Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego nr … wydane przez … z dnia …; rodzaj niepełnosprawności – zespół Aspergera
Obszary diagnozy | Diagnoza pozytywna (mocne strony) | Diagnoza negatywna (trudności rozwojowe i edukacyjne) |
Funkcje poznawcze (uwaga, myślenie, pamięć, spostrzeganie) | – bardzo dobra pamięć obrazowa – łatwość w zapamiętywaniu – koncentruje się na zadaniach – duża wiedza o otaczającym świecie | – nie dzieli się wiedzą spontanicznie – nie jest aktywny na zajęciach – kłopot sprawia ułożenie obrazków w szeregu według kolejności, w jakiej były eksponowane |
Funkcje wzrokowe | – nawiązuje kontakt wzrokowy | – niepełny, krótkotrwały kontakt wzrokowy |
Funkcje słuchowe | – rozumie polecenie, reaguje na nie – skupia się na słuchaniu, wyłapuje informacje z tekstu | |
Motoryka (duża, mała) | – wycina wzdłuż linii prostej – precyzyjnie układa puzzle | – trudności w zakresie dużej i małej motoryki |
Orientacja w schemacie ciała, kierunkach i przestrzeni | – rozróżnia prawą i lewą stronę – prawidłowo wskazuje i nazywa części ciała | – myli się z określaniem kierunków w przestrzeni |
Osobowość (temperament, emocje) | – pogodny, uśmiechnięty, spokojny | – nieśmiały, niepewny siebie, wstydliwy |
Umiejętności społeczne, w tym komunikacyjne | – próbuje nawiązać kontakt z rówieśnikami – używa zwrotów grzecznościowych – bogaty zasób słownictwa | – ograniczona zdolność prowadzenia dialogu – brak spontanicznego inicjowania interakcji komunikacyjnych – trudności w zakresie rozumienia motywów działań innych ludzi |
Umiejętności szkolne (czytanie, pisanie, liczenie) | – liczy i dodaje w zakresie 20 – układa kilkuelementowe rytmy – czyta, składając litery w pamięci – wyróżnia głoski w nagłosie i wygłosie – głoskuje wyrazy |
Cele rewalidacyjne | Zadnia rewalidacyjne/możliwe do osiągnięcia umiejętności dziecka |
usprawnianie motoryki dużej i małej | – krążenie dłońmi – wystukiwanie rytmu dłońmi, palcami – podnoszenie przedmiotów i układanie ich w wyznaczonym miejscu – zapoznawanie dziecka z kierunkami rysowania, malowania, łączenia (od lewej do prawej) – zabawy dotykowe (dotykanie przedmiotów o różnej fakturze) – lepienie w plastelinie, masie solnej, modelinie – chwytanie drobnych przedmiotów np. guzików, klocków palcami i manipulowanie nimi – usprawnianie mięśni dłoni w toku lepienia, zgniatania, formowania – formowanie cienkich wałeczków i obwodzenie nimi figur geometrycznych, owoców, zwierząt itp. – układanie klocków, patyczków według wzoru lub własnego pomysłu – układanie z różnych materiałów np. liści, owoców, ziarenek, pestek itp. określonych scenek rodzajowych – wklejanie wycinanek w uprzednio przygotowany kontur – doskonalenie umiejętności wycinania – ćwiczenia manualne i grafomotoryczne – wypełnianie konturu kolorem (farba, mazak, kredka, pastele, węgiel itp.) – dorysowywanie brakujących części – składanie obrazka w całość – organizowanie zabaw i gier polegających na wykonywaniu czynności manipulacyjnych: nawlekania, układania, konstruowania, lepienia, zgniatania, formowania – zabawy z piłką, hula-hop, woreczkami i innym sprzętem gimnastycznym – chód po wyznaczonej linii, torze, obok taśmy; wchodzenie na górkę, z górki, po schodach – naśladowanie chodu zwierząt – omijanie przeszkód, przechodzenie pod przeszkodą – doskonalenie ogólnej motoryki, poczucia rytmu i niezgrabności ruchowej |
doskonalenie umiejętności społecznych, w tym komunikacyjnych | – nawiązywanie pełniejszego i częstszego kontaktu wzrokowego – poznawanie pozawerbalnego sposobu komunikowania się (mimiki, gestu, postawy ciała) – odczytywanie różnych stanów emocjonalnych wyrażonych mową ciała – odczytywanie i nazywanie uczuć – nabywanie umiejętności wyrażania swoich potrzeb, myśli i uczuć w sposób zrozumiały dla otoczenia – spontaniczne i swobodne wypowiadanie się na określone tematy – inicjowanie rozmowy – układanie dłuższych wypowiedzi na temat dowolny lub określony – opowiadanie historyjek obrazkowych – opisywanie przedmiotu, zwierzęcia, kolegi itp. – proszenie o pomoc w różnorodnych sytuacjach – używanie form grzecznościowych – nawiązywanie i podtrzymywanie relacji z rówieśnikami – scenki dramowe, dialogowe – zabawy tematyczne (np. w sklep, lekarz itp.) – nauka zachowania się w różnych sytuacjach (witanie się, pożegnanie itp.) |
stymulowanie funkcji wzrokowo-przestrzennych | – zwracanie uwagi na różne szczegóły w otoczeniu – wyszukiwanie w otoczeniu przedmiotów, zgodnie z poleceniem – rozpoznawanie przebiegu zdarzeń przedstawionych w serii obrazków – dobieranie obrazków w szeregu według kolejności, w jakiej były eksponowane – wyszukiwanie różnic i podobieństw między obrazkami – składanie obrazka w całość według wzoru lub bez wzoru – kolorowanie ukrytego obrazka – segregowanie figur geometrycznych według określonych cech – dobieranie par jednakowych figur – układanie kompozycji z figur geometrycznych |
Przedstawiony program będzie na bieżąco modyfikowany i uzupełniany zgodnie z potrzebami dziecka i czynionymi przez nie postępami.
Indywidualny program rewalidacji w przedszkolu opracowała: Emilia Salik – Czytelniczka Portalu
Temat: Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji i wykorzystywania informacji w działaniu - zajęcia w ogrodzie.…
1. Rola diagnozy w projektowaniu działań rewalidacyjnych, wychowawczych i kompensacyjnych Diagnoza w pedagogice specjalnej obejmuje…
,,Solidarność musi iść przed walką (…) co to znaczy solidarność? Solidarność to znaczy sposób bytowania…
Przez lata pracy jako nauczyciel i pedagog specjalny nigdy nie przypuszczałam, że będę miała okazję…
Często o wyborze ścieżki kariery decydują umiejętności rozwijane od najwcześniejszych lat. Rolą rodzica jest wytropienie…
Podstawa programowa dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym ma za zadanie…