Rozwijanie percepcji wzrokowej i słuchowej w oparciu o tematykę jesienną – scenariusz zajęć rewalidacyjnych

Autor: Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli
Opublikowano: 16 października 2023 roku.

Scenariusz został opracowany na I etap edukacyjny.

Cele:

  • ćwiczenie analizy i syntezy słuchowej
  • rozwijanie uwagi słuchowej
  • ćwiczenie słuchu fonemowego
  • rozwijanie percepcji wzrokowej (analizy i syntezy wzrokowej)
  • usprawnianie spostrzegawczości
  • rozwijanie wyobraźni

Metody:

  • obserwacji
  • ćwiczebna
  • waloryzacyjna

Środki dydaktyczne:

  • dary jesieni (np. jabłko, gruszka, orzech, jarzębina, kasztan, liście) oraz koszyk z przykryciem
  • kasztany z napisanymi lub naklejonymi sylabami
  • karta pracy (załącznik 1)
  • chusteczka higieniczna
  • jesienne liście do pary

Przebieg zajęć:

1. Kosz z darami jesieni

Uczeń wkłada rękę do nakrytego koszyka i wyjmuje z niego po kolei przedmioty (np. jabłko, gruszka, liść, kasztan, jarzębina). Następnie układa na ławce i mówi, z jaką porą roku mu się kojarzą. Nazywa każdą rzecz i dzieli nazwy na sylaby wyklaskując.

2. Jesienna pogoda

Nauczyciel prosi ucznia o podejście do okna i o zaobserwowanie aktualnej pogody. Następnie krótko rozmawiają o pogodzie za oknem i o tym, jak należy się ubierać jesienią.

3. Jesienna szafa

Uczeń otrzymuje kartę pracy, na której widnieją 2 szafy oznaczone głoską „s” i „sz”. Jego zadaniem jest wycięcie obrazków, nazwanie i przyporządkowanie rzeczy do odpowiedniej szafy, w zależności od tego, jaką głoskę słychać w nazwie.

4. Chusteczka na wietrze

Uczeń w pozycji stojącej wykonuje ćwiczenie oddechowe – nabiera powietrza nosem i dmucha ustami na rozłożoną chusteczkę starając się wprawić ją w ruch niczym wiatr.

5. Usłysz – tupnij

Nauczyciel wymienia kolejno zestaw słów o tematyce jesieni, a wśród nich słowo „kasztan”. Uczeń słucha uważnie, jeśli usłyszy słowo „kasztan”, tupie nogą.

Zestaw słów: drzewo, liście, dynia, kasztan, śliwka, liście, kasztan, grzyb, kasztan, jarzębina, las, deszcz, kasztan, orzech, wiewiórka, kasztan, żołądź, jeż, latawiec, kasztan.

6. Kasztanowe sylaby

Nauczyciel kładzie przez uczniem kasztany z sylabami. Uczeń odszukuje kasztany z takimi samymi sylabami, układa je w pary i odczytuje. Próbuje ułożyć z nich wyrazy, np. ma-ma, ko-za, la-to.

7. Liście do pary

Uczeń otrzymuje podwójny zestaw różnych gatunków liści. Jego zadaniem jest odszukanie takich samych liści i połączenie ich w pary.

8. Wizyta w sadzie

Nauczyciel opowiada krótką historyjkę i prosi dziecko o przedstawienie jej ruchem.

W słoneczny sobotni poranek Ania wybrała się z dziadkiem do sadu. Biegała pomiędzy drzewami, a później pomagała dziadkowi zrywać jabłka do kosza. Nagle niebo pociemniało, pojawiły się chmury i zaczął wiać lekki wiaterek. Z drzew spadały listki i tańczyły na wietrze. Wiatr wiał coraz mocniej i mocniej, coraz więcej liści pojawiało się pod drzewami. Na szczęście po chwili straszne wietrzysko zamieniło się znowu w lekki wiaterek, a na niebie pojawiło się słońce. Przyszła pora na sprzątanie i grabienie liści. Ania z dziadkiem wzięli grabie i zaczęli zgarniać liście. To było bardzo męczące i Ania wkrótce położyła się na kocyku pod ulubionym drzewem, żeby odpocząć. Oddychała spokojnie, patrząc na przesuwające się po niebie maleńkie obłoczki (uczeń kładzie się na materacu, oddycha spokojnie i odpoczywa).

Autor tekstu: Edyta Maroszek

9. Pożegnanie ucznia i obdarowanie go wybranym owocem z koszyka.

Pobierz załącznik 1

Karta pracy do scenariusza pochodzi z: Karty pracy na zajęcia rewalidacyjne. Jesień, autor: Edyta Maroszek, wydawcy: Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli oraz Niepubliczna Placówka Doskonalenia Nauczycieli PERFECTUS


Scenariusz „Rozwijanie percepcji wzrokowej i słuchowej” opracowała Edyta Maroszek – oligofrenopedagog, nauczyciel rewalidacji

Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli

Bookmark the permalink.

Zbliżające się szkolenia online w naszej akredytowanej placówce doskonalenia nauczycieli:

Dodaj komentarz