Scenariusz zajęć rewalidacyjnych dla ucznia objętego kształceniem specjalnym z uwagi na zdiagnozowany autyzm/zespół Aspergera, II etap edukacyjny, 60 minut.
Powitanie, rozmowa wstępna, wprowadzenie do tematu, określenie celu zajęć w języku ucznia: „Jestem uczniem empatycznym, dostrzegam perspektywę innych”.
1. Empatia – burza mózgów
Uczeń wypisuje na karcie pracy swoje skojarzenia ze słowem empatia i na tej podstawie, wraz z nauczycielem, tworzy ustnie swoją własną definicję empatii.
2. Kim jest empata?
Po zapisaniu skojarzeń oraz ustaleniu definicji empatii, uczeń zastanawia się i zapisuje na karcie pracy, kim jest osoba empatyczna.
3. Moja i Twoja perspektywa
Nauczyciel chcąc wytłumaczyć uczniowi, że każdy z nas ma swoją własną perspektywę wydarzeń i przeżyć, przedstawia sytuację za pomocą symbolicznego medalu (medalu, na którym jedna osoba cieszy się ponieważ jest jesień, a inna jest z tego powodu smutna), który pokazuje uczniowi, mówiąc: „Spójrz na medal, który Ci pokazuję, co na nim widzisz? Jak myślisz, czy ja widzę na medalu to samo? Moja strona medalu jest inna niż Twoja (nauczyciel pokazuje uczniowi swoją stronę medalu). I tak samo jak w przypadku tego medalu, należy pamiętać o tym, że perspektywa innej osoby, czyli to jak widzi i czuje daną sytuację, może być inna niż Twoja”.
4. Z Twojej perspektywy
Uczeń losuje karty, które zawierają przykładowe sytuacje międzyludzkie, zadaniem ucznia jest próba wczucia się w sytuację drugiej osoby i udzielenie odpowiedzi na pytania widniejące na kartach. Po wykonaniu ćwiczenia nauczyciel podsumowuje je.
5. Empatyczny czy nie?
Zadaniem ucznia jest określenie oraz wypisanie na karcie sytuacji, w których odznaczał się empatią i życzliwością wobec innych. Nauczyciel omawia z uczniem podane przykłady i podsumowuje zajęcia.
Autor: Marta Gągol – Czytelniczka Portalu
Data i miejsce: 07.11.2022 r., świetlica szkolna, w godzinach od 9:15 - 10:15 Osoby odpowiedzialne:…
Temat: Regulacja napięcia mięśniowego. Data: 25.03.2024 r. Prowadzący: Kamila Kopczyńska Cele główne: kontrola postawy kontrola…
Temat lekcji: Rozwijanie uwagi i pamięci słuchowej oraz wzrokowej - „Zimowy świat”. Ćwiczenia logicznego myślenia. Klasa:…
Scenariusz zajęć rewalidacyjnych, I etap edukacyjny, 60 minut Temat: W świecie kolorów. Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.…
Wiosna wydaje się być doskonałym czasem, aby odetchnąć pełną piersią. Przyroda budzi się do życia,…
Autyzm jest zaburzeniem neurorozwojowym, które charakteryzuje się trudnościami w społecznej komunikacji, a jego podłoże sięga…