyczno-ruchowe z wykorzystaniem zielonej chusty przy utworze „Wiosna” Skaldowie.
4. Relaks:
- Odpoczynek przy muzyce relaksacyjnej z odgłosami przyrody, ewentualne słuchanie ulubionych nagrań bajek z efektami dźwiękowymi.
III. Zajęcia końcowe:
- Gaszenie lampki zapachowej.
- Wymienianie pozytywnych zachowań, reakcji, chwalenie.
- Porządkowanie sali po zajęciach.
- Pożegnanie się słowem, gestem.
Uwagi:
Przebieg zajęć może ulec zmianie w zależności od bieżących potrzeb wychowanków, samopoczucia, zachowań trudnych.
Autor: Irena Wasyluk – Czytelniczka Portalu