Autor: Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli
Opublikowano: 16 października 2023 roku.
Scenariusz został opracowany na I etap edukacyjny.
Cele:
- ćwiczenie analizy i syntezy słuchowej
- rozwijanie uwagi słuchowej
- ćwiczenie słuchu fonemowego
- rozwijanie percepcji wzrokowej (analizy i syntezy wzrokowej)
- usprawnianie spostrzegawczości
- rozwijanie wyobraźni
Metody:
- obserwacji
- ćwiczebna
- waloryzacyjna
Środki dydaktyczne:
- dary jesieni (np. jabłko, gruszka, orzech, jarzębina, kasztan, liście) oraz koszyk z przykryciem
- kasztany z napisanymi lub naklejonymi sylabami
- karta pracy (załącznik 1)
- chusteczka higieniczna
- jesienne liście do pary
Przebieg zajęć:
1. Kosz z darami jesieni
Uczeń wkłada rękę do nakrytego koszyka i wyjmuje z niego po kolei przedmioty (np. jabłko, gruszka, liść, kasztan, jarzębina). Następnie układa na ławce i mówi, z jaką porą roku mu się kojarzą. Nazywa każdą rzecz i dzieli nazwy na sylaby wyklaskując.
2. Jesienna pogoda
Nauczyciel prosi ucznia o podejście do okna i o zaobserwowanie aktualnej pogody. Następnie krótko rozmawiają o pogodzie za oknem i o tym, jak należy się ubierać jesienią.
3. Jesienna szafa
Uczeń otrzymuje kartę pracy, na której widnieją 2 szafy oznaczone głoską „s” i „sz”. Jego zadaniem jest wycięcie obrazków, nazwanie i przyporządkowanie rzeczy do odpowiedniej szafy, w zależności od tego, jaką głoskę słychać w nazwie.
4. Chusteczka na wietrze
Uczeń w pozycji stojącej wykonuje ćwiczenie oddechowe – nabiera powietrza nosem i dmucha ustami na rozłożoną chusteczkę starając się wprawić ją w ruch niczym wiatr.
5. Usłysz – tupnij
Nauczyciel wymienia kolejno zestaw słów o tematyce jesieni, a wśród nich słowo „kasztan”. Uczeń słucha uważnie, jeśli usłyszy słowo „kasztan”, tupie nogą.
Zestaw słów: drzewo, liście, dynia, kasztan, śliwka, liście, kasztan, grzyb, kasztan, jarzębina, las, deszcz, kasztan, orzech, wiewiórka, kasztan, żołądź, jeż, latawiec, kasztan.
6. Kasztanowe sylaby
Nauczyciel kładzie przez uczniem kasztany z sylabami. Uczeń odszukuje kasztany z takimi samymi sylabami, układa je w pary i odczytuje. Próbuje ułożyć z nich wyrazy, np. ma-ma, ko-za, la-to.
7. Liście do pary
Uczeń otrzymuje podwójny zestaw różnych gatunków liści. Jego zadaniem jest odszukanie takich samych liści i połączenie ich w pary.
8. Wizyta w sadzie
Nauczyciel opowiada krótką historyjkę i prosi dziecko o przedstawienie jej ruchem.
W słoneczny sobotni poranek Ania wybrała się z dziadkiem do sadu. Biegała pomiędzy drzewami, a później pomagała dziadkowi zrywać jabłka do kosza. Nagle niebo pociemniało, pojawiły się chmury i zaczął wiać lekki wiaterek. Z drzew spadały listki i tańczyły na wietrze. Wiatr wiał coraz mocniej i mocniej, coraz więcej liści pojawiało się pod drzewami. Na szczęście po chwili straszne wietrzysko zamieniło się znowu w lekki wiaterek, a na niebie pojawiło się słońce. Przyszła pora na sprzątanie i grabienie liści. Ania z dziadkiem wzięli grabie i zaczęli zgarniać liście. To było bardzo męczące i Ania wkrótce położyła się na kocyku pod ulubionym drzewem, żeby odpocząć. Oddychała spokojnie, patrząc na przesuwające się po niebie maleńkie obłoczki (uczeń kładzie się na materacu, oddycha spokojnie i odpoczywa).
Autor tekstu: Edyta Maroszek
9. Pożegnanie ucznia i obdarowanie go wybranym owocem z koszyka.
Karta pracy do scenariusza pochodzi z: Karty pracy na zajęcia rewalidacyjne. Jesień, autor: Edyta Maroszek, wydawcy: Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli oraz Niepubliczna Placówka Doskonalenia Nauczycieli PERFECTUS
Scenariusz „Rozwijanie percepcji wzrokowej i słuchowej” opracowała Edyta Maroszek – oligofrenopedagog, nauczyciel rewalidacji
Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli