Autor: Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli
Opublikowano: 26 grudnia 2022 roku.
Temat: W świecie miesięcy i pór roku – kształtowanie rozumienia relacji czasowych
Cele:
- kształtowanie rozumienia relacji czasowych – powtarzalności pór roku i porządku następujących po sobie miesięcy
- rozwijanie logicznego myślenia poprzez umiejętność klasyfikowania
Metody:
- aktywizujące – samodzielnej działalności dziecka
- czynnościowe – zadań stawianych dziecku do wykonania, ćwiczeń ruchowych i poznawczych
- słowne – rozmowa, praca z tekstem
Formy pracy:
- indywidualna
Środki dydaktyczne:
- patyczki w kolorach: czerwonym, żółtym, niebieskim, zielonym
- obręcze w kolorach: zielonym, żółtym, pomarańczowym, niebieskim
- obrazki przedstawiające pory roku (załącznik)
- etykiety z napisami – nazwami miesięcy (załącznik)
- obrazki charakterystyczne dla poszczególnych miesięcy (załącznik)
- tekst utworu „Rok pełen miesięcy” (załącznik)
Proponowany przebieg zajęć:
1. Zabawa na początek – Klaśnij, tupnij
Prowadzący prezentuje układ ruchów, dziecko powtarza ruchy – za każdym razem dokładamy kolejny ruch, zabawę kontynuujemy tak długo, jak długo dziecko jest w stanie zapamiętywać kolejne ruchy, np.:
- klaśnij, tupnij
- klaśnij, tupnij, podskocz
- klaśnij, tupnij, podskocz, obrót.
2. Zabawa z rytmami
Prowadzący układa rytm z kolorowych patyczków, np.:
- czerwony – niebieski – żółty – zielony
- niebieski – zielony – zielony – czerwony.
Zadaniem dziecka jest kontynuowanie rytmu. W zależności od możliwości dziecka, można zwiększać lub podwajać poszczególne elementy.
3. Zima, wiosna, lato, jesień i znów zima
Prowadzący prezentuje dziecku obrazki z porami roku (ma przygotowane kilka kopii każdego obrazka). Prosi dziecko, żeby wybrało obrazek przedstawiający aktualną porę roku. Następnie dziecko próbuje ułożyć obrazki w odpowiedniej kolejności, powtarzając cyklicznie pory roku.
4. Miesiące i pory roku
Dziecko wspólnie z prowadzącym, na miarę swoich możliwości, próbuje odczytać etykietki z nazwami miesięcy i układa je pod obrazkami z porami roku. Podpowiedzią są kolory napisów odpowiadające kolorom dominującym na obrazkach.
5. Rok pełen miesięcy
Prowadzący czyta tekst dotyczący miesięcy, dziecko układa etykietki w odpowiedniej kolejności, następnie dokłada do nich obrazki z symbolami poszczególnych miesięcy.
6. Koło się zamyka
Prowadzący rozkłada cztery obręcze: zieloną, żółtą, pomarańczową, niebieską. Do każdej z nich dokłada etykietę z nazwą pory roku. Dziecko umieszcza w odpowiednich obręczach obrazki z poprzedniego ćwiczenia – można je zastąpić realnymi przedmiotami.
7. Zabawa na zakończenie – wiosna, lato, jesień, zima
Prowadzący zaprasza dziecko do wykonania relaksującej sekwencji ruchów symbolizującej pory roku:
- wiosna – powolne wyciąganie ramion w górę
- lato – wspinanie się na palce, powolne wymachy ramionami
- jesień – opuszczanie dłoni w dół – naśladowanie ruchu spadających liści
- zima – zwinięcie ciała w kłębek.
Bibliografia:
Franczyk A., Krajewska K., Zabawy i ćwiczenia na cały rok, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2019
Pliwka A., Szostak B., Radzka K., Pewny start. Mój dobry rok. Lubię zimę, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2016
Załącznik – Rok pełen miesięcy
Styczeń cały rok zaczyna,
Fajerwerkami wszystkich wita.
Potem luty, najzimniejszy,
Każe w czapkę chować uszy.
Zima w marcu ustępuje,
Bazie kotki pokazuje.
W kwietniu jest już kwiatów moc,
Które pachną całą noc.
Maj przynosi ciepłe chwile,
I słowika piękne trele.
W czerwcu noce bardzo krótkie,
Słońce późno więc zachodzi.
Lipiec nad jezioro zaprasza,
Nawet upał nie odstrasza.
W sierpniu pola się złocą,
Po ściernisku strach chodzić boso.
Wrzesień w swej nazwie kryje wrzosy,
Drobnych fioletowych kwiatków całe stosy.
W październiku babie lato i mgły,
Przebijają przez liści kolory.
W listopadzie ostatnie liście opadają,
Odejście jesieni zapowiadają.
Cały rok grudzień zamyka,
Wizytą Mikołaja i zapachem piernika.
Autor wierszyka: Urszula Wesół
Pobierz pozostałe załączniki
Autor scenariusza: Urszula Wesół – pedagog specjalny
Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli