Metody pracy

Konspekt zajęć rewalidacyjnych prowadzonych wg Metody Knillów

TEMAT: Świadomość ciała, kontakt i komunikacja – program aktywności wg metody M. Ch. Knillów – program specjalny

DATA REALIZACJI:
CZAS PRACY:

45 minut

ILOŚĆ UCZESTNIKÓW:

troje uczniów w wieku 5-7 lat z autyzmem, ze znaczną niepełnosprawnością intelektualną

 FORMA PRACY:

indywidualna i grupowa

MIEJSCE PRACY:

sala terapeutyczna do zajęć ruchowych

CELE

OGÓLNE:

  • integracja dzieci poprzez różne formy wspólnych ćwiczeń
  • nawiązywanie kontaktu emocjonalnego z partnerem – terapeutą
  • odczuwanie radości z powodu wspólnej zabawy
  • rozwijanie poczucia bezpieczeństwa zaufania do współćwiczącego

OPERACYJNE – uczeń:

  • reaguje na proste polecenia nauczyciela
  • poznaje własne ciało i odczuwa je
  • potrafi wyróżnić siebie z otoczenia
  • uczy się współdziałać w zespole
  • nabywa umiejętność stanu odprężenia
  • łatwiej nawiązuje kontakt z partnerem i grupą
  • podnosi poczucie własnej wartości
METODY PRACY:
  • Marianny i Christophera Knillów
  • praktycznego działania
  • aktywizująca
  • eksponująca
  • stopniowania trudności
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
  • materace
  • odtwarzacz CD
  • płyta z programem aktywności ,,Świadomość ciała, kontakt i komunikacja’’ Marianny i Christophera Knillów, program specjalny
  • płyta z muzyką relaksacyjną

PRZEBIEG ZAJĘĆ

ZAJĘCIA WSTĘPNE

1. Powitanie piosenką.

Nauczyciel śpiewa piosenkę i wita się z każdym dzieckiem.

Czy jesteś z nami?

Czy … (imię) jest  dziś z nami?

Tak, jestem razem z wami.

Ooo… (imię) jest dziś z nami!

Witajmy Cię brawami.

2. Ćwiczenia na orientację w schemacie własnego ciała, wyróżnianie siebie z otoczenia.

Dziecko siada na podłodze, nauczyciel  naprzeciw, dotyka rąk i nóg dziecka w rytm piosenki, którą nauczyciel śpiewa na melodię ,,Panie Janie”.

Witaj rączko, witaj rączko.

Jak się masz, Jak się masz?

Wszyscy Cię witamy

Wszyscy Cię kochamy

Bądź wśród nas! Bądź wśród nas!

Witaj nóżko, witaj nóżko.

Jak się masz, Jak się masz?

Wszyscy Cię witamy

Wszyscy Cię kochamy

Bądź wśród nas! Bądź wśród nas!

3. Zapoznanie dzieci z tematem zajęć i wprowadzenie miłego nastroju wśród uczestników zajęć.

4. Rozłożenie materacy.

5. Włączenie płyty z programem.

ZAJĘCIA WŁAŚCIWE

6. Włączenie płyty z programem Ch. Knill’a ,,Świadomość ciała, kontakt i komunikacja” – program specjalny.

  • Kołysanie
  • Wymachiwanie rękoma
  • Pocieranie dłoni
  • Zaciskanie i otwieranie dłoni
  • Klaskanie
  • Klepanie się po policzkach
  • Klepanie się po brzuchu
  • Klepanie się po udach
  • Ruszanie paluszkami u nóg
  • Leżenie na plecach
  • Ruszanie nogami
  • Przewracanie się na boki
  • Odpoczynek- relaksacja
ZAJĘCIA KOŃCOWE

7. Pochwała za pracę.

8. Wspólne wysłuchanie muzyki relaksacyjnej.

 

Opracowanie: Diana Krygiel

Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli

 

Konspekt zajęć rewalidacyjnych prowadzonych wg Metody Knillów was last modified: 25 października, 2022 by Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Share
Published by
Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna

Recent Posts

Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji – scenariusz zajęć rewalidacyjnych w ogrodzie

Temat: Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji i wykorzystywania informacji w działaniu - zajęcia w ogrodzie.…

4 dni temu

Diagnostyka w pedagogice specjalnej

1. Rola diagnozy w projektowaniu działań rewalidacyjnych, wychowawczych i kompensacyjnych Diagnoza w pedagogice specjalnej obejmuje…

5 dni temu

V Niebieski Bieg Świadomości Autyzmu – relacja

,,Solidarność musi iść przed walką (…) co to znaczy solidarność? Solidarność to znaczy sposób bytowania…

1 tydzień temu

Otwierając Drzwi do Świata – Moje Doświadczenia z Programu Erasmus plus

Przez lata pracy jako nauczyciel i pedagog specjalny nigdy nie przypuszczałam, że będę miała okazję…

2 tygodnie temu

Umysł ścisły u dziecka – jak wspierać pasje?

Często o wyborze ścieżki kariery decydują umiejętności rozwijane od najwcześniejszych lat. Rolą rodzica jest wytropienie…

2 tygodnie temu

Realizacja podstawy programowej dla uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną

Podstawa programowa dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym ma za zadanie…

3 tygodnie temu