Scenariusz zajęć rewalidacyjnych dla ucznia objętego kształceniem specjalnym z uwagi na zdiagnozowany zespół Aspergera, II etap edukacyjny, 60 minut
Powitanie, rozmowa wstępna, wprowadzenie do tematu, określenie celu zajęć w języku ucznia.
„Ćwiczę umiejętność kulturalnej komunikacji”
1. Savoir-vivre – burza mózgów
Uczeń, spośród wyrazów umieszczonych na kartkach, wybiera te, które kojarzą mu się ze słowem savoir-vivre, na pustych kartkach może wypisać swoje skojarzenia. Na podstawie zebranych wyrazów, uczeń odpowiada na pytanie: Co to jest savoir-vivre? Nauczyciel uzupełnia wypowiedź ucznia, dopowiadając to, czego w niej zabrakło.
2. Kulturalne czy nie?
Uczeń dopasowuje kartki z opisami przykładowych sytuacji do kategorii – zachowanie kulturalne oraz zachowanie niekulturalne. Następnie przyglądając się im, wybiera te, które według niego pasują do jego zachowania. Zadaniem ucznia jest dokonanie autorefleksji dotyczącej swojego zachowania przy pomocy nauczyciela.
3. Gra „Słowa, gesty…”
Uczeń oraz nauczyciel losują kolejno kategorię – opisz lub pokaż oraz słowa klucze dotyczące kultury osobistej. W zależności od wylosowanej kategorii, zadaniem uczestników jest pokazanie danego słowa gestami lub opisanie go bez używania słowa klucza.
4. Dlaczego warto być kulturalnym?
Zadaniem ucznia jest napisać 3 argumenty przemawiające za tym, że warto być kulturalnym.
5. Gra „Co mógłbym (od)powiedzieć?”
Uczestnicy gry losują kolejno patyczki z pytaniami i zadają je osobie siedzącej po swojej prawej stronie.
6. Podsumowanie
Czego nowego dowiedziałem się na zajęciach?
Scenariusz rewalidacji opracowała: Marta Gągol – pedagog specjalny, nauczyciel wspomagający – Czytelniczka Portalu
Depresja to stan patologicznego zaburzenia nastroju, trwający dłuższy czas, któremu najczęściej towarzyszy dezorganizacja aktywności człowieka,…
Imię i nazwisko prowadzącego zajęcia: Uczestnicy: Uczeń z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (8-12 lat) Data…
Już w życiu płodowym zaobserwować można przejawy związku dłoni z obszarem ustno-twarzowym. Około ósmego tygodnia…
Konspekt zajęć dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym, autyzm - klasa IV Temat:…
Temat: Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji i wykorzystywania informacji w działaniu - zajęcia w ogrodzie.…
1. Rola diagnozy w projektowaniu działań rewalidacyjnych, wychowawczych i kompensacyjnych Diagnoza w pedagogice specjalnej obejmuje…