Konspekt do wykorzystania na zajęciach rewalidacyjnych z dziećmi w wieku przedszkolnym, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, ze spektrum autyzmu.
około 45 minut
Zrobionym własnoręcznie Mikołajem (instrukcja na dole konspektu) „witamy” się z dzieckiem:
„Moja buzia ma rumieńce, moja broda długa jest. Noszę czapkę, a w mym worku wcale się nie chowa pies. Mam ja w nim prezentów masę, obdaruję także cię. Lecz tymczasem ty mi pokaż, gdzie z pomponem moja czapka jest”.
Mówiąc rymowankę, wskazujemy palcem poszczególne elementy, na czapkę z pomponem wskazuje dziecko. W razie problemu stosujemy podpowiedzi słowne.
Pytamy dziecka, czy zna postać Św. Mikołaja, jakie ma on elementy stroju (nazwa, kolory). Skąd się wzięła postać Mikołaja, gdzie ma siedzibę (w Laponii). Podajemy kilka najistotniejszych informacji lub wypytujemy pod tym kątem dziecko.
Z wykonanego wcześniej worka, dziecko, z zamkniętymi oczami, wyciąga kolejne przedmioty, uprzednio próbując zgadnąć, co to jest, mając rękę w worku i trzymając przedmiot. Dziecko wyciąga przedmioty, nazywa, wącha, ogląda, dotyka, ustawia na biurku.
Dziecko dotyka zawartość kolejnych pojemników pojedynczo rękami, dokładnie próbując wyczuć ich strukturę. Następnie prowadzimy dziecko po ścieżce sensorycznej, najlepiej boso, kilkukrotnie.
Na talerzyku układamy wraz z dzieckiem suszone kwiaty, owoce. Zalewamy to chłodną wodą. Posypujemy brokatem, dorzucamy sznurek, który będzie pomocny później do powieszenia. Wkładamy do zamrażalnika/zamrażarki na kilka godzin lub cały dzień – kolejnego dnia mamy gotowy witraż do zawieszenia np. na drzewie.
„Jestem Świętym Mikołajem, teraz już mnie chyba znasz. Mam tu worek, brodę swą, a na głowie pompony dwa. Dziś to koniec już tych zajęć, lecz cię proszę, nie martw się. Za rok znowu Cię odwiedzę i przyniosę coś, He He!”.
Mikołaj z workiem – instrukcja
Z kolorowych filców wycinamy i zszywamy Mikołaja, koniecznie z czapką i dwoma pomponami na czapce. Mikołaja można również wykonać ze skarpety i wypchać np. watą. Z jutowego materiału wykonujemy worek.
Autor: Edyta Zając – pedagog, pedagog specjalny, oligofrenopedagog, terapeuta
Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli
Scenariusz zajęć rewalidacyjnych, I etap edukacyjny, 60 minut Temat: W świecie kolorów. Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.…
Wiosna wydaje się być doskonałym czasem, aby odetchnąć pełną piersią. Przyroda budzi się do życia,…
Autyzm jest zaburzeniem neurorozwojowym, które charakteryzuje się trudnościami w społecznej komunikacji, a jego podłoże sięga…
Uczniowie i nauczyciele Zespołu Szkół Nr 16 w Białymstoku uczestniczą w projekcie Erasmus+ pt. „I'm Private,…
Imię i nazwisko prowadzącego zajęcia: Uczestnicy: dzieci w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym Data zajęć: Miejsce…
Tematyka zajęć: Rozwijanie wrażliwości i kreatywności artystycznej zgodnie z potrzebami i możliwościami uczestników zajęć. Placówka:…