Terapia pedagogiczna

Konspekt zajęć plastyczno-ruchowych z wykorzystaniem chusty animacyjnej

 

TEMAT: Zajęcia plastyczno – ruchowe z wykorzystaniem chusty animacyjnej.

DATA:

GRUPA: I i II

MIEJSCE ZAJĘĆ: podwórko szkolne

OSOBA PROWADZĄCA: 

 

CELE GŁÓWNE

– Poznanie zabaw grupowych z chustą, które rozwijają funkcje poznawcze dzieci.

– Uczenie uważnego słuchania poleceń.

– Nauka twórczego myślenia i współpracy w grupie.


CELE OPERACYJNE


Wychowanek:

– pokazuje za pomocą gestów odgrywaną rolę

– współdziała w zabawach z innymi poprzez zabawę integrującą grupę

– jest aktywny ruchowo

– zainspirowany muzyką tworzy obraz kwitnącej łąki

– rozwija umiejętności nazywania znakiem lub gestem rzeczy, osób, czynności.

 

FORMY PRACY:

– praca w grupie

METODY PRACY:

– słowna

– ćwiczenia praktyczne i zabawy

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

– chusta animacyjna – płyta CD – odtwarzacz CD – piłki – zabawki – brisol – kolorowe kredki – farby – klej – miska z wodą – ręcznik.

 

PRZEBIEG ZAJĘĆ

1.Powitanie wychowanków.
2. Zapoznanie z tematem zajęć.
3. Opowiadanie.

Nauczyciel czyta uczniom opowiadanie o wiośnie. Wcześniej instruuje jakie gesty wykonywać kiedy w opowiadaniu pojawią się:

Zapach łąki – głębokie wdechy i wydechy 

Bocian  – chód z wysokim unoszeniem kolan

Kwiaty rosną – wznoszenie się

Kwiaty więdną – opadanie

Burza – tupanie

Tęcza – zakreślenie łuku

Majowy wianek – uczniowie tworzą koło.

Był ciepły majowy dzień. W powietrzu unosił się zapach łąki, po której wolno maszerował bocian.  Niebo miało piękny, niebieski kolor, słońce mocno świeciło sprawiając, że kwiaty szybko rosły. Wtem nad łąkę nadciągnęły ciemne burzowe chmury. Bocian, który jeszcze przed chwilą z gracją maszerował po trawie – odleciał. Rozpętała się wiosenna burza. Deszcz padał tak intensywnie, że wszystkie kwiaty zwiędły.  Ponieważ słońce nie przestawało świecić, nad łąką pojawiła się piękna tęcza. Po ciemnych burzowych chmurach nie było już śladu. Kwiaty rozkwitły na nowo i utworzyły piękny majowy wianek. Zapadła noc a w powietrzu nadal nosił się cudowny zapach łąki.

  1. Zabawy z chustą animacyjną
  • „Kogo brakuje”. Uczestnicy stoją w kręgu z zamkniętymi oczami trzymając chustę na wysokości pasa. Prowadzący wybiera osobę, która wchodzi pod chustę. Następnie wszyscy otwierają oczy i odgadują kto jest pod chustą.
  • „Worek ze skarbami”. Uczestnicy siedzą wokół chusty. W worku znajdują się rekwizyty w kolorach odpowiadającym kolorom chusty. Uczestnicy podają go sobie w rytm muzyki. Gdy muzyka milknie zadaniem osoby, która trzyma worek jest wyciągnięcie rekwizytu, podanie jego nazwy, koloru, zastosowania i położenie go na polu chusty w tym kolorze.
  1. Tworzenie obrazu majowej łąki. Wspólna praca plastyczna przy dźwiękach muzyki.

Każdy z uczniów dostaje zieloną kredkę i ustawia się w kolejkę. Uczniowie pojedynczo podchodzą do dużej kartki i rysują kreskę, która będzie trawą na majowej łące. Uczeń odchodzi na koniec kolejki. Czynność powtarzamy aż do zapełnienia łąki trawą.

Do namalowania nieba wybieramy 2 lub 3 uczniów, którzy moczą dłonie w niebieskiej farbie i okrężnymi ruchami malują kartkę na niebiesko.

By zapełnić majową łąkę uczniowie albo sami malują kwiaty albo przyklejają gotowe elementy.

  1. Zabawy animacyjne z chustą.
  • „Morskie fale” Na chuście siedzi lub leży jedna osoba. Pozostali wachlują chustą robiąc fale. Później zmiana osób.
  • „Kolorowa Gwiazda” Wszyscy leża na chuście z nogami skierowanymi do środka chusty. Jednocześnie wykonują polecenia. „Trzymamy się za ręce, podnosimy je do góry, kładziemy ręce za głowę, podnosimy nogi” – powtarzamy kilka razy.
  • „Relaksacja” Dzieci leżą na chuście i odpoczywają.
  1. Omówienie zajęć, ocena aktywności.
  2. Pożegnanie.

 

Autor: mgr Anna Kobiałka

Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli

Konspekt zajęć plastyczno-ruchowych z wykorzystaniem chusty animacyjnej was last modified: 26 października, 2022 by Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Share
Published by
Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna

Recent Posts

Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji – scenariusz zajęć rewalidacyjnych w ogrodzie

Temat: Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji i wykorzystywania informacji w działaniu - zajęcia w ogrodzie.…

3 dni temu

Diagnostyka w pedagogice specjalnej

1. Rola diagnozy w projektowaniu działań rewalidacyjnych, wychowawczych i kompensacyjnych Diagnoza w pedagogice specjalnej obejmuje…

4 dni temu

V Niebieski Bieg Świadomości Autyzmu – relacja

,,Solidarność musi iść przed walką (…) co to znaczy solidarność? Solidarność to znaczy sposób bytowania…

6 dni temu

Otwierając Drzwi do Świata – Moje Doświadczenia z Programu Erasmus plus

Przez lata pracy jako nauczyciel i pedagog specjalny nigdy nie przypuszczałam, że będę miała okazję…

2 tygodnie temu

Umysł ścisły u dziecka – jak wspierać pasje?

Często o wyborze ścieżki kariery decydują umiejętności rozwijane od najwcześniejszych lat. Rolą rodzica jest wytropienie…

2 tygodnie temu

Realizacja podstawy programowej dla uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną

Podstawa programowa dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym ma za zadanie…

2 tygodnie temu