Scenariusz został opracowany na I etap edukacyjny.
1. Kosz z darami jesieni
Uczeń wkłada rękę do nakrytego koszyka i wyjmuje z niego po kolei przedmioty (np. jabłko, gruszka, liść, kasztan, jarzębina). Następnie układa na ławce i mówi, z jaką porą roku mu się kojarzą. Nazywa każdą rzecz i dzieli nazwy na sylaby wyklaskując.
2. Jesienna pogoda
Nauczyciel prosi ucznia o podejście do okna i o zaobserwowanie aktualnej pogody. Następnie krótko rozmawiają o pogodzie za oknem i o tym, jaka jeszcze może być pogoda jesienią. Po czym zadaniem ucznia jest wykonanie ćwiczenia na karcie pracy (załącznik nr 1), czyli odnalezienie takich samych symboli pogody oraz ich policzenie.
3. Jesienna szafa
Uczeń otrzymuje kartę pracy, na której widnieją 2 szafy oznaczone głoską „s” i „sz”. Jego zadaniem jest wycięcie obrazków z ubraniami, nazwanie i przyporządkowanie do odpowiedniej szafy, w zależności od tego, jaką głoskę słychać w nazwie.
4. Chusteczka na wietrze
Uczeń w pozycji stojącej wykonuje ćwiczenie oddechowe – nabiera powietrza nosem i dmucha ustami na rozłożoną chusteczkę starając się wprawić ją w ruch niczym wiatr.
5. Usłysz – tupnij
Nauczyciel wymienia kolejno zestaw słów o tematyce jesieni, a wśród nich słowo „kasztan”. Uczeń słucha uważnie, jeśli usłyszy słowo „kasztan”, tupie nogą.
Zestaw słów: drzewo, liście, dynia, kasztan, śliwka, liście, kasztan, grzyb, kasztan, jarzębina, las, deszcz, kasztan, orzech, wiewiórka, kasztan, żołądź, jeż, latawiec, kasztan.
6. Kasztanowe sylaby
Nauczyciel kładzie przez uczniem kasztany z sylabami. Uczeń odszukuje kasztany z takimi samymi sylabami, układa je w pary i odczytuje. Próbuje ułożyć z nich wyrazy, np. ma-ma, ko-za, la-to.
7. Liście do pary
Uczeń otrzymuje podwójny zestaw różnych gatunków liści. Jego zadaniem jest odszukanie takich samych liści i połączenie ich w pary.
8. Wizyta w sadzie
Nauczyciel opowiada krótką historyjkę i prosi dziecko o przedstawienie jej ruchem.
W słoneczny sobotni poranek Ania wybrała się z dziadkiem do sadu. Biegała pomiędzy drzewami, a później pomagała dziadkowi zrywać jabłka do kosza. Nagle niebo pociemniało, pojawiły się chmury i zaczął wiać lekki wiaterek. Z drzew spadały listki i tańczyły na wietrze. Wiatr wiał coraz mocniej i mocniej, coraz więcej liści pojawiało się pod drzewami. Na szczęście po chwili straszne wietrzysko zamieniło się znowu w lekki wiaterek, a na niebie pojawiło się słońce. Przyszła pora na sprzątanie i grabienie liści. Ania z dziadkiem wzięli grabie i zaczęli zgarniać liście. To było bardzo męczące i Ania wkrótce położyła się na kocyku pod ulubionym drzewem, żeby odpocząć. Oddychała spokojnie, patrząc na przesuwające się po niebie maleńkie obłoczki (uczeń kładzie się na materacu, oddycha spokojnie i odpoczywa).
9. Pożegnanie ucznia i obdarowanie go wybranym owocem z koszyka.
Scenariusz „Rozwijanie percepcji wzrokowej i słuchowej” oraz karty pracy opracowała Edyta Maroszek – oligofrenopedagog, nauczyciel rewalidacji
Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli
Autyzm jest zaburzeniem neurorozwojowym, które charakteryzuje się trudnościami w społecznej komunikacji, a jego podłoże sięga…
Uczniowie i nauczyciele Zespołu Szkół Nr 16 w Białymstoku uczestniczą w projekcie Erasmus+ pt. „I'm Private,…
Imię i nazwisko prowadzącego zajęcia: Uczestnicy: dzieci w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym Data zajęć: Miejsce…
Tematyka zajęć: Rozwijanie wrażliwości i kreatywności artystycznej zgodnie z potrzebami i możliwościami uczestników zajęć. Placówka:…
Depresja to stan patologicznego zaburzenia nastroju, trwający dłuższy czas, któremu najczęściej towarzyszy dezorganizacja aktywności człowieka,…
Imię i nazwisko prowadzącego zajęcia: Uczestnicy: Uczeń z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (8-12 lat) Data…