Powitanie, rozmowa wstępna, wprowadzenie do tematu, określenie celu zajęć w języku ucznia.
„Wiem, co robić, gdy jestem zły”
1. Karteczki złości – zadaniem ucznia jest zastanowienie się, opowiedzenie nauczycielowi i wypisanie na karteczkach samoprzylepnych osób, sytuacji i rzeczy, które ostatnio spowodowały u niego złość. Po wypełnieniu karteczek uczeń przykleja je na ławce w kolejności od sytuacji, która zezłościła go najmniej do tej, która zezłościła go najbardziej.
2. Co czułem, gdy … – uczeń otrzymuje od nauczyciela Karty emocji, na których znajdują się wizerunki zezłoszczonych osób. Zadaniem ucznia jest dopasowanie karty do opisanych przez niego wcześniej sytuacji, które go zezłościły. Następnie uczeń omawia, jak konkretnie przejawiała się jego złość w danej sytuacji – co czuł i jak się zachował.
3. Szkło powiększające – nauczyciel wybiera 3 spośród wymienionych przez ucznia sytuacji i razem z uczniem bierze je „pod lupę” – konkretnie je omawiając i prezentując uczniowi prawidłowe sposoby reagowania w danej sytuacji. Zadaniem ucznia jest zainscenizowanie prawidłowego zachowania w danej sytuacji.
4. Moja relaksacja – pogadanka i ćwiczenia – nauczyciel podsumowuje zajęcia i podaje uczniowi różne sposoby, jakie mogą go wyciszyć i zrelaksować w stresowej sytuacji (zarówno w szkole, jak i w domu) oraz przeprowadza z uczniem wybrane ćwiczenia relaksacyjne.
Przykładowe ćwiczenia:
Pytania do ucznia: Czego nowego dowiedziałem się o sobie na zajęciach?
Autor: Marta Gągol – Czytelniczka Portalu
Temat: Rozwijanie sprawności ruchowej, umiejętności obserwacji i wykorzystywania informacji w działaniu - zajęcia w ogrodzie.…
1. Rola diagnozy w projektowaniu działań rewalidacyjnych, wychowawczych i kompensacyjnych Diagnoza w pedagogice specjalnej obejmuje…
,,Solidarność musi iść przed walką (…) co to znaczy solidarność? Solidarność to znaczy sposób bytowania…
Przez lata pracy jako nauczyciel i pedagog specjalny nigdy nie przypuszczałam, że będę miała okazję…
Często o wyborze ścieżki kariery decydują umiejętności rozwijane od najwcześniejszych lat. Rolą rodzica jest wytropienie…
Podstawa programowa dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym ma za zadanie…