1. Zabawa na początek – Klaśnij, tupnij
Prowadzący prezentuje układ ruchów, dziecko powtarza ruchy – za każdym razem dokładamy kolejny ruch, zabawę kontynuujemy tak długo, jak długo dziecko jest w stanie zapamiętywać kolejne ruchy, np.:
2. Zabawa z rytmami
Prowadzący układa rytm z kolorowych patyczków, np.:
Zadaniem dziecka jest kontynuowanie rytmu. W zależności od możliwości dziecka, można zwiększać lub podwajać poszczególne elementy.
3. Zima, wiosna, lato, jesień i znów zima
Prowadzący prezentuje dziecku obrazki z porami roku (ma przygotowane kilka kopii każdego obrazka). Prosi dziecko, żeby wybrało obrazek przedstawiający aktualną porę roku. Następnie dziecko próbuje ułożyć obrazki w odpowiedniej kolejności, powtarzając cyklicznie pory roku.
4. Miesiące i pory roku
Dziecko wspólnie z prowadzącym, na miarę swoich możliwości, próbuje odczytać etykietki z nazwami miesięcy i układa je pod obrazkami z porami roku. Podpowiedzią są kolory napisów odpowiadające kolorom dominującym na obrazkach.
5. Rok pełen miesięcy
Prowadzący czyta tekst dotyczący miesięcy, dziecko układa etykietki w odpowiedniej kolejności, następnie dokłada do nich obrazki z symbolami poszczególnych miesięcy.
6. Koło się zamyka
Prowadzący rozkłada cztery obręcze: zieloną, żółtą, pomarańczową, niebieską. Do każdej z nich dokłada etykietę z nazwą pory roku. Dziecko umieszcza w odpowiednich obręczach obrazki z poprzedniego ćwiczenia – można je zastąpić realnymi przedmiotami.
7. Zabawa na zakończenie – wiosna, lato, jesień, zima
Prowadzący zaprasza dziecko do wykonania relaksującej sekwencji ruchów symbolizującej pory roku:
Bibliografia:
Franczyk A., Krajewska K., Zabawy i ćwiczenia na cały rok, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2019
Pliwka A., Szostak B., Radzka K., Pewny start. Mój dobry rok. Lubię zimę, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2016
Załącznik – Rok pełen miesięcy
Styczeń cały rok zaczyna,
Fajerwerkami wszystkich wita.
Potem luty, najzimniejszy,
Każe w czapkę chować uszy.
Zima w marcu ustępuje,
Bazie kotki pokazuje.
W kwietniu jest już kwiatów moc,
Które pachną całą noc.
Maj przynosi ciepłe chwile,
I słowika piękne trele.
W czerwcu noce bardzo krótkie,
Słońce późno więc zachodzi.
Lipiec nad jezioro zaprasza,
Nawet upał nie odstrasza.
W sierpniu pola się złocą,
Po ściernisku strach chodzić boso.
Wrzesień w swej nazwie kryje wrzosy,
Drobnych fioletowych kwiatków całe stosy.
W październiku babie lato i mgły,
Przebijają przez liści kolory.
W listopadzie ostatnie liście opadają,
Odejście jesieni zapowiadają.
Cały rok grudzień zamyka,
Wizytą Mikołaja i zapachem piernika.
Autor wierszyka: Urszula Wesół
Autor scenariusza: Urszula Wesół – pedagog specjalny
Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli
Imię i nazwisko prowadzącego zajęcia: Uczestnicy: dzieci w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym Data zajęć: Miejsce…
Tematyka zajęć: Rozwijanie wrażliwości i kreatywności artystycznej zgodnie z potrzebami i możliwościami uczestników zajęć. Placówka:…
Depresja to stan patologicznego zaburzenia nastroju, trwający dłuższy czas, któremu najczęściej towarzyszy dezorganizacja aktywności człowieka,…
Imię i nazwisko prowadzącego zajęcia: Uczestnicy: Uczeń z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (8-12 lat) Data…
Już w życiu płodowym zaobserwować można przejawy związku dłoni z obszarem ustno-twarzowym. Około ósmego tygodnia…
Konspekt zajęć dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym, autyzm - klasa IV Temat:…