Nauczyciel: Milena Cyga
Data:
Czas trwania zajęć: 120 minut
Uczestnik: uczestniczka zajęć rewalidacyjno-wychowawczych z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim
Podczas zajęć uczestniczka:
Uczestniczka zajęć wykonuje zadania na miarę własnych możliwości, samodzielnie lub z pomocą.
– melodia „Panie Janie” https://www.youtube.com/watch?v=eGfZLwvOHW8
– „Kto puka do drzwi?” https://www.youtube.com/watch?v=ZGZ-ZjH_UtE
– „Na łące” https://www.youtube.com/watch?v=3OJHt-oEyTk
– „Żabki i bocian” https://www.youtube.com/watch?v=6ME8rNHARx4
– „Wyciszanka na łące” https://www.youtube.com/watch?v=c8ohuIW6PsE
NAGRODY – społeczne: uśmiech i pochwała (wzmacnianie każdej pozytywnej aktywności)
PRZERWY – organizowane w momencie zauważenia zmęczenia lub znużenia uczestniczki zajęć
I. Powitanie – słowem i podaniem ręki.
II. Samoobsługa – śniadanie i toaleta.
III. Zajęcia wstępne – wiosenny krąg poranny:
1. Zapalenie zielonej świeczki.
2. Przywitanie się piosenką pt. „Witaj (imię dziecka)” na melodię „Panie Janie”:
„Witaj ………, witaj ………… !
Jak się masz? Jak się masz?
Chodź się bawić ze mną, chodź się bawić ze mną,
bo już czas, bo już czas…” x 4.
3. Zbliżenie świeczki do dziecka – zwrócenie uwagi na światło i ciepło, następnie przesuwanie jej pionowo i poziomo w polu widzenia dziewczynki.
4. Spotkanie z przyrodą – krótkie opowiadanie o wiośnie połączone z oglądaniem i wąchaniem trawy, ziemi oraz świeżych zielonych liści drzew, a także oglądaniem i dotykaniem wiosennych kwiatów:
„Wiosna to niezwykła pora roku. Trawa jest teraz zielona i pachnąca. Ziemia także zmieniła swój zapach. Na łąkach oraz w naszych ogrodach kwitną kwiaty. To dzięki nim wiosna jest tak kolorowa. Drzewa pokryte są zielonymi listkami mającymi świeży zapach, który wyczuwalny jest tylko wiosną. Słońce na jasnoniebieskim niebie grzeje coraz mocniej. Na dworze robi się coraz cieplej i (imię uczennicy) może się cieszyć pięknem wiosennej przyrody podczas codziennych spacerów z mamą”.
5. Spotkanie z żywiołem – ćwiczenie zmysłu dotyku. Zabawa ziemią – oglądanie, dotykanie, wąchanie przez dziecko ziemi w misce, przesiewanie ziemi przez palce, nabieranie w rączki, podejmowanie próby zaciśnięcia ziemi w rączkach i utrzymania jej przez chwilę, zasypywanie rąk dziewczynki w ziemi.
6. Bodźce zapachowe – wąchanie przez dziecko świeżej cytryny.
7. Zabawa w chowanego zieloną chustą – zakładamy chustę na głowę dziewczynki, a ona sama lub z pomocą ściąga ją z głowy, chowamy chustę do rękawa uczennicy – wyciąganie jej z pomocą.
8. Gra na bębenku – najpierw nauczyciel, a potem dziewczynka z pomocą nauczyciela wygrywa rytmy do piosenki o wiośnie pt. „Kto puka do drzwi?”.
9. Bodźce smakowe – smakowanie plasterka cytryny z cukrem.
10. Gaszenie świeczki – próby samodzielnego zdmuchnięcia jej przez dziewczynkę.
IV. Zajęcia właściwe.
1. Zabawa książeczką dotykową pt. „Mieszkańcy Łąki”:
2. Wspólne wykonanie pracy plastycznej przedstawiającej wiosenną łąkę z wykorzystaniem materiałów o różnych fakturach i strukturach przy muzyce relaksacyjnej „Wyciszanka na łące”:
– silikonowa myjka – wykonanie tła zielonej łąki
– twarda szczoteczka – wykonanie ciemnozielonej trawy
– plastikowy czyścik (druciak) – wykonanie czerwonych maków
– miękka gąbka naturalna – wykonanie żółtych mleczy
– szorstka gąbka – wykonanie niebieskich chabrów
– folia bąbelkowa – wykonanie białych stokrotek.
Uwaga: Uczestniczka zajęć wykonuje wszystkie czynności z pomocą nauczyciela, który prowadzi jej rękę.
V. Czynności higieniczno-porządkowe – odstawienie pracy do wyschnięcia, wycieranie blatu ściereczką (metoda Affolter) oraz umycie rąk dziewczynki mokrymi chusteczkami.
VI. Zajęcia muzyczno-ruchowe – zabawy do piosenek z serii „Gimnastyczne Figle Muzyczne”:
VII. Relaks połączony z oglądaniem i dotykaniem baniek mydlanych przy odgłosach wiosennej łąki – próby łapania baniek w rączkę, przebijania ich paluszkiem.
VIII. Zajęcia końcowe:
Książeczka sensoryczna „Mieszkańcy Łąki”
Scenariusz otwartych zajęć rewalidacyjno-wychowawczych opracowała: Milena Cyga – Czytelniczka Portalu
Temat lekcji: Rozwijanie uwagi i pamięci słuchowej oraz wzrokowej - „Zimowy świat”. Ćwiczenia logicznego myślenia. Klasa:…
Scenariusz zajęć rewalidacyjnych, I etap edukacyjny, 60 minut Temat: W świecie kolorów. Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.…
Wiosna wydaje się być doskonałym czasem, aby odetchnąć pełną piersią. Przyroda budzi się do życia,…
Autyzm jest zaburzeniem neurorozwojowym, które charakteryzuje się trudnościami w społecznej komunikacji, a jego podłoże sięga…
Uczniowie i nauczyciele Zespołu Szkół Nr 16 w Białymstoku uczestniczą w projekcie Erasmus+ pt. „I'm Private,…
Imię i nazwisko prowadzącego zajęcia: Uczestnicy: dzieci w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym Data zajęć: Miejsce…