45 minut
wspieranie rozwoju emocjonalnego i umiejętności budowania relacji społecznych
rysunek przedstawiający stolik, znaczki – buźki przedstawiające podstawowe emocje, jednorazowe kubki, karteczki z różnymi komunikatami inicjującymi rozmowę
1. Rozmowa na temat skojarzeń z podstawowymi emocjami – w jaki sposób je wyrażamy, jak rozpoznajemy je u innych, jak zmienia się nasza mimika i ton głosu pod wpływem emocji.
2. Prezentacja znaczków – buziek i przypisanie im konkretnych emocji.
3. „Kubki” – Uczniowie siadają w kręgu przy stolikach lub na podłodze, ćwiczenie przebiega w parach na zasadzie łańcuszka. Dwie pierwsze osoby kładą między sobą rysunek przedstawiający stoliczek. Prowadzący zajęcia podaje jednej z osób jednorazowy kubeczek z karteczką w środku, a na stoliczku umieszcza wybrany losowo znaczek – buźkę. Osoba z kubeczkiem wyciąga z kubka i czyta komunikat inicjujący rozmowę, uwzględniając emocję umieszczoną na stoliku. Zadaniem drugiej osoby jest odpowiedź na usłyszaną wypowiedź, stosownie do rozpoznanej emocji (podzielenie radości, wyrażenie smutku, okazanie zrozumienia dla lęku itd.). Osoby mogą wymienić kilka komunikatów w zależności od potrzeby i chęci. Następnie druga osoba z pary odwraca się do kolejnej osoby z kręgu i ustawia między nimi stoliczek. Nauczyciel umieszcza w kubeczku kolejną karteczkę z komunikatem, a na stoliczku dowolny znaczek – buźkę. Ćwiczenie powtarza się do momentu, gdy wszystkie osoby z kręgu będą miały możliwość odegrania obu ról (osoby inicjującej i osoby reagującej).
Przykładowe komunikaty umieszczone na karteczkach:
4. Podsumowanie – omówienie ćwiczenia. Przykładowe problemy/pytania do omówienia:
Netografia:
https://wklasie.uniwersytetdzieci.pl/
Konspekt zajęć grupowych opracowały: Ilona Markowicz i Ksymena Sitkowska – Czytelniczki Portalu
Temat: Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji i wykorzystywania informacji w działaniu - zajęcia w ogrodzie.…
1. Rola diagnozy w projektowaniu działań rewalidacyjnych, wychowawczych i kompensacyjnych Diagnoza w pedagogice specjalnej obejmuje…
,,Solidarność musi iść przed walką (…) co to znaczy solidarność? Solidarność to znaczy sposób bytowania…
Przez lata pracy jako nauczyciel i pedagog specjalny nigdy nie przypuszczałam, że będę miała okazję…
Często o wyborze ścieżki kariery decydują umiejętności rozwijane od najwcześniejszych lat. Rolą rodzica jest wytropienie…
Podstawa programowa dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym ma za zadanie…