Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 12 lutego 2024 roku.
data: 01.12.2023 r.
prowadzący: Katarzyna Świech
uczestnicy: grupa uczniów z klas 1 i 2 – zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne
Cele ogólne:
- doskonalenie umiejętności wyrażania własnych emocji
- doskonalenie umiejętności pracy w grupie
- wyrażanie ruchem własnych emocji
- rozwijanie kreatywności
- kształtowanie postaw akceptacji i zaufania
Metody:
- oparte na słowie
- praktycznego działania
- aktywizujące
Formy:
- indywidualna
- grupowa
Środki dydaktyczne:
- sylwety wykonane przez dzieci na poprzednich zajęciach
- aparat fotograficzny
- pluszak
- lina (skakanka)
- karton
Przebieg zajęć:
Wstęp
- Powitanie uczniów w formie zabawy:
Witam tych, którzy…
- mają na sobie coś zielonego
- zjedli jakieś warzywo
- mają zwierzątko w domu
- potrafią policzyć ząbki językiem.
2. Wprowadzenie do tematu zajęć w formie zagadki:
Rączki wymachują, ciało w górę leci, oczy jak iskierki się zapalają, wszystkie ząbki usta odkrywają (radość).
Część główna
- Nauczyciel zadaje uczniom pytanie:
- W jakich sytuacjach czujemy radość?
- Jak wygląda radość?
Opisywanie zachowania osób, które czują radość.
2. Zabawa ruchowa Co robi radość?
- Może skacze wysoko?
Dzieci demonstrują podskoki.
- Może uśmiecha się szeroko?
Ten ciepły uśmiech przesyłam Ci, jeśli mnie lubisz odeślij mi (zabawa w kręgu, rzucanie do siebie pluszakiem i uśmiechanie się do siebie).
- Może tańczy?
Nauczyciel pyta uczniów, czy radość jeszcze coś może zrobić – propozycja dzieci.
3. Nawiązanie do wykonanych na poprzednich zajęciach sylwet zwierząt, które również okazują emocje. Nauczyciel demonstruje uczniom aparat fotograficzny i zaprasza do ułożenia swoich sylwet na kartonie i tłumaczy, że dziś zajmą się sztuką – filmem i przedstawią radość w postaci filmu animowanego. Uczniowie układają swoje sylwety, robią zdjęcia, przesuwają nieco sylwety i tak wielokrotnie.
4. Nauczyciel tłumaczy, że po zmontowaniu w odpowiednim programie komputerowym powstanie film i na następnych zajęciach uczniowie obejrzą swoją kreskówkę.
5. Karta pracy: Kwiat
Uczniowie na kolejnych płatkach rysują sytuacje, podczas których czują radość, przyklejają swoje propozycje.
Podsumowanie:
- Zabawa: Jak się czujesz gdy…
- rodzice cię chwalą
- zgubisz ulubioną zabawkę
- dostaniesz zaproszenie na urodziny
- boisz się dużego psa
- boli cię ząb.
2. Zabawa ruchowa: Radość/smutek
Dzieci przeskakują przez rozłożoną na podłodze skakankę na komendy radość/smutek.
3. Pożegnanie: Iskierka
Bibliografia:
1. Przedstaw Emocje. Ćwiczenia w pokazywaniu oraz rozpoznawaniu stanów emocjonalnych, Wydawnictwo Harmonia
2. Co robią uczucia? Oziewicz T., Zając A., Wydawnictwo Dwie Siostry
3. Radość i Smutek – scenariusz zajęć w zakresie obszaru społeczno-emocjonalnego, Marta Uliwiak, https://pedagogika-specjalna.edu.pl/pozostale-materialy/przedszkole/radosc-i-smutek-scenariusz-zajec-w-zakresie-obszaru-spoleczno-emocjonalnego/, opublikowany: 1 marca 2023 r.
Autor: Katarzyna Świech – Czytelniczka Portalu