Konspekt przeznaczony do realizacji w klasie pierwszej szkoły podstawowej.
równoważnia, ławeczka, dyski sensoryczne, tunele, huśtawka, trampolina, materace, klocki piankowe, woreczki/rękawiczki wypełnione materiałami sypkimi, piłki o różnej masie i fakturze, spinacze do bielizny, metalowe klamry biurowe (klipy), wędki magnetyczne, kartoniki z obrazkami, plastikowe papugi, mieszadełka/haczyki w kształcie koników morskich, pojemnik z mieszaniną ziaren, przedmioty o różnorodnej fakturze, gumki do włosów, kosz, suchy basen z piłkami
Cel: stworzenie miłej atmosfery i zapoznanie uczniów z tematyką zajęć
Pomoce: gumki do włosów – sprężynki
Prowadzący staje naprzeciwko uczniów, podaje im temat i cele zajęć, a witając się z każdym dzieckiem, zakłada mu na prawy nadgarstek gumkę do włosów.
2. „Kto pierwszy” (3 min)
Cel: kształtowanie szybkości reakcji
Pomoce: klocek piankowy, woreczek
Uczniowie siedzą po dwóch stronach klocka, na którym leży woreczek. Na sygnał, każda z osób stara się jak najszybciej zabrać woreczek.
3. „Znajdź i dotknij” (3 min)
Cel: stymulowanie układu dotykowego
Pomoce: przedmioty z wyposażenia pracowni
Dzieci swobodnie maszerują po sali. Nauczyciel określa przedmiot, który mają wyszukać i dotknąć np.: dotknij czegoś zimnego, białego itp.
4. „Mapa ciała” (3 min)
Cel: utrwalanie schematu ciała; usprawnianie współpracy międzypółkulowej
Pomoce: materace
Uczniowie leżą na plecach, z zamkniętymi oczami. Nauczyciel dotyka wybranych punktów na ciele dziecka, a uczeń podnosi i opuszcza dotkniętą część ciała.
5. „Poszukiwacze skarbów” (3 min)
Cel: stymulowanie układu przedsionkowego i dotykowego
Pomoce: pojemnik z mieszaniną ziaren, metalowe klamry biurowe (klipy)
Uczniowie siadają na dyskach sensorycznych po przeciwnych stronach pojemnika z mieszaniną ziaren, w którym ukryte są metalowe klamry biurowe. Zadaniem uczniów jest znalezienie klipów bez kontroli wzroku
i wyjęcie ich z pojemnika.
6. „Rekin” (1 min)
Cel: rozwijanie koordynacji ruchowo-wzrokowej oraz małej motoryki
Pomoce: kartoniki z obrazkami, metalowe klamry biurowe (klipy)
Uczniowie otrzymują od terapeuty kartoniki z obrazkami, do których przypinają znalezione wcześniej klipy.
7. „Połowy” (5 min)
Cel: rozwijanie koordynacji ruchowo-wzrokowej, stymulacja przedsionka oraz przekraczanie środkowej linii ciała
Pomoce: równoważnia, ławeczka, wędki magnetyczne, obrazki z klipami
z poprzedniego ćwiczenia
Uczniowie otrzymują od terapeuty wędki magnetyczne i podchodzą
z nimi do toru przeszkód. Pierwszym etapem jest przejście po równoważni oraz ławeczce i naprzemienne „łowienie” na wędkę ułożonych na podłodze kartoników z klipami.
8. „Grota” (3 min)
Cel: stymulacja układu przedsionkowego, proprioceptywnego i dotykowego
Pomoce: tunele, piłki o różnej masie oraz przedmioty o różnorodnych fakturach
Drugim etapem toru przeszkód jest przejście przez tunel. W tunelu znajdują się przedmioty o różnej fakturze i wielkości. Terapeuta poleca uczniowi przyniesienie z tunelu określonego przedmiotu.
9. „Sokole oko” (3 min)
Cel: stymulacja układu proprioceptywnego oraz rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej
Pomoce: trampolina, rękawiczki wypełnione materiałami sypkimi/łapki, kosz
Trzecim etapem toru są rzuty do celu. Uczniowie stają na trampolinie i w trakcie podskoków naprzemiennie podnoszą woreczki/łapki i wrzucają je do ustawionego przed trampoliną kosza.
10. „Kąpiel z piraniami” (3 min)
Cel: stymulowanie czucia głębokiego, rozwijanie koordynacji ruchów palców, dłoni i przedramion
Pomoce: suchy basen z piłkami, spinacze do bielizny
Uczniowie siadają naprzeciwko siebie w suchym basenie i przypinają sobie nawzajem po 5 spinaczy do bielizny na każdym z rękawów koszulki.
11. „Rozwieszanie flag” (3 min)
Cel: stymulowanie układu przedsionkowego, rozwijanie koordynacji ruchów palców, dłoni i przedramion
Pomoce: huśtawka, spinacze do bielizny, plastikowe papugi, mieszadełka/haczyki
Uczniowie siadają na huśtawce plecami do siebie i naprzemiennie przepinają spinacze do bielizny z rękawów swoich koszulek na sznurki huśtawki. Następnie otrzymują od terapeuty plastikowe papugi oraz mieszadełka/haczyki, za pomocą których zawieszają papugi (flagi) na przypiętych uprzednio spinaczach do bielizny.
12. „Węgielek” (3 min)
Cel: stymulowanie układu przedsionkowego, rozwijanie koordynacji ruchów palców, dłoni i przedramion
Pomoce: huśtawka, piłka
Uczniowie siadają na huśtawce twarzą w twarz w pozycji siadu rozkrocznego i rzucają do siebie piłkę. W przypadku bezbłędnego wykonania ćwiczenia prowadzący nakazuje klasnąć w ręce po rzuceniu piłki do partnera.
13. „Liczydełko” (3 min)
Cel: rozwijanie umiejętności koncentracji uwagi
Pomoce: huśtawka
Uczniowie siadają na huśtawce twarzami do terapeuty, który pokazuje im pewną liczbę palców. Zadaniem ucznia jest poprawne określenie ilości widzianych palców.
14. „Lusterko” (3 min)
Cel: usprawnianie współpracy międzypółkulowej, integracja układu motorycznego z słuchowym
Uczniowie stają naprzeciwko terapeuty i starają się jak najdokładniej naśladować jego ruchy.
15. „Plastyczne paluszki” (3 min)
Cel: kształtowanie świadomości kinestetycznej palców, kontroli, izolowania oraz koordynacji pojedynczych palców
Pomoce: materace
Uczniowie leżą przodem na materacach, opierając się na przedramionach. Leżący naprzeciwko nich terapeuta, dotyka każdego z paluszków uczniów nadając mu określony numer, który uczniowie muszą zapamiętać. Następnie terapeuta wywołuje określony numer, a uczniowie mają podnieść przyporządkowany mu paluszek.
16. „Pożegnanie” (2 min)
Cel: podsumowanie i ewaluacja zajęć
Pomoce: magiczny długopis, latarka ze światłem UV
Terapeuta pyta uczniów o ćwiczenie, które najbardziej im się podobało podczas zajęć, podsumowuje pracę uczniów, rysując im na dłoni magiczny znak, widoczny jedynie w świetle latarki UV.
Bibliografia:
Affolter F. (1997). Spostrzegania, rzeczywistość, język. Warszawa: WSiP.
Bogdanowicz M., Okrzesik D. (2005). Opis i planowanie zajęć według Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Notatki własne ze szkolenia z zakresu „Integracja bilateralna – program szkolny”, prowadzonego przez Katarzynę i Martina Rychetsky.
Opracowanie: Anna Styrcz-Jędrzejek i Monika Małachowska-Lisowska – Czytelniczki Portalu
Temat: Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji i wykorzystywania informacji w działaniu - zajęcia w ogrodzie.…
1. Rola diagnozy w projektowaniu działań rewalidacyjnych, wychowawczych i kompensacyjnych Diagnoza w pedagogice specjalnej obejmuje…
,,Solidarność musi iść przed walką (…) co to znaczy solidarność? Solidarność to znaczy sposób bytowania…
Przez lata pracy jako nauczyciel i pedagog specjalny nigdy nie przypuszczałam, że będę miała okazję…
Często o wyborze ścieżki kariery decydują umiejętności rozwijane od najwcześniejszych lat. Rolą rodzica jest wytropienie…
Podstawa programowa dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym ma za zadanie…